Mag ik jullie mening?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows Vista Chrome

Mag ik jullie mening?

Bericht door PaulGJ »

Beste lezers,

Het was niet "in bloed,zweet en tranen", maar het heeft mij wél de nodige hoofdbrekens gekost om 2 websites te maken.
Uiteindelijke is dit het resultaat:
1. Vakantiechalet verhuur: http://home.hccnet.nl/rae.deboer/
2. Praktijk voor paragnoste: http://www.achimenes.fr

Website gemaakt met Kompozer en de hulp op dit forum.
De navigatie is gemaakt met behulp van de software van http://www.easymenumaker.com/

Graag wil ik jullie mening vragen over de beide websites, graag in jullie oordeel rekening houden met het feit dat ik een beginneling ben :lol:

Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door Frederik »

voor wat betreft de website over het chalet: De openingstekst op de afbeelding vind ik heel lastig om te lezen en dat is gelijk al niet prettig.
Onder de knop Verhuur en de tarievenpagina en het zwembad kan ik niet klikken, wel verschijnt Text-Enhance en dat geeft mij het sterke vermoeden dat je computer is besmet met spyware.
Omdat de W3C validator nogal wat fouten vindt, waar is deze website mee gemaakt?
Het menu oogt prima en de website vind ik verder wel OK.

De tekstkleur van achimenes zou ik veranderen zodat er meer contrast komt, ook hier is het wat lastig lezen.
Heldere en duidelijke website maar ook hier validatiefouten. Is allemaal niet erg, maar het is niet nodig ;)

Deze websites zijn gemaakt met KompoZer schrijf je, maar in beide website mis ik het document type aanduiding wat Kompozer standaard aan het begin van iedere pagina plaatst. Waar is dat gebleven?
Snap_003.jpg
Als beginneling ben je natuurlijk glansrijk geslaagd :) nu nog een paar kleine verbeteringen.
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows Vista Chrome

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door PaulGJ »

Hallo Frederik,
Hartelijk dank voor je gewaardeerde opmerkingen. Ik ga er wat mee doen!
Inderdaad heb ik geschreven dat ik de sites met Kompozer heb gemaakt, dit had beter kunnen zijn dat ik ben begonnen met NVU en daarna verder ben gegaan met Kompozer. Dit nadat ik deze handleiding hiervoor op http://www.kompozer.nl had gedownload.
Ik vermoed dat dit het ontbreken van het document type aanduiding verklaard. Moet ik dit alsnog invoegen?
Wat is WC3 validator?
Nogmaals dank en een prettig weekend gewenst.
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door Frederik »

Het is wel handig om dat alsnog toe te voegen als je graag wilt dat je website voldoen aan de standaard van hoe een website moet functioneren. Daar gelden regels voor, net zoals je in het Nederlands voor bepaalde woorden een d of t of dt schrijft ( niet mijn sterkste punt) bestaat er ook zoiets voor HTML.

Als het W3C je website goed heeft gevalideerd betekent dit dat je website door alle browsers goed wordt 'gelezen' en weergegeven.

Je kunt een website valideren door een internet adres in te voeren of een bestand op je computer te uploaden.
http://validator.w3.org/
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door nirwana »

Laat ik beginnen met de site over het vakantiechalet:
- het geheel ziet er netjes uit

- de tekst in het midden loopt iets verder door dan de achtergrondafbeelding

- ik zou verwachten dat het blok (met het menu enzo) bovenaan de pagina gecentreerd zou moeten zijn, maar daar lijkt het nu niet op

- de titel van de pagina is alleen maar "Welkom"; op zich aardig, maar diezelfde titel wordt ook gebruikt door een zoekmachine als Google. Google maakt dit zelfs nog een graadje erger, want als ik de site eenmaal in Google gevonden heb dan staat daar "Welkom - HCC" als titel van de pagina. De route-pagina heet daar zelfs Route - Hcc! (inclusief het uitroepteken), dus dat kan vast wel verbeterd worden.

- het opslaan van een lijntekening in JPG-formaat geeft doorgaans niet het beste resultaat: http://home.hccnet.nl/rae.deboer/Images/logo2.JPG (waarschijnlijk kun je daar beter 3 losse afbeeldingen van maken; de buitenste GIF / PNG en de middelste JPG).

- ook ik zal maar weer een opmerking plaatsen over Text-Enhance, want op de Ligging-pagina kom ik wat vage korte linkjes tegen met Text-Enhance erbij.

- als ik de Beschikbaarheid bekijk, dan is het hele volgende jaar nog beschikbaar. Dat kan natuurlijk best zo zijn. Misschien is het een idee om de agenda wat meer dynamisch te maken, bijvoorbeeld via een Google-agenda.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door nirwana »

Een voorbeeld van het centreren van het menu heb ik op http://www.mozbrowser.nl/web/paysan/ geplaatst.

Daar heb ik ook een transparante afbeelding over het middelste deel heen geplaatst. Dan komt de tekst namelijk wat beter uit en zo ben je minder afhankelijk van de kleuren in de achtergrondafbeelding. Ook heb ik de achtergrondafbeelding wat meer uitgerekt naar het formaat dat bedekt moet worden.

De kleur van de tekst heb ik vervolgens als test eens wit gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows Vista Chrome

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door PaulGJ »

@Frederik,
Hartelijk dank, ik ga er mee aan het werk.
@Martijn,
Ook hartelijk dank voor de beantwoording en de voorbeelden. Ik ga hier mee aan het werk.
Het vreemde van de plaats van de afbeelding logo2.jpg is, dat het op PC perfect in het midden staat met browsers Chrome en Mozilla, maar op mijn laptop met dezelfde browsers staat de afbeelding niet gecentreerd.
Ook de beheerder van de website maakte hierover géén opmerking.
Maar goed, ik zal de site nalopen en alle tips en aanwijzingen verwerken.
Nogmaals hartelijk dank en een prettig weekend gewenst.
Met vriendelijke groet,
Paul
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows Vista Chrome

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door PaulGJ »

@Frederik,
Als ik de code
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transisitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11-transisitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3;org/19999/xhtml" lang="nl">
<head>
<meta content="text/html; charset=UTF-8"
htttp-equiv="content-type" />
<title>Argentat in La Correze</title>


ingeef op de pagina en deze vervolgens opsla, heropen en de broncode bekijk dan blijkt dat de nieuwe code is verdwenen. Hoe kan ik dat voorkomen?
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door nirwana »

Paul,

Die code kun je het beste invoeren met een eenvoudige tekst-editor, want met Kompozer kun je geen Doctype aanpassen.

Waarschijnlijk werkt dit wel als je - bijv. In Notepad - de pagina opent en de benodigde code daarin plaatst.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door nirwana »

PaulGJ schreef:@Frederik,
Hartelijk dank, ik ga er mee aan het werk.
@Martijn,
Ook hartelijk dank voor de beantwoording en de voorbeelden. Ik ga hier mee aan het werk.
Het vreemde van de plaats van de afbeelding logo2.jpg is, dat het op PC perfect in het midden staat met browsers Chrome en Mozilla, maar op mijn laptop met dezelfde browsers staat de afbeelding niet gecentreerd.
Dit komt waarschijnlijk doordat jouw laptop een andere horizontale resolutie heeft. De winter-afbeelding is namelijk niet echt gecentreerd, maar heeft volgens mij een bepaald stuk links en rechts van een bepaalde breedte.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door nirwana »

In het voorbeeld dat ik online had geplaatst heb ik ook het midden-gedeelte gecentreerd gemaakt.
Ziet dat er nu wel beter uit de verschillende computers die je gebruikt ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door nirwana »

Je had ook nog onze mening gevraagd over www.achimenes.fr

Ik vind dat die website weinig pagina's heeft en dat de pagina's aardig wat tekst bevatten.

Ik denk dat het handig is als je op een beginpagina eerst een taal selecteert en dat dan bovenaan de pagina van die taal je kunt kiezen tussen de Werkwijze- en de Contact-pagina (+ eventueel andere pagina's die je misschien nog eens toevoegt).

Op zo'n beginpagina kun je dan ook die afbeelding gebruiken die nu helemaal aan de rechterkant staat. Nu staat die er aan de rechterkant ook maar wat verloren bij.

Je kunt natuurlijk ook de pagina's wat meer laten zoals ze zijn. Dan denk ik wel dat het handig is om de foto's wat meer naast de tekst te plaatsen. Nu neemt deze foto namelijk nogal wat ruimte in: http://www.achimenes.fr/FR/procedure.html

Bij een lange pagina herhaalt de achtergrond zich onderin. Misschien handiger om een achtergrond te gebruiken waarbij het niet zichtbaar is als die zich herhaalt (seamless background) ?

Ook voor deze website is weer een aangepast voorbeeld gemaakt: www.mozbrowser.nl/web/achimenes/procedure.html met als aanpassingen:
- de foto naast de tekst geplaatst (align="right" hspace="3" vspace="3")
- een randje om de foto heen geplaatst
- een kadertje met streepjes om het content-gedeelte heen geplaatst
- een seamless background voor de website, zodat de achtergrond zich zonder problemen kan herhalen
Dit zijn slechts enkele ideeën waarmee de website met enkele kleine aanpassingen er toch beter uit kan zien. Uiteraard laat ik dat "beter uitzien" vooral aan jouw beoordeling over, want het blijft uiteindelijk jullie website.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows Vista Chrome

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door PaulGJ »

Inderdaad ziet de site er in het voorbeeld beter uit en ik heb geprobeerd dit voorbeeld als template te gebruiken.
Echter als ik de template upload dan blijkt dat de navigatiebalk "verstoord" is. De links zijn verspreid over het scherm en van het oorsponkelijke is niet veel meer over.
Ik vermoed dat dit dit veroorzaakt wordt door de code voor de achtergrondafbeelding. Zoals je zult zien op de huidige index pagina, deze is nu zonder de transparantie afbeelding. Ook het lettertype heb ik gewijzigd naar het lettertype voor de gehele site (Times).

Wel heb ik via jouw voorbeeld het centreren van de "kop" tabel bereikt, het ziet er netter uit nu.

Ik zal nu met de overige opmerkingen aan het werk gaan. Zie ook mijn PB aan jou.
Een prettige avond gewenst.
Met vriendelijke groet,
Paul
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows Vista Chrome

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door PaulGJ »

@Martijn,
Nu pas lees ik jouw reactie op de site achimenes.fr.
Ik ben het helemaal met je eens, dat dit er beter uit ziet. Het was ook mij opgevallen dat de achtergrond zich herhaalde, maar dit als niet storend geaccepteerd.
Als ik na Residence Le Paysan zover ben zal ik ook "Achimenes" gaan aanpassen.

Is het voor Residence Le Paysan wellicht een goed idee om onderaan de pagina een Sitemap te plaatsen? Ik zie dit bij sommige sites staan en het zal zijn doel wel hebben denk ik.
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Mag ik jullie mening?

Bericht door nirwana »

Paul,

De reactie op Achimenes heb ik ook pas recent geplaatst. Daarom denk ik eerder aan "nu al" ;-)

Een Sitemap kan zijn doel hebben, maar dan eerder voor grotere sites (denk ik).
Als je de pagina's logisch aan elkaar verbindt met handige onderlinge koppelingen, dan denk ik dat je geen sitemap nodig hebt.

Een sitemap kan ook handig zijn voor zoekmachines, maar op dat gebied moet je eerst de paginatitels goed krijgen en van die TextEnhance-malware af zien te komen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie