hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Tips voor de Nvu en Kompozer. Dit zijn visuele programma's om webpagina's mee te maken (WYSIWYG).
Plaats reactie
famberentsen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 september 2015, 19:15
    Windows 7 Firefox

hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door famberentsen »

LS,

ik ben een newbee en ben blij een blij mens met initiatieven als dit forum. Fora helpen mij enorm, dus alvast bedankt voor jullie support.

Ik heb met Kompozer een website gemaakt en wilde die met filezilla uploaden. Trost als ik was toog ik aan de gang. Echter na de upload bleek ik geen fotoos te zien, kon op de voobeeldpagina niet linken naar de vervolgpagina's en geen enkele verwijzing naar mijn gewenste WEBSITE als ik de servernaam invoerde in GOOGLE.
Ik heb daarna e.e.a. gelezen op het web en kwam erachter dat ik de brei aan losse componenten in submappen moest doen bv fotoos, documenten etc etc. Tevens moest ik zeker niet werken met hoofdletters, spaties, en combinaties van cijfers etc v.w.b. de namen van de losse bestanden. Dit zou het Unix deel van de servers negatief belasten. Ik ben een newbee dus ik geloof dat meteen. Opgetogen heb ik ook de, veel te lange naam, van mijn aanstaande website ook aangepast. En nu komt het, wat ik ook doe de oude INDEX. HTML blijft refereren naar de oude benaming. Ik heb de pagina;s al tig keer anders genoemd en dus ook de index.html. Het blijft verwijzen naar de originele conceptpagina. IK begrijp dat enigszins maar hoe krijg ik een "nieuwe" index gebaseerd op de nieuwe benaming van de losse webpagina's?
en hoe krijg ik de afbeeldingen, die het belangrijkste zijn op mijn pagina;s, weer terug getoverd?

Als laatste probeer ik te begrijpen waarom ik mijn website niet kan googlen maar dat is als laatste aan de beurt:)

Alvast hartelijk dank en ik begrijp dat ik weer een beroep doe op jullie GEDULD want newbees vragen veel maar stellen de vraag nooit juist. Denktaal is vaak ook de schrijftaal en nu dus ook, ik hoop dat jullie me een beetje kunnen volgen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door nirwana »

Allereerst welkom op dit forum.

Je moet eerst via Filezilla de juiste index.html op de server zien te vinden.

Meestal staat er op de server een map die public_html heet. Is dat het geval dan staat daarin de index.html en die kun je dan overschrijven met jouw nieuwe versie.

Hoofd- en kleine letters zijn inderdaad van belang, dus gebruik ik standaard kleine letters, en voor het gemak ook geen spaties in de bestandsnamen.

Alles in aparte mapjes indelen mag wel, maar hoeft niet. Dat kan altijd nog, wat mij betreft.
Laten we eerst maar zorgen voor een goed werkende website.

Pas als die goed werkt heeft het zijln om bij zoekmachines zoals Google aan te melden. Google vindt jouw site niet automatisch, dus die kun je via een formulier aanmelden.

Wat is het adres van jouw website (URL) ?
Dan kunnen we alvast even een kijkje nemen wat hier nu mogelijk fout is gegaan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
famberentsen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 september 2015, 19:15
    Windows 7 Firefox

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door famberentsen »

Martijn,

Allereerst bedankt voor je reply, stel ik zeer op prijs. Wat het webadres zou moeten zijn weet ik niet. Ik heb geen idee, ik wil het www. trainingsbureaubct.nl laten zijn. Ik hanteer dit omdat deze domeinnaam nog vrij was voor mijn bureau. (zie "webspace/httpdocs/trainingsbureaubct.nl/") wat ik heb gekregen van mijn webhostingsbedrijf (webreus)
En ja ik begrijp het overschrijven maar ik vrees dat ik de sites compleet nieuw moet maken want anders wordt er kennelijk geen nieuwe index.html gegenereerd in Kompozer. De index.html die ik nu heb blijft verwijzen naar het oude model watik dus door alle perikelen niet meer heb.
Ik ben er gelukkig wel van overtuigd dat ik er uit ga komen met een beetje hulp van Maggi (en JULLIE:))
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door nirwana »

Als ik http://www.trainingsbureaubct.nl/ opvraag, dan krijg ik nu een 403 Forbidden-melding. Dat geeft mij aan dat nu het bestand index.html helemaal niet meer gevonden kan worden.

Hier lees je meer informatie over hoe e.e.a. bij WebReus is geregeld qua webhosting en mappen:
http://www.in4lessen.nl/faqs/webreus/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door nirwana »

WebReus zijn we (uiteraard) al eens eerder tegengekomen: www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=23181
Daaruit maak ik op dat WebReus PHP-scripts ondersteund.

Daarom ga ik nu iets zeggen wat ik misschien niet in een Kompozer-forum zou mogen zeggen (maar dat terzijde).
Is het een idee om op jouw website een eenvoudig content-management-systeem (CMS) te zetten ?
Er zijn namelijk diverse goede opensource (gratis) CMS-systemen beschikbaar op basis van PHP, zoals je op http://opensource-cms.startpagina.nl kunt zien.

Zo gebruik ik zelf vaak GetSimple, omdat je daarvoor geen database nodig hebt.
Dat is dus een kwestie van de installatiehandleiding volgen en zo moet je in no-time een mooie basis hebben voor een website. Dan kun je een thema uitkiezen dat je wel bevalt als uiterlijk voor jouw website: http://get-simple.info/extend/all_themes.php
En je krijgt er direct een online beheer-systeem bij.

Op die manier hoef je niet steeds op een computer een pagina lokaal aan te passen, lokaal te testen en daarna via FTP te uploaden.
In plaats daarvan log je in op je online beheer-systeem, zoek je de pagina op, pas je deze aan, slaat hem direct op en klaar ben je.

Hierboven heb ik het bewust over een eenvoudig CMS, omdat ik vind dat veel CMS'en alles proberen aan te bieden.
And the kitchen sink too
Dat is op zich mooi en handig, maar het brengt ook risico's met zich mee. Je zult niet de eerste zijn wiens website zo door een hacker wordt overgenomen. En laat dat nu net nooit de bedoeling zijn geweest...

Uiteraard wil ik je best verder helpen met Kompozer, maar misschien is het ook interessant om eens het gebruik van een CMS te overwegen.
Want het lokaal aanpassen van webpagina's vind ik elk jaar ietsje meer achterhaald worden. Al is daar verder niets mis mee, hoor. Ik geef alleen af en toe aan dat dit ook anders kan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
famberentsen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 september 2015, 19:15
    Windows 7 Firefox

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door famberentsen »

Martijn,

superbedankt.
IK heb nog ff geen beeld bij CMS maar ik ga e.e.a. volgen. tevens ga ik de "webreus installatron" richting volgen. Ik krijg steeds meer beeld en geluid. Ik hou je op de hoogte
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door nirwana »

Als de hostingprovider Installatron aanbiedt dan is dat natuurlijk ook handig.

Let wel op dat als je een populair CMS installeert, dat je dan ook vaak frequent het systeem moet bijwerken (om problemen met mogelijk misbruik door hackers te voorkomen.

Populaire systemen (zoals WordPress, Joomla, Drupal, etc) zijn voor hackers namelijk interessant vanwege het grote aantal.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
famberentsen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 september 2015, 19:15
    Windows 7 Firefox

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door famberentsen »

Martijn,

ik ben nu bezig met JOOMLA. Best moeilijk, met Kompozer had in NO TIME de benodigde kolommen etc etc.
Is wordpress eenvoudiger?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door nirwana »

Joomla vind ik niet het eenvoudigste qua beheer-systeem.

WordPress heb ik onlangs wel opgezet, maar over de snelheid was ik niet te spreken. Zonder caching-plugin zou ik daar niet aan willen beginnen.

Heb je ook nog andere keuzes qua CMS beschikbaar ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door nirwana »

Via https://www.webreus.nl/wcrXA1/index.php?id=3284 kom ik op http://installatron.com/apps
Daar staat een heel overzicht van CMS-systemen. Degene die ik heb aangeraden (GetSimple) staat daar toevallig ook tussen.

Maar ook wel andere eenvoudiger opties, zoals CMS Made Simple, PyroCMS en WebsiteBaker.

Kortom, je moet maar even bekijken welke jou het meest geschikt lijkt. Met GetSimple kan ik je het beste helpen, maar uiteindelijk moet je hierin zelf een keuze maken.

Tip: via een site als www.opensourcecms.com kun je diverse CMS-systemen online uitproberen. Dan hoef je ze niet eerst zelf te installeren, maar kun je via een demo-systeem direct bekijken of het iets voor jou is.

Ook hebben ze daar een Lite-categorie met systemen die minder uitgebreid (en waarschijnlijk daardoor ook wat eenvoudiger) van opzet zijn.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
famberentsen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 september 2015, 19:15
    Linux Chrome

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door famberentsen »

Martijn,
En bedankt weer, ik ga joomla compleet verwijderen en zoek iets anders
famberentsen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 september 2015, 19:15
    Linux Chrome

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door famberentsen »

BTW Martijn,
Ik heb ondanks upload tegenslag wel een website gemaakt met Kompozer.
Is het een idee om hierop voort te bouwen. Ik mis waarschijnlijk een stap of zo. Als ik de afbeeldingen en de koppelingen heb dan zit ik goed, toch?
famberentsen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 september 2015, 19:15
    Windows 7 Firefox

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door famberentsen »

All,

Ik heb een werkende website, zie www.trainingsbureaubct.nl met plaatjes, koppelingen etc. De helpdesk van WEBREUS was REUZE om mij ook te helpen.

Jullie ook bedankt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door nirwana »

Mooi dat je eruit bent gekomen. Het geheel ziet er netjes uit.

Nog wel enkele tips:
1) het logo kun je het beste op maat maken, want zo is het wel wat erg groot: http://www.trainingsbureaubct.nl/fotoos/Logo%20BCT1.png
Zie www.mozbrowser.nl/web/bct/logo_bct.png voor een voorbeeld van een afbeelding met het formaat dat op jouw site wordt gebruikt.
Daarmee gaat de afbeelding al snel van jouw 298 KB naar 38 KB. Dat is toch bijna een factor 8. Die extra kilobytes moeten wel door de webserver van WebReus worden verstuurd en vooral door de bezoeker van jouw website worden gedownload. Dan is het wenselijk dat de in de website gebruikte afbeeldingen direct de juiste afmetingen hebben en niet extra lang duren om ingeladen te worden.
Hetzelfde geldt voor de groene balken bovenaan: http://www.trainingsbureaubct.nl/fotoos ... enfoam.jpg

2) de voorpagina is niet gecentreerd, maar het trainingsoverzicht wel. In de training-pagina heb je gewerkt met margin-left: auto; margin-right: auto; waardoor het geheel gecentreerd wordt. Dat vind ik wel zo mooi. Dat kun je dan ook toepassen op de voorpagina, zodat het net lijkt of de verschillende pagina's van de website bij elkaar horen.

3) het Trainingsoverzicht mag ook wel een apart menu-onderdeel krijgen.

4) de webpagina's hebben wel een titel mee gekregen, maar "BerentsenCompetentieTraining BCT page 4.html" zou eigenlijk Bedrijfsinformatie als titel moeten krijgen. Die titel is wat er bovenin de titelbalk van de browser wordt getoond en als je een bladwijzer (bookmark / favoriet) voor de website zou aanmaken. Ook kan dit door zoekmachines (zoals Google) worden gebruikt. Dus dit is zeker iets om even bij stil te staan. Met Kompozer kun je eenvoudig elke pagina van een eigen titel voorzien (via het menu Opmaak > Paginatitel en eigenschappen...).

Ik zou de gehele site nog wel een bepaalde achtergrondkleur hebben gegeven, maar dat kan ook altijd later nog (bij voorkeur via een centraal CSS-bestand dat dan op elke pagina kan worden ingeladen).

Maar voor nu staat er in elk geval een nette bedrijfs-website.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
famberentsen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 september 2015, 19:15
    Windows 7 Firefox

Re: hoe kan ik de "oude"index.html veranderen

Bericht door famberentsen »

Dank je Nirwana (Martijn),
Ik had niet meer gerekend op een reactie (naïef) vandaar dat ik wat later reageer (excuses). Ik ga met jouw tips aan de gang. Stel ik zeer op prijs.

Ik laat tzt wat weten
Nogmaals dank
Plaats reactie