Kompozer werkt niet in windows8

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
pasvg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 januari 2013, 14:56
    Windows 8 Internet Explorer

Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door pasvg »

Heb altijd met Kompozer gewerkt in Windows XP en ben er altijd tevreden over geweest.

Helaas, door defect aan pc een nieuwe moeten aanschaffen maar deze heeft Windows 8.

Nu kan ik geen afbeeldingen meer plaatsen in de achtergrond, noch met interne en noch met externe Styles.
Gewoon afbeelding toevoegen lukt wel.

Weet iemand hier een oplossing voor? Nog iemand bekend met dit probleem?

Pascal
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door Frederik »

Kompozer draait bij mij op Windows 8 helemaal probleemloos. Wellicht kun je aangeven wat er precies mis gaat. Je bent de eerste die hier meldt dat er een probleem is met Windows 8.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door nirwana »

Ik ben eerder geneigd om dit wijten aan de gebruikte CSS-code dan aan Windows 8, want ik zie niet in hoe een ander besturingssysteem daarin direct verschil kan maken.

Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Misschien kan om de een of andere reden de achtergrond-afbeelding niet gevonden worden ?

Kun je in elk geval de gebruikte CSS-code hier plaatsen ?
Is dit code die met Kompozer onder Windows XP wel werkte en nu opeens (zonder enige aanpassing) niet meer ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
pasvg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 januari 2013, 14:56
    Windows 8 Internet Explorer

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door pasvg »

Bedankt voor de reactie.

Snap er ook niets van. Ja het is dezelfde code als in windows XP. Op de andere pc's waaronder vista werkt hij nog wel. Alles werkt perfect, ook achtergrondkleur is geen probleem. Alleen een afbeelding in de achtergrond lukt niet. Met HTML-kit lukt het wel, dus weet echt niet wat er fout gaat.

Hier de CSS-code (is nog via Windows-vista gemaakt, want in Windows 8 plaatst hij dus de opmaak voor de afbeelding niet)

Code: Selecteer alles

body {
  background: #620203 url(../afbeeldingen/achtergrondbody.jpg) no-repeat fixed center bottom;
}
table.boek {
  background-repeat: no-repeat;
  background-image: url(../afbeeldingen/boek2.png);
  background-position: right top;
  width: 100%;
  font-family: Baskerville Old Face;
  font-size: 18px;
  font-style: oblique;
  color: #5d3921;
}
td.menu {
  background-position: center top;
  background-repeat: no-repeat;
  padding-top: 5mm;
  height: 15mm;
  background-image: url(../afbeeldingen/menu1.png);
}
a:link {
  color: white;
  font-family: Baskerville Old Face;
  text-decoration: none;
  font-size: 18px;
  text-align: center;
  font-weight: bold;
}
a:hover {
  font-size: 18px;
  font-family: Baskerville Old Face;
  font-weight: bold;
  text-decoration: none;
  color: #990000;
  text-align: center;
}
a:visited {
  font-size: 18px;
  font-family: Baskerville Old Face;
  text-align: center;
  color: white;
  font-weight: bold;
  text-decoration: none;
}
h1 {
  color: white;
  font-size: 63px;
  font-family: Stencil;
}
h2 {
  color: #5d3921;
  font-family: Baskerville Old Face;
  font-size: 31px;
}
td.boekrechts {
  padding-right: 30mm;
  padding-left: 10mm;
}
td.boeklinks {
  padding-left: 40mm;
  padding-right: 10mm;
}
table.formulier {
  padding-left: 5mm;
  font-size: 16px;
}
td.formulier {
  font-size: 13px;
}
a.tekst:link {
  font-family: Baskerville Old Face;
  font-size: 18px;
  text-align: left;
  color: #cc0000;
  font-weight: bold;
  text-decoration: none;
}
a.tekst:hover {
  font-size: 18px;
  font-family: Baskerville Old Face;
  text-decoration: none;
  font-weight: bold;
  text-align: left;
  color: #cc9933;
}
a.tekst:visited {
  font-size: 18px;
  font-family: Baskerville Old Face;
  color: #cc0000;
  font-weight: bold;
  text-decoration: none;
  text-align: left;
}
ul {
  color: #5d3921;
}
td.menu2 {
  padding-left: 10mm;
  height: 15mm;
  padding-top: 5mm;
  background-repeat: no-repeat;
  background-position: right top;
  background-image: url(../afbeeldingen/menu2.png);
}
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 8 Firefox

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door Frederik »

In het stylesheet zie ik geen gekke dingen. Ik heb in Windows 8 het stylesheet gekoppeld aan een nieuwe pagina en ik zie met uitzondering van de afbeeldingen (die heb ik niet) alles goed. Brengt mij op de vraag heb je die map met afbeeldingen waar je naar verwijst wel op dezelfde locatie staan als je html bestanden ?
Als die verwijzing niet meer klopt krijg je ook geen afbeeldingen te zien.
pasvg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 januari 2013, 14:56
    Windows Vista Internet Explorer 9

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door pasvg »

Hey Frederik,
De mappen staan op dezelfde locatie. Het werkt op elke pc, heb dit uitgetest op de laptops van de kinderen vista en xp. Ga het morgen eens uit testen op een windows 7.
De pc nu is een 64bits en het programma kompozer is voor 32bits. Zou dit het probleem kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 8 Firefox

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door Frederik »

Een 32bits programma op een 64bits systeem moet eveneens probleemloos werken.
Maar je hebt wel een zeer merkwaardig probleem. Kun je de boel op internet zetten en met ons delen?
pasvg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 januari 2013, 14:56
    Windows 7 Internet Explorer 9

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door pasvg »

Wat bedoel je met de boel op internet gooien? Ergens buiten dit forum? Wil het graag delen en vooral proberen op te lossen ;)
Wel even op merken, ben geen pc held, zeker niet als het echt technisch wordt. Websites maken lukt wel aardig, maar voor de rest ken ik weinig over de pc wereld
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door nirwana »

Met "op internet zetten" bedoelt Frederik dat je de webpagina's misschien ergens online kunt plaatsen. Of misschien staan de pagina's al ergens online, want volgens mij is het al een bestaande website. Dan kun je dus volstaan met het adres hier te plaatsen.

Is dat niet het geval dan kun je ook de website op jouw computer bijvoorbeeld in een zip-bestand verpakken (RAR mag ook als je dat makkelijker vindt), ergens online plaatsen en dan het download-adres hier plaatsen.

Voor ieders informatie:
hetzelfde onderwerp staat ook hier: http://www.helpmij.nl/forum/showthread. ... 0-kompozer
Ik plaats dit ter aanvulling op de discussie hier. Misschien staat in dat draadje nog info die hier nog niet is geplaatst.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 8 Firefox

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door Frederik »

Ik heb zojuist met Kompozer een paar verschillende templates geopend en bij alle templates zie ik de achtergrond zoals die in het stylesheet is aangegeven.
Vervolgens een nieuwe map 'testwebsite' gemaakt en in die map testwebsite weer een map 'afbeeldingen'.
In de map testwebsite heb ik jouw index.html opgeslagen en in de map afbeeldingen een achtergrond. Met de css editor van kompozer jouw achtergrondafbeelding (die ik niet heb) vervangen door een eigen achtergrondafbeelding en voilla: geen problemen. In de 'bekijken' modus zie ik mijn zelf gekozen achtergrond ook.

Ik zou toch maar eens de verwijzingen naar de gebruikte afbeeldingen nalopen en deze opnieuw instellen met de css editor van kompozer.
pasvg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 januari 2013, 14:56
    Windows 8 Internet Explorer

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door pasvg »

Hey Frederik,

Eerst nog even op de vorige vraag: de website staat nog niet online.

Het is en blijft een raar fenomeen. De bestanden staan op mijn USB-stick en zet ze gewoon over naar de pc, dus aan de mappen veranderd er niets. Waar ik het ook uittest het lukt overal behalve op de pc met windows8.
Wat je zegt, heb ik allemaal al opnieuw geprobeerd en getest en op deze manier wil het niet lukken. Heb het zelfs zonder de 'map afbeeldingen' geprobeerd, zodat het te volgen pad korter is, maar ook dat heeft geen zin.
Noch met inline stijlen noch met een CSS stijlblad. Wat wel lukt is om een afbeelding in de achtergrond van een pagina te krijgen via 'opmaak: paginakleuren en achtergrond. Maar wil ik dan de body opmaken via inline stijlen of een CSS stijlblad lukt het weer niet.
Het rare is ook, dat als ik de voorbeeldwebsites (gemaakt in vista) open in kompozer (windows8) de opmaak perfect verschijnt. Wil ik dan een afbeelding vervangen (uit dezelfde map) verschijnt deze niet.

MAAR ... ik heb net een oplossing gevonden. Want het enige probleem is de achtergrondafbeelding in bijvoorbeeld een 'td' of 'body' plaatsen.
Oplossing: de volledige regel "background-image: url(../afbeeldingen/mijnafbeelding.jpg);" handmatig in typen en de afbeelding verschijnt. Nadien kan ik de positie en het tegelen van de afbeeldingen wel doen via het inline stijlen of het CSS stijlblad.

Dus een klein obstakel maar als het hier mee opgelost is, ben ik al heel te vrede.

Ik had het uitgetest op HTML-kit en dan kreeg ik wel de afbeelding. Maar persoonlijk vind ik deze manier van werken toch minder leuk, daar je alles weer handmatige moet intypen, noem het luiheid, kompozer was en is dan de ideale en snelle oplossing.

Ik wil bij deze ook even melden dat ik ECHT te vrede ben over de hulp, vriendelijkheid en moeite die men hier doet op dit forum.
Dank u wel allemaal!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door nirwana »

pasvg schreef:Dus een klein obstakel maar als het hier mee opgelost is, ben ik al heel te vrede.
Te vrede vind ik wel een hele mooie spelwijze. Eigenlijk schrijf je het als tevreden, maar voor deze keer reken ik dit ook goed ;-)
pasvg schreef:Ik had het uitgetest op HTML-kit en dan kreeg ik wel de afbeelding. Maar persoonlijk vind ik deze manier van werken toch minder leuk, daar je alles weer handmatige moet intypen, noem het luiheid, kompozer was en is dan de ideale en snelle oplossing.
Zelf ben ik niet veel verder gekomen dan Notepad (nou ja, Notepad++ dan). Waarschijnlijk is dat: eens een programmeur, altijd een programmeur ;-)
pasvg schreef:Ik wil bij deze ook even melden dat ik ECHT te vrede ben over de hulp, vriendelijkheid en moeite die men hier doet op dit forum.
Dank u wel allemaal!
Een dergelijke opmerking kunnen we niet vaak genoeg krijgen. Dank daarvoor !
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
pasvg
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 januari 2013, 14:56
    Windows 8 Internet Explorer

Re: Kompozer werkt niet in windows8

Bericht door pasvg »

Oeps! en nog wel 2 keer dezelfde fout.
Kan het ook goed schrijven, zie maar in mijn eerste bericht ;)

Was zo opgelucht dat ik een oplossing had. Door het enthousiasme niet op de spelling gelet.
Tja, ben soms een warhoofd.

Chapeau als je alles met Notepad++ doet. Geeft misschien wel meer voldoening, echt van niets beginnen en eindigen met een mooi resultaat. Heb dat wel geleerd, maar daar websites maken echt een hobby is en in de (beperkte) vrije tijd gebeurd heb ik toch gekozen voor een gemakkelijk en snel resultaat.

Nogmaals bedankt!
En nu zijn we allemaal TEVREDEN ;)

groetjes,
Pascal
Plaats reactie