Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Chrome
Contacteer:

Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Anton Doove »

Beste Mensen. Ik zag nu staan:Nvu/Kompozer/Bluegriffon,maar weet niet welke er beter is.
De Kompozer heb ik al eens gehad,maar de Bluegriffon is nieuw voor mij en ik weet niet of ik het kan gebruiken.

Ik heb 1 van die 2 nodig om mijn oude site bij de HCC te verwijderen,want die is verouderd en bevat teveel fouten
naar mijn zin,dus die wil ik daar graag verwijderen,door het gebruik van Kompozer of Bluegriffon.

Mij is nog niet bekend welke van deze 2 het beste geschikt is voor dit doel en of Bluegriffon ook in de Ned.Tl.kan
worden gebruikt,ook al heeft het een Engelstalige naam. Wie van jullie weet hierover meer te vertellen?

Natuurlijk wil ik die Bluegriffon wel eens proberen,mits ik weet wat ik ermee kan doen en welke opties het biedt.
Welke link heb ik nodig om het te downloaden? Bijvoorbaat mijn dank voor de info.

Ik groet jullie vriendelijk. Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 8 Firefox

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Frederik »

Anton,
Je kunt met iedere web-editor een website onderhouden en dus ook verwijderen. Je bent bekend met KompoZer en je bent ook bekend met Filezilla om pagina's naar de server te versturen en/of te verwijderen. Je hebt deze vragen al veel eerder gesteld.
Welke nu beter is? Voor waar jij deze programma's gebruiken wilt maakt het niet uit, ze zijn eerder iets anders dan dat de een beter is dan de ander.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar KompoZer, maar dat is een kwestie van smaak en ervaring.
Het programma laat zich in het Nederlands installeren
http://bluegriffon.org/freshmeat/1.5.2/ ... riffon.exe
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Chrome
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Anton Doove »

Beste Frederik. Omdat ik al vermoedde,dat je de Kompozer zou noemen heb ik deze al gedownload,en ik heb
ook even gekeken naar de info van BlueGriffon,maar dat leek mij verder veel te Professioneel en erg ingewikkeld.

Die Bluegriffon zal ik dus niet downloaden en gewoon met de Kompozer doorgaan voor mijn genoemde doel.
Ik heb dit al geprobeerd om daarmee die oude site bij de HCC op te halen en te bekijken op fouten,maar ik ben na
lange tijd glad vergeten hoe ik de link naar mijn Site kan vinden in Kompozer. Ik zoek wel een HCC-map hierover.

Toch dank ik je voor je reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door nirwana »

Anton,

Het lijkt mij het handigste als je de site zoals die nu bij HCC staat ( http://home.hccnet.nl/a.w.doove/ ) eerst naar jouw eigen computer kopieert (voor het geval je dat nog niet hebt gedaan) met een programma als Filezilla.

Dan kun je die webpagina's verder in Kompozer bewerken.
Na het aanpassen kun je de aangepaste pagina's weer met Filezilla naar de webruimte van HCC uploaden.

PS: het valt mij overigens op dat de huidige site wel enkele afbeeldingen mist, zoals te zien is op http://home.hccnet.nl/a.w.doove/leger_des_heils.html
Daar ontbreekt bijvoorbeeld http://home.hccnet.nl/a.w.doove/12.JPG
Ik hoop dat je die ontbrekende afbeeldingen nog wel ergens hebt, zodat je ze weer eens aan de site kunt toevoegen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Chrome
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Anton Doove »

Beste Martijn. Leuk dat jij mij weer eens antwoord na een heel lange tijd en jij noemt nu ook weer die File-
zilla,waarvan ik graag de juiste link zoek voor de Ned.Tl.versie en de gebruiks-aanwijzing/handleiding.

Gisteravond laat zocht ik het via Google Chrome wat mij een hele waslijst toont,zonder vermelding welke ik echt
nodig heb en dat vind ik nu eens niet zo handig van Google Chrome.

Zou ik het met Firefox misschien handiger kunnen vinden en hoe dan wel?
Ik herinner mij nu van vroeger,dat Filezilla het beste werkt met Firefox,maar ik weet niet of het ook kan met die
Google Chrome,waarover jij mij ongetwijfeld meer kunt vertellen.

Ik weet niet hoe het zit,maar ik krijg de indruk dat Mozilla Firefox goed kan samenwerken met Google Chrome,
want boven de tabbladen wordt gewoon naar elkaar verwezen. Kan dat kloppen?

Dan zou Filezilla ook kunnen werken in Google Chrome,mits ik mij niet vergis in dit opzicht,maar dat verneem ik dan heel graag van jou,zodat ik er rekening mee kan houden,nu ik alleen de Firefox en Google Chrome gebruik.

Ik gebruik beide browsers afwisselend,vanwege de verschillende opties en dat werkt beter dan het verouderde IE.
Bijvoorbaat mijn dank voor je reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door nirwana »

Anton,

Google Chrome en Mozilla Firefox zijn 2 verschillende browsers. Beiden hebben wel hetzelfde doel: het tonen van webpagina's. Je kunt beide programma's los van elkaar installeren en zij hebben geen verband met elkaar. Uiteraard zul je wel eens in Firefox een advertentie voor Google Chrome zien en misschien is andersom ook het geval. Maar dat is dan meer toeval. Diezelfde advertenties kom je vast ook wel tegen als je Internet Explorer (of Opera / Safari) zou gebruiken.

Filezilla kun je downloaden via http://filezilla-project.org/
Als die niet al standaard in het Nederlands is, dan kun je dat in Filezilla instellen via het menu Bewerken > Instellingen en dan klikken op Taal in de lijst aan de linkerkant.

Hier is een Nederlandse handleiding voor het gebruik van Filezilla: www.netground.nl/helpdesk/handleidingen/filezilla.html
Uiteraard zul je daarin de waarden van HCCNet moeten invoeren (qua servernaam, gebruikersnaam en wachtwoord).
De FTP-server van HCCNet heet home.hccnet.nl en dat wordt ook in dit onderwerp behandeld.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Chrome
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Anton Doove »

Beste Martijn.Allereerst dank ik jou voor je waarvolle reactie,want hiermee kan ik gelijk aan de slag.
Wat die 2 browsers betreft heb ik al ervaren dat zij elkaar niet in de weg zitten,ook al kan ik ze niet tegelijkertijd
gebruiken,maar dat hoeft ook niet,dus dat is geen enkel probleem.

Ook die linken over de HCC zijn erg handig,dus daarmee ga ik aan de gang zodra die Filezilla met de handleiding bij mij klaar staat,want die hcc-gegevens ga ik dan gelijk invoeren voor zover dat mogelijk blijkt.

Mocht ik toch nog tegenstand ervaren,dan meld ik dat wel weer. Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Chrome
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Anton Doove »

Afbeelding Beste Martijn. Ik trof dit aan op die site en stel nu deze vraag.
Wel vermeld ik hierbij dat ik momenteel nog steeds de Windows XP gebruik.
Is dan alleen klikken op die Serverknop nodig? Dat is dan wel nieuw voor mij. Vroeger was dat niet zo.
Ik kan het mij tenminste niet herinneren vanuit die tijd dat ik Filezilla voor het eerst gebruikte.

Kennelijk is die techniek in dit opzicht en in die jaren toch weer veranderd/gemoderniseerd,of zie ik het verkeerd? Dat wil ik dan wel graag weten. Bijvoorbaat weer mijn vriendelijke dank en groeten. Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Anton Doove »

Beste Martijn. Helaas bleek die Filezilla geen vertaal-optie te bevatten maar een Bèta-versie van de Server.
Daar kan ik niets mee,dus ik heb het weer verwijderd,want het is voor mij niet leesbaar.

Ik ga nu eten en daarna zoek ik wel een optie in de Ned.Tl.die net zo goed werkt als filezilla,die middels de Server-
variant voor mij te professioneel zal werken voor mijn hobby nu ik deze maand 73 jaar hoop te worden.

Daarom zoek ik wel naar een eenvoudiger werkend systeem in de Ned.Tl.,want anders kom ik er niet meer uit.
Een andere taal erbij leren met vooral een technische basis,gaat op mijn leeftijd veel te lang duren.

Er zou dan eerst meer tijd in de taal worden gestoken,voordat ik met die hobby bezig kan zijn.
Onderhand ben ik dan alweer 80 of 90 dan wel 100 jaar,mits ik dan nog leef ondanks mijn Medische Beperkingen.

Je begrijpt dan wel dat dit met een Engelstalige Server voor mij niet meer haalbaar is,want mijn zoeken hielp niets
maar misschien maakte ik een zoekfout,wat jij mag bewijzen als dat kan. Graag verneem ik dat van jou.

Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Frederik »

Anton,

Je hebt op de server editie (geklikt) maar je moet de Client (linker) knop klikken.
Dat staat er wel allemaal in het Engels, maar hij wordt in het Nederlands geïnstalleerd, zoals ook de afbeelding in je vorige post laat zien.

Ik kan hier geen pdf (handleiding) als bijlage meer versturen, dus dan maar zo
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Anton Doove »

Beste Frederik.Nu pas kan ik reageren op je bericht van gisteren en ik laat je hiermee weten dat ik die
FileZilla Cliënt gisteren heb gedownload en geïnstalleerd,waarna ik vandaag de HCC-gegevens invulde.

Alleen het Poortnummer weet ik niet, maar ook niet of dit nummer wel nodig is,dus ik ben dit glad vergeten.
Uiteraard komt dit door niet dagelijks met die site bezig te zijn,dus dan verlies ik die kennis na lange tijd.

Het is mij ook niet bekend of dit het Poortnummer van de HCC moet zijn,dan wel van mijn PC. Beiden weet ik niet.
Bij de HCC wil ik mijn verouderde site verwijderen en er daarna een nieuwe verbeterde voor terugplaatsen.

Die verouderde site maakte ik destijds met het programma Web Pro Extended Edition die niet meer werkt door de Java-updates met steeds hogere nummers.

Van Web Pro E.E. kon men de HTML niet wijzigen en bleek ook niet de juiste te zijn om fouten te corrigeren.
Nu kan ik met Kompozer een nieuwe site bouwen,waarvan de HTML wellicht beter is te corrigeren indien nodig.

Als ik mij niet vergis,dacht ik te hebben ontdekt,dat de handleiding voor Kompozer ook vernieuwd is en zelfs
wat uitgebreider. Klopt dat? Zo ja,dan verneem ik graag de link naar die nieuwe handleiding,

Mijn dank alvast voor je mogelijk nieuwe reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door nirwana »

Anton,

Dat poortnummer kun je rustig vergeten. Als je het niet opgeeft dan hanteert Filezilla gewoon een standaard poortnummer. Voor het FTP-protocol is dat poort 21, maar dat heb je pas nodig als een FTP-server op een andere poort draait (en dan zou men dat wel aangeven).

Ik zou niet direct jouw huidige site vervangen door een nieuwere versie.
Wel kun je via Filezilla alle bestanden die nu op de website staan naar jouw computer downloaden.
Vervolgens kun je die lokaal op jouw computer aanpassen. De aanpassingen vinden dan alleen op jouw computer plaats.

Als je vindt dat bepaalde bestanden wel weer naar jouw website gepubliceerd kunnen worden, dan start je Filezilla weer op en kun je enkele bestanden overzetten.

Ik raad je echter aan om eerst met Filezilla op de server een nieuwe map aan te maken.
Die kun je bijvoorbeeld test noemen (of nieuw, net wat je wilt).
In die map kun je dan via Filezilla alle nieuwe bestanden plaatsen.

Voordeel daarvan is dat je eerst zowel jouw oude website behoudt en ook jouw nieuwe website kunt testen (en aan ons kunt laten zien). Dan kunnen wij jou daar weer mee verder helpen.

Stel dat je op de FTP-server een nieuwe map met de naam test aanmaakt, dan kun je die in jouw webbrowser (Mozilla Firefox of Google Chrome) opvragen via http://home.hccnet.nl/a.w.doove/test/
Jouw huidige website blijft dan via het oude adres bereikbaar.
Als je vindt dat jouw huidige website beter is geworden dan de nieuwe site, dan kun je de oude site verwijderen en vervangen door de nieuwe webpagina's + afbeeldingen.

Uiteraard kun je dan ook de oude site nog bereikbaar houden door bijvoorbeeld een map met de naam oud aan te maken en daarnaar alle huidige bestanden van jouw website te verplaatsen. Zo komt de hoofdmap van jouw website ook weer beschikbaar en kun je daar de nieuwe bestanden van jouw website in plaatsen.

Hiermee wil ik maar aangeven dat je redelijk vrij kunt spelen met de bestanden van jouw website. Elke directory (onder Windows ook wel map genoemd) kun je zo apart benaderen (zolang je er maar een bestand met de naam index.html in plaatst). Het is aan jou in hoeverre je daar gebruik van wilt maken. Ik geef slechts de diverse mogelijkheden zo duidelijk mogelijk aan, zodat je daarin een eigen keuze kunt maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Anton Doove »

Beste Martijn. Allereerst dank ik je voor je uitgebreide reactie die ik graag helemaal heb gelezen.
Ik weet dus wat je adviseert en dat lijkt mij ook wel veiliger,maar wil toch graag de inhoud van de Servermap wel
liever eerst downloaden naar de inmiddels aangemaakte map HCC.OUD in Mijn Documenten
In die map HCC.OUD op de PC kan ik makkelijker corrigeren met Kompozer wat ik fout vind en weer terugplaatsen.
Ook kan ik in Kompozer nieuwe pagina`s aanmaken die de verouderde pagina`s kunnen vervangen.
Pas als ik daarmee klaar ben,kan ik vernieuwde map uploaden naar de Server. Ik kom hier morgen graag op terug.
Het wordt nu te laat om er nog wat aan te doen ook al boeit het mij wel,maar mijn ogen zeggen nee :)
Over het downloaden van de inhoud van de Servermap heb ik trouwens ook nog een vraag,want dat begreep ik
niet goed,wat ik morgen wel toelicht met een screen-voorbeeld. Ik groet je vriendelijk. Anton Doove
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door nirwana »

Anton,

In Filezilla zie je aan de linkerkant de bestanden op jouw computer en aan de rechterkant de bestanden op de server (zodra je een verbinding met de server hebt opgezet).

Als je een verbinding met de server hebt opgezet, dan kun je aan de linkerkant die map HCC.Oud onder Mijn Documenten selecteren. Je kunt het beste alle mappen en bestanden aan de rechterkant selecteren (met de muis of met de toetscombinatie CTRL+A) en die dan naar de map aan de linkerkant slepen. Als je die dan links loslaat dan start Filezilla met het kopiëren van de bestanden naar jouw computer.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Welke van deze 3 Nvu/Kompozer/Bluegriffon is beter?

Bericht door Anton Doove »

Afbeelding
Beste Martijn. Deze screen toont de situatie in FZ zoals ik het
gisteravond laat aantrof na het klikken op snelverbinden met op rechts de inhoud van de Servermap.
De inhoud van die Servermap wordt volgens de handleiding van YolkNet wel Bestandenlijst genoemd.
In het vakje daarboven zou de Mappenlijst worden genoemd en op deze screen staat er in dat vakje een
klein vierkantje met daarin een kruisje waarop ik kan klikken. Dat deed ik nog niet.
Graag wacht ik eerst op jouw nieuwe reactie,want ik vind die handleiding van Yolknet maar erg summier.
Het heeft hooguit 8 pagina`s,wat ik erg weinig vind voor een handleiding over FZ i.v.m.alle opties.
Het beschrijft wel: "Bestand verplaatsen van de computer naar de Server",maar niet andersom.
Wel noemen ze dat Downloaden. Dit is toch een foute beschrijving?
Van Computer naar de Server heet toch Uploaden en van Server naar de computer heet toch Downloaden?
Ik vermoed dat dit een fout is van de auteur,tenzij ik mij toch vergis,wat ik niet uitsluit.
Heeft Mozilla misschien nog een betere en meer vollediger handleiding voor FZ voor zover jij dat weet?
De Mozilla-auteurs kunnen m.i.zelf een betere handleiding schrijven over FZ met alle mogelijke opties en dus veel
uitgebreider dan die van YolkNet,maar dat is mijn gebruikers-visie,die je wellicht als suggestie/tip kunt zien.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Plaats reactie