gegevens uit tabelrij of kolom kopiëren

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows XP Internet Explorer 8

gegevens uit tabelrij of kolom kopiëren

Bericht door Parcodaini »

Is er (überhaupt) een mogelijkheid om gegevens uit meerdere cellen bijv. 1 rij of 1 kolom op een makkelijke manier te kopiëren in een tabel? Ik kan wel cel voor cel de inhoud kopieren, maar bijvoorbeeld 1 hele rij niet, want dan gaat de opmaak van de hele tabel door elkaar.

of andere vraag: is er een makkelijke manier om de tabel op deze pagina http://www.maremma.nl/shows2010-2015.htm over te zetten naar Kompozer (zonder alles eindeloos te kopieren)

of..... is er een handiger methode dan een tabel om die gegevens in Kompozer op te nemen? Ik begrijp dat tegen het gebruik van tabellen wordt geadviseerd, maar ik heb geen idee hoe ik dit anders netjes op een pagina krijg.

alvast dank voor suggesties
Eline
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: gegevens uit tabelrij of kolom kopiëren

Bericht door nirwana »

Dat lijkt mij een mooie klus voor de extensie Table2Clipboard. Die kun je in Firefox installeren. Na herstarten van Firefox kun je met de rechtermuisknop op de tabel klikken en kiezen voor Table2Clipboard > Hele tabel kopiëren.

Dan staat die tabel in no-time op je klembord en kun je het in Kompozer plakken.

Als je de opmaak van de tabel helemaal kwijt wilt raken, dan kun je nog een tussenstap maken via een spreadsheet-programma (Microsoft Excel of LibreOffice Calc). Op zich kan dat wel handig kan zijn, want dan ben je allerlei font-tags ook direct kwijt. Als je die font-tags kwijt bent, dan kun je later die tabel alsnog via CSS-codes opmaken. Daarmee kun je aangeven dat elke cel van de tabel bepaalde eigenschappen moet krijgen, in plaats van dat je dat voor elke afzonderlijke cel instelt.

Zo heb ik net Calc opgestart en de inhoud die Table2Clipboard gekopieerd had in Calc gekopieerd. Via het menu Bewerken > Inhoud verwijderen... > (alles uitvinken, en Opmaakprofielen aanvinken). Daarna selecteer ik de gehele inhoud van het werkblad in Calc en dat plak ik dan weer in Kompozer. Op die manier ben ik alle opmaak kwijtgeraakt. Als je je HTML-code zo schoon mogelijk wilt houden is dat wel zo prettig.

Maar misschien wil je juist wel de originele opmaak overnemen. Dan hoef je niet de route via Calc / Excel te bewandelen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: gegevens uit tabelrij of kolom kopiëren

Bericht door Parcodaini »

WOW!! I'm impressed. Briljant, geweldig, lof, lof, lof!
Dat scheelt me even dagen werk.

Reuze bedankt
Eline
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: gegevens uit tabelrij of kolom kopiëren

Bericht door nirwana »

Parcodaini schreef:Ik begrijp dat tegen het gebruik van tabellen wordt geadviseerd, maar ik heb geen idee hoe ik dit anders netjes op een pagina krijg.
Eline,

Een tabel kun je nog steeds gebruiken op een webpagina. Alleen gebruik je een tabel het beste waarvoor die oorspronkelijk bedoeld is: het tonen van gegevens in een tabel. En laat dat nu precies zijn wat je met deze tabel van plan bent. So, nothing wrong with that...

Zie www.stylesheets.nl/ als je hier meer over wilt weten. Die site vind ik echt een aanrader, want legt het kort en bondig uit.

Het wordt afgeraden om een tabel te gebruiken voor layout-achtige zaken. Bijvoorbeeld om elementen op een website uit te lijnen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens tegen die regel zondig. Bijvoorbeeld als ik iets met div'jes niet goed voor elkaar krijg.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie