Afbeelding achtergrond in een cel

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows Vista Chrome

Re: Afbeelding achtergrond in een cel

Bericht door PaulGJ »

Hallo allemaal,
Ook ik had het probleem met een afbeelding als achtergrond.
Met bovenstaande tips heb ik het op kunnen lossen, maar de afbeelding wordt in blokken herhaald.
Ik had graag de afbeelding als één geheel en niet in blokken.
Is dit ook haalbaar of moet ik de afbeelding op de grootte van de cel maken. Als ik dit ga doen wordt het onscherp.

Vriendelijke groet
Paul
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Afbeelding achtergrond in een cel

Bericht door Frederik »

In 2007 schreef ik in dit topic 'dit gaat niet lukken', waarmee ik bedoelde dat je als beginnende website maker geen afbeelding moet gebruiken als achtergrond omdat deze zich voortdurend laat herhalen. Nog afgezien van de terechte opmerking dat dit wel gaat lukken vind ik dit het toepassen van achtergrond afbeeldingen nog steeds niet wenselijk voor een beginner omdat je je dan echt moet verdiepen in Cas Cading Stylesheets. Als je eenmaal zover bent omdat toch te willen toepassen, dan HIER de volledige uitleg.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeelding achtergrond in een cel

Bericht door nirwana »

Paul,

Ik denk dat mijn uitleg van 1 september 2007 nog redelijk overeind blijft. Alleen moet je dan achter de verwijzing naar de afbeelding ook nog een no-repeat opnemen. Dan wordt het dus:

Code: Selecteer alles

url(images/balken_bg.jpg) no-repeat
Uiteraard dien je images/balken_bg.jpg te vervangen door een verwijzing naar jouw eigen achtergrond.

Zie http://www.csssnippets.be/2009/01/css-s ... ackground/ voor meer CSS-codes die je bij de achtergrond kunt opgeven.

De link die Frederik aangeeft is overigens ook goed. Alleen is het in dit geval eenvoudiger om met de korte (shorthand) notatie voor background te werken dan om alle CSS-regels apart te vermelden. Je moet deze in Kompozer immers stuk voor stuk invoeren.

Als je wat verder bent, dan kun je de andere tip van Frederik (over het werken met lagen) ook eens uitproberen. Dan ga je namelijk met div's aan de slag. Maar dat is een stuk geavanceerder en dan moet je goed weten waar je mee bezig bent. Waar je nu tabellen voor gebruikt, daar kun je dan div's voor gebruiken en die ook van een achtergrond voorzien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows Vista Chrome

Re: Afbeelding achtergrond in een cel

Bericht door PaulGJ »

Hallo Martijn,

Het is me gelukt, hartelijk dank voor assistentie.
Inmiddels heb ik de handleiding Kompozer http://www.kompozer.nl(waar Frederik over postte) gedownload, het handboek voor de beginner!!

Ik zal een nieuw onderwerp starten om de website te laten keuren.

Met vriendelijke groet
Paul
Met vriendelijke groet,
Paul
Plaats reactie