Menubalk vrijwel onzichtbaar

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
JanK
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2005, 12:19
    Windows Vista Firefox

Menubalk vrijwel onzichtbaar

Bericht door JanK »

Ik installeerde Kompozer 0.8b op mijn laptop met Ubuntu 12.04.
De menubalk is zwart, en de koppen van de uitrolmenu's staan in donkergrijs, en zijn onleesbaar.

Hoe is dit te corrigeren?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Ubuntu Firefox

Re: Menubalk vrijwel onzichtbaar.

Bericht door Frederik »

Dat is, voor zover ik weet, niet te corrigeren en alle menu- werkbalken in ubuntu zijn zwart en je ziet pas iets als je er met de muis overheen gaat. Wie dat ontworpen heeft, heeft niet goed nagedacht.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Menubalk vrijwel onzichtbaar.

Bericht door nirwana »

Probeer Linux Mint met Cinnamon eens of anders een KDE-smaak.
Ook dan werk je onder de motorkap nog steeds met Ubuntu en Debian, maar zien de desktop + vensters er weer heel anders uut.

Ook dat is uiteindelijk waarom je voor Linux kiest: je kunt er helemaal je eigen systeem van maken (maar dat hoeft natuurlijk niet).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Ubuntu Firefox

Re: Menubalk vrijwel onzichtbaar.

Bericht door Frederik »

Net ontdekt dat het wel enigszins is te corrigeren, maar dan moet het wel je voorkeur hebben: Systeeminstellingen > Uiterlijk > Thema > staat standaard ingesteld op Ambiance en door het thema Radiance te gebruiken wordt het een stuk lichter en duidelijker.
JanK
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2005, 12:19
    Windows Vista Firefox

Re: Menubalk vrijwel onzichtbaar.

Bericht door JanK »

Dank je wel. Die oplossing is voor mij OK. Maar eigenlijk zou er een aanpassing in Kompozer gemaakt moeten worden, zodat de menubalk ook met gebruik van het standaard thema gewoon goed zichtbaar is. Dat de programmeur niet goed heeft nagedacht kan gebeuren. Maar software wordt toch ook getest? En er zullen toch meer gebruikers met hetzelfde probleem zijn? Of ben ik nou de enige die Kompozer in Ubuntu 12.04 (default settings) gebruik?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Menubalk vrijwel onzichtbaar

Bericht door nirwana »

Ik werd vandaag weer op dit onderwerp geattendeerd doordat een nieuw forum-lid hieraan een niet-terzake-doende opmerking toevoegde. Die opmerking ging over een website met tabellen, terwijl er in dit onderwerp geen website wordt vermeld. Dat vond ik al wat vaag. Daarom maar eens gekeken waar die gebruiker vandaan kwam. Dat bleek de land-extensie PK (Pakistan) te zijn. Dan vind ik het wel opvallend dat het bericht in goed Nederlands was opgesteld. Nu kan dat op zich op waarheid berusten, maar ik wil voorkomen dat het weer een spam-gebruiker is. Daarom heb ik die gebruiker direct verwijderd. Ik geef toe: niet echt aardig voor een nieuwe bezoeker, maar met potentiële spam neem ik geen risico.

Anyway, voordat ik zag dat dit al een ouder onderwerp is, was ik al even in Google gaan kijken.
Zo kwam ik nog een andere oplossing tegen:
- installeer het thema Ambiance-Crunchy
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/942939
Die bug is (toevallig ?) ook gerapporteerd op basis van Ubuntu 12.04.

In dat bugrapport is ook een screenshot geplaatst die het probleem duidelijk maakt:
https://launchpadlibrarian.net/10872997 ... roblem.png
Grijs op zwart is inderdaad erg onduidelijk te lezen.

Het probleem met Kompozer is dat het nog wel bestaat, maar niet meer actief onderhouden wordt.
Daarom kunnen we hooguit workarounds bedenken die het werken met Kompozer verbeteren.

Het is overigens goed denkbaar dat dit in een recentere Ubuntu geen probleem meer is. Dat zou iemand dan eens moeten uitproberen. Zelf heb ik geen vanilla-Ubuntu meer draaien. Ik heb de voorkeur gegeven aan Linux Mint met Cinnamon als desktop. Uiteindelijk dus toch geen Unity voor mij.

PS: ik neem aan dat je die (oudere) versie gebruikt omdat het vooralsnog de meest recente LTS-versie is. In april komt de volgende LTS-versie: Trusty Tahr.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Ubuntu Firefox

Re: Menubalk vrijwel onzichtbaar

Bericht door Frederik »

Momenteel werk ik (tot volle tevredenheid) met de Ubuntu variant Xubuntu en deze heeft veel meer thema's waardoor het uiterlijk van toepassingen beter is aan te passen naar eigen voorkeur.
Bijlagen
layout.png
Plaats reactie