Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows 8.1 Chrome

Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Parcodaini »

Vorig jaar heb ik mijn site gemaakt met composer (versie 7.10) en alle pagina's werden opgeslagen als .html
Nu gebruik ik Windows 8 (weet niet of dat ermee te maken heeft) en als ik nu een nieuwe pagina wil opslaan (met opslaan als) wordt die als .xhtml opgeslagen en ik kan dit ook niet wijzigen. Althans ik weet niet hoe. Kan iemand mij vertellen of en hoe ik dit kan wijzingen. site is www.maremma.nl Aan het doctype of andere instellingen etc. heb ik niets gewijzigd. Bestaande pagina's worden nog steeds als html opgeslagen als ik ze aanpas.

bvd
Eline
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows 8.1 Chrome

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Parcodaini »

PS het merkwaardige is, dat als ik Kompozer opstart en dan kijk dan staat er een ander doctype
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
dan als ik een bestaande pagina bekijk
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
maar ik kan die html doctype niet over de xhtml doctype plakken of in de plaats zetten van.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Ubuntu Firefox

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Frederik »

De standaard codering (de grammaticale opbouw van een webpagina) die Kompozer gebruikt bij het opslaan van een pagina is .html
Een andere veel gebruikte codering is xhtml maar ook bij deze codering wordt de pagina nog steeds opgeslagen als .html
Of er html- dan wel xhtml codering gebruikt wordt maakt voor ons als mensen die naar een webpagina kijken helemaal niks uit:
http://www.webrichtlijnen.nl/aan-de-sla ... -xhtml-1.0
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows 8.1 Chrome

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Parcodaini »

Dank Frederik, maar waarom slaat Kompozer de pagina's nu opeens op als xhtml, terwijl ik dat niet heb aangegeven? En ik vind het (voor mezelf) overzichtelijker om alle pagina's met dezelfde extensie te hebben. Dus hoe kan ik aangeven dat Komposer bij 'opslaan als' de pagina als html opslaat.
Thanks
Eline
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Ubuntu Firefox

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Frederik »

Standaard is de opmaak in Kompozer in html.
Het kan zijn dat je een template (ontwerp) hebt gebruikt die opgemaakt is in xhtml of dat je al dan niet per ongeluk zelf xhtml hebt ingesteld via het menu Extra > Opties > Geavanceerd

Overigens zul je zien dat als je je website bezoekt de extensie voor pagina's in de adresbalk gewoon en nog steeds html is, alleen de opmaak is xhtml
Bijlagen
xhtml.jpg
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows 8.1 Chrome

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Parcodaini »

Sorry, Frederik, maar ik begrijp het niet. Aan mijn template heb ik niets gewijzigd en mijn gemaakte pagina kan ik helemaal niet meer vinden op mijn site, want dan krijg ik de melding dat de pagina niet gevonden kan worden, terwijl ik hem wel heb geüpload.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Ubuntu Firefox

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Frederik »

De website zoals vermeld in je eerste bijdrage gaat hier probleemloos open.
De pagina's hebben allemaal de extensie html, anders zou ik ze niet te zien krijgen en worden dus niet opgeslagen in xhtml.
En de opmaak is, als ik in de bron kijk, zoals je zelf ook aangeeft xhtml transitional.
Voor wat betreft de opmaak in html of xhtml: je moet iets gedaan hebben waardoor dit aangepast is, niet dat het wat uitmaakt, maar spontaan gebeurd dat niet.
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows 8.1 Chrome

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Parcodaini »

Maar ik heb dus 1 nieuwe pagina aangemaakt (www.maremma.nl/znest.xhtml), waarbij ik een oude pagina heb overschreven met 'opslaan als' en waar ik dus niet kan kiezen hoe ik het zou willen opslaan omdat Kompozer zelf alleen met ''xhtml bestanden' komt, en die wordt dus als xhtml opgeslagen en die vind ik dus niet! Inderdaad de oude pagina's worden (gelukkig) correct opgeslagen met nog steeds html als extensie. Bij de instellingen staat overigens nog steeds taal: html 4 en bij DTD 'strict'. Weet niet of het daaraan kan liggen.
Of mss andere vraag, hoe zorg ik dat mijn nieuwe pagina's weer als html worden opgeslagen en ze dus gevonden kunnen worden, want xhtml werkt niet!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door nirwana »

Ik denk dat het volgende aan de hand is:
- je hebt een nieuw besturingssysteem en dus ook een nieuwe installatie van Kompozer
- deze nieuwe instellingen zullen voor nieuwe pagina's waarschijnlijk Xhtml gebruiken
- je kunt dit instellen in de Opties (Voorkeuren) bij de instellingen voor een nieuwe pagina (New page settings)

Dat zou ook verklaren waarom je dit vooral bij nieuwe pagina's ervaart.

Als je een pagina als .xhtml opslaat en op Internet plaatst dan kan het zijn dat deze als een ander document-type wordt geserveerd. Dat kan weer tot problemen leiden in bepaalde browsers (oudere IE-versies ?). Daarom is .xhtml geen handige keuze. Als Kompozer bij het opslaan .xhtml voorstelt, maak daar dan maar gerust alsnog .html van.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows 8.1 Chrome

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Parcodaini »

Hallo Martijn,

Aha, nou begrijp ik het. Als ik 'opslaan als' kies, moet ik niet alleen de naam invullen hoe ik wil dat mijn bestand gaat heten, maar ik moet er zelf dus ook nog de extensie .html achter tikken! Hoe simpel kan het zijn :)
Bedankt
Eline
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door nirwana »

Ik heb het net nog even nagekeken in Kompozer (0.8b3):
- onder Extra > Voorkeuren kun je bij Geavanceerd kiezen welke Structuur de pagina moet krijgen (HTML4 of XHTML) en of deze een strict DTD moet krijgen
- als je een nieuwe pagina maakt, dan worden deze instellingen overgenomen en kun je ervoor kiezen om deze aan te passen
- als ik heb gekozen voor HTML4 en ik sla de pagina op, dan krijgt deze gewoon een .html-extensie
- als ik heb gekozen voor XHTML en ik sla de pagina op, dan krijgt deze een .xht-extensie

Ik weet niet of dit laatste helemaal goed is, want ik had daar .xhtml verwacht.
Het lijkt er echter op dat er - zoals vaker onder Windows - gewerkt wordt met een extensie van 3 karakters.
Op zich maakt dat niet uit, want het lijkt me voor Kompozer het handigste om de instelling gewoon op HTML4 te laten staan. Dan moet Kompozer de pagina gewoon met een HTML-extensie opslaan.

Als je een nieuwe pagina aanmaakt, dan moet er dus geen vinkje staan bij "XHTML-document aanmaken" en dan moet het verder goed komen.

Zie ook http://isxhtmldead.com/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows 8.1 Chrome

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Parcodaini »

Dank Martijn,
Ik heb versie 7.10. De instellingen staan op html 4 en DTD strict. De pagina's worden bij overschrijven met 'opslaan als' standaard opgeslagen als xhtml, tenzij ikzelf de extensie .html meegeef aan het bestand. Het is even wennen c.q. nadenken, want ik typ eigenlijk nooit een extensie in als ik een bestand opsla (ik typ bij een Word-bestand ook niet .doc of . docx in), maar het is te doen.

Eline
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door nirwana »

Eline,

Ik zou via http://kompozer.net/download.php de recentste versie downloaden:
https://sourceforge.net/projects/kompoz ... e/download
Officieel is dat een beta-versie, maar die gebruik ik al jaren. Ik weet ook dat hierin enkele zaken zijn opgelost, die nog wel in de 0.7-versie zitten.
Voor zover ik weet zit er in Kompozer geen actieve ontwikkeling meer, dus dat kan verklaren waarom een beta-versie voorlopig de laatste versie is.

Ik begrijp dat je gewend bent dat de extensie van de bestandsnaam door het programma zelf wordt ingevuld. Zoals ik gisteren al aangaf zou dat in Kompozer ook zo moeten werken. Is dat echter toch niet het geval, dan kun je dat gelukkig zelf nog aanpassen.

Verder wens ik je veel plezier met het gebruik van Kompozer.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows 8.1 Chrome

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door Parcodaini »

Dank Martijn, die recentste versie had ik ook ooit geïnstalleerd, maar dat leverde allerlei onverklaarbare en vreselijke problemen op (zie een aantal van mijn posts van destijds), dat ik maar weer naar de 'oude' versie ben teruggegaan en dat werkt, althans daar kan ik voldoende mee uit de voeten.

Groet
Eline
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina wordt opgeslagen in XHTML ipv HTML

Bericht door nirwana »

Eline,

OK, dat was mij ontschoten. Dan kun je inderdaad beter die "oude" versie gebruiken ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie