Is het wel veilig ?

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Arie M
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 maart 2013, 15:23
    Windows 7 Internet Explorer 9

Is het wel veilig ?

Bericht door Arie M »

Hoe kan ik bij Thunderbird zien of mijn uitgaande en inkomende mail beveiligd is?
MAW hoe moet de instellingen zijn?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Is het wel veilig ?

Bericht door adri »

Dat moet je ook niet in TB instellen, maar in je antivirusprogramma.
Hoewel het me tamelijk logisch lijkt dat dat programma dat automatisch doet (en dat normaal gesproken ook de standaard instelling is).
Afbeelding
novaflash
Berichten: 336
Lid geworden op: 5 mei 2010, 15:56
    Windows 7 Chrome

Re: Is het wel veilig ?

Bericht door novaflash »

Ik vermoed dat er met beveiliging niet gesproken wordt over een antivirus scan, maar over de beveiliging over de transportlaag. Doorgaans wordt hiervoor SSL gebruikt.

Om te zien of dit ook bij je binnenkomende e-mail gebruikt wordt, controleer dan of bij Extra > Accountinstellingen onder je e-mailadres en het kopje "Serverinstellingen" bij het item "Beveiligingsinstellingen" ook vermeld staat dat SSL/TLS gebruikt wordt. Indien dit zo is, dan is je verbinding beveiligd met SSL/TLS.

Voor uitgaande e-mail geldt dat dit te vinden is onder Uitgaande server (SMTP) - daar staat dan wel vermeld wat de verbindingsbeveiliginggraad is. Als hier staat "geen" dan is het niet beveiligd - als er staat "SSL/TLS" dan is het net als binnenkomende e-mail beveiligd.

Dit betekent echter nog niet dat je e-mail 100% versleuteld verzonden en ontvangen wordt. Immers, e-mailservers onderling leggen nog gewoon onbeveiligd contact met elkaar en de mail gaat dan nog gewoon cleartext over het internet. Dat dit in deze tijd nog steeds niet gewijzigd is, is mij een raadsel eerlijk gezegd, al geef ik wel toe dat de kans dat daar afgeluisterd wordt vrij minimaal is, terwijl het bij de eindgebruiker vaak wel regelmatig voorkomt (malware/spyware/rootkit/op public wifi meeluisteren/etc). En SSL helpt dan wel, afhankelijk van het scenario.
Arie M
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 maart 2013, 15:23
    Windows 7 Internet Explorer 9

Re: Is het wel veilig ?

Bericht door Arie M »

Bij Verbindingsbeveiliging staat: Geen
Bij Authenticatiemethode staat : TLS certificaat
Bij uitgaande server (smtp) Staat in het vakje aan de rechterzijde:UPC Nederland-smtp.upcmail.nl(Standaard).

Alles werkt wel maar ik weet er te weinig vanaf om te zien of ik veilig e-mailt
Vast dank voor de hulp
Arie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Is het wel veilig ?

Bericht door adri »

Dat zijn de instellingen die je provider voorschrijft, daar kun je dus niks aan doen (of een andere nemen die wel verbindingsbeveiligingen gebruikt)...
Of dat veilig is? Mja, e-mail is nu eenmaal niet zo verschrikkelijk veilig.
Als je dat beter wilt beveiligen, dan kun je berichten versleutelen, zie deze handleiding:
https://support.mozillamessaging.com/nl ... rsleutelen
Afbeelding
Plaats reactie