Tekst groter maken

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Rob Figee
Berichten: 15
Lid geworden op: 8 maart 2013, 14:15
    Windows XP Internet Explorer 8

Tekst groter maken

Bericht door Rob Figee »

Hallo allemaal, ondanks het handboek en diverse tutorials heb ik niet kunnen ontdekken hoe je een lettertype groter maakt
Dus van een 14 punts letter naar een 28 punts, om maar een voorbeeld te geven.
Kan iemand me helpen?
Bij voorbaat dank,

Rob
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst groter maken

Bericht door nirwana »

Rob,

Ik moest eerlijk gezegd ook even zoeken in Bluegriffon. Ik denk dat Bluegriffon echter volledig via CSS werkt (wat op zich een goede keuze is voor een professioneel web-designer, maar misschien wat gecompliceerd is als je een eenvoudige webpagina wilt maken).

Via het menu Panelen > Opmaakeigenschappen kun je het venster Opmaakeigenschappen tonen. Ik raad je aan om dit venster via het punaise-icoontje (in de titelbalk) aan het venster vast te maken (te "docken").

Via deze Opmaakeigenschappen kun je via CSS-regels aangeven hoe de tekst eruit moet zien. Je hebt hier de bekende CSS-methodes, zoals "dit element alleen via ID", alle elementen van een klasse (class) en alle elementen van hetzelfde type (bijvoorbeeld p, table, td, etc).

Ik weet niet of het exporteren van interne CSS-stijlen al aan Bluegriffon is toegevoegd, maar dan is de kans groot dat dit in de commerciele CSS-editor-addon is gestopt (en dus niet voor iedereen beschikbaar).
Maar met een beetje kennis van hoe CSS werkt kun je CSS-stijlen uit de broncode van een HTML-document naar een apart CSS-bestand exporteren en deze stylesheet ook in andere webpagina's gebruiken.

Als je eenmaal in een webpagina een los CSS-bestand gebruikt, dan is het paneel Stijlbladen ook handig. Ook dit schakel je in via Panelen-menu. Via dat paneel kan je eenvoudig de code van een gekoppelde stylesheet (stijlblad) bekijken.

Nu weet ik niet hoe bekend je met CSS-eigenschappen bent, maar ik denk dat je hiermee wel eenvoudig de opmaakeigenschappen van een pagina kunt opstellen.

Als je minder thuis bent in de wereld van CSS dan denk ik dat je 2 keuzes hebt:
1) meer bekend worden met de voordelen van CSS en laat Bluegriffon je daarmee helpen
2) Kompozer (blijven) gebruiken voor wat eenvoudiger webpagina's / websites

Zie ook http://en.flossmanuals.net/bluegriffon/ ... -of-pages/ en https://groups.google.com/forum/?fromgr ... 2_5ExD48w4
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Rob Figee
Berichten: 15
Lid geworden op: 8 maart 2013, 14:15
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst groter maken

Bericht door Rob Figee »

Dank je, Martijn, voor je uitgebreide uitleg.
Ik heb - omdat er eerst geen reaktie kwam - op het Google groups Bluegriffon forum het antwoord gevonden op de zelfde vraag en de oplossing via CSS stylesheets gevonden.
Ik ben daar nu mee aan het experimenteren, want ik heb daar inderdaad geen enkele ervaring mee.
In Dreamweaver kon je direkt met een cijfercode de lettergrootte opgeven. Hier is dat iets gecompliceerder, maar daar kom ik wel uit.

Vriendelijke groet,

Rob
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst groter maken

Bericht door nirwana »

Rob,

In de meeste WYSIWYG web-editors heb je overigens die mogelijkheid. Bluegriffon onderscheidt zich door dat niet direct mogelijk te maken. Ter info: de maker van Bluegriffon is ook mede-opsteller van de CSS-standaard. Dus hij weet zeer goed waar hij het over heeft en wat er met CSS mogelijk is (en wat er nog allemaal meer met CSS mogelijk zou moeten zijn).

Probleem met dat je de grootte van het lettertype direct kunt invoeren is dat men dat ook overal op die manier gaat doen. Zo zie ik diverse websites waar bij elke alinea zo ongeveer staat vermeld dat het lettertype Verdana, Arial, etc moet zijn. Dat vermeldt men niet bewust bij die alinea's, maar dat doet de editor als iemand bijvoorbeeld alle tekst op een pagina selecteert en aangeeft dat het lettertype Verdana moet zijn.

Andere teksteditors (zoals Kompozer) hebben knopjes om het lettertype van de geselecteerde tekst een slag groter of kleiner te maken. Maar wat je dan krijgt is dat er in de code een heleboel <big>- en <small>-tags komen te staan. Een voorbeeld vanuit Kompozer:

Code: Selecteer alles

<big><big><big><big><big>stukje tekst</big></big></big></big></big>
Met elke big wordt de tekst wat groter gemaakt. Al zou ik niet durven zeggen hoeveel pixels de tekst nu groot is geworden. Dan kun je beter zeggen dat de koptekst bijvoorbeeld 24 pixels moet zijn (of je kunt dit ook in em of in pt opgeven).

Als je hier wat intelligenter mee omgaat, dan geef je 1 keer op dat dat het lettertype moet zijn.
Als je nog wat intelligenter te werk gaat, dan maak je 1 centraal CSS-bestand en daarin geef je 1 keer het basis-lettertype voor de website op. Dat CSS-bestand gebruik je vervolgens in elke pagina van de site. Moet het lettertype dan eens veranderen dan pas je dat in dat centrale bestand aan en klaar ben je.

Vergelijk het een beetje met tekstverwerken (Word, Writer, Wordperfect, etc).
Je kunt op 2 manieren een document maken:
1) je begint gewoon te tikken en voegt daar terloops wat opmaak aan toe
2) je denkt eerst na hoe de stijlen (Kop 1, Kop 2, Alinea, etc) eruit moeten zienen past die vervolgens toe in het document

Uiteraard is er ook wel een tussenvorm mogelijk, dus dat je eerst wat tekst tikt en dat vervolgens in stijlen onderbrengt. Dat is ongeveer de methode die Bluegriffon min of meer probeert af te dwingen. Uiteindelijk komt dat de kwaliteit van de website ten goede, want dan heb je minder snel dat opeens lopende een stuk tekst in een website opeens het lettertype verandert (omdat het lettertype van alinea A wel is ingesteld, maar bij alinea B deze instelling verloren is gegaan).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie