Achtergrondafbeelding vult het beeldscherm niet helemaal

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Keram.Senter Koppang
Berichten: 4
Lid geworden op: 6 juni 2015, 11:30
    Windows 7 Chrome

Achtergrondafbeelding vult het beeldscherm niet helemaal

Bericht door Keram.Senter Koppang »

Dag allemaal! Ik ben sinds kort begonnen met een eigen bedrijf, een keramisch centrum in mijn woonplaats Koppang, Noorwegen. Nu probeer ik een website te maken via KompoZer.

Bij mijn vorige baan in Nederland heb ik enorm veel ervaring opgedaan met het schrijven voor websites en deze onderhouden. Dit gebeurde echter via een CMS (content management systeem), dus ik mis wat technische kennis, ben ik bang. :( l

Ik loop nu bv. aan tegen het feit dat de achtergrond die ik graag op iedere pagina tevoorschijn wil laten komen, niet er uit komt te zien zoals ik wil ... Het gaat om een afbeelding die ik speciaal voor mijn bedrijf in Powerpoint heb gemaakt (een eigen beeldmerk + logo dus eigenlijk).

Deze afbeelding heb ik opgeslagen als png-bestand, en vervolgens ingeladen in KompoZer. Maar helaas .... de afbeelding herhaalt zich op mijn scherm aan de rechter- en onderkant, en dat ook nog eens in een verschillende verhouding. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

En als dit dan picobello opgelost is op mijn beeldscherm, is het dan niet zo dat bij de buurman het probleem weer terug is omdat hij een ander formaat beeldscherm heeft?
En hoe zit het met scrollen als de tekst te lang is voor het beeldscherm: blijft de achtergrond dan intact of scrolt deze mee omhoog? Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, want ik heb al van alles zelf proberen te knutselen! Alvast bedankt! Madeleine
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Achtergrondafbeelding vult het beeldscherm niet helemaal

Bericht door nirwana »

Madeleine,

Ook voor jouw nieuwe website kun je uiteraard weer met een CMS werken. Dat kun je geheel zelf bepalen. Er zijn voldoende CMS'en die je zelfs gratis kunt gebruiken. De meeste hebben wel een MySql-database nodig, maar sommige hebben alleen PHP nodig.

Een achtergrond herhaalt zich inderdaad standaard. Daarom kun je de achtergrond "seamless" maken, zodat het ook goed lijkt als die zich gaat herhalen.

Maar ik begrijp ook goed als je een achtergrondafbeelding ergens op een vaste positie wilt hebben. Daarvoor biedt CSS ook mogelijkheden. Met CSS kun je regels opstellen die met standaard-instructies van HTML niet mogelijk zijn. Een ander voordeel van CSS is dat je deze regels in een centraal bestand kunt opslaan. Vervolgens laat je elke webpagina naar dit centrale bestand verwijzen, zodat het overal wordt toegepast.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Achtergrondafbeelding vult het beeldscherm niet helemaal

Bericht door nirwana »

Zie bijvoorbeeld http://davidwalsh.name/css-fixed-positi ... ound-image voor CSS-instructies.

Oh ja, dergelijke instructies kun je in Kompozer gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Achtergrondafbeelding vult het beeldscherm niet helemaal

Bericht door nirwana »

Zie www.mozbrowser.nl/wiki/index.php/CSS_bewerken voor uitleg hoe je in Kompozer met CSS kunt werken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie