Lightning kalender gebruiken in netwerk

Dit forum is voor Mozilla Sunbird, Lightning en Calendar. Dit zijn de agenda-toepassingen van Mozilla. Zie het Calendar-project voor meer info.
Plaats reactie
Leekje
Berichten: 4
Lid geworden op: 4 augustus 2016, 10:09
    Windows 10 Chrome

Lightning kalender gebruiken in netwerk

Bericht door Leekje »

In de handleiding huidige versie staat:
""Een gedeelde map gebruiken
Als het agendabestand in een gedeelde map is opgeslagen, zijn er mogelijk meerdere instanties van Thunderbird die actief zijn en hetzelfde agendabestand hebben geopend, onder de voorwaarde dat de juiste extensie is geïnstalleerd.
Aangezien een standaard iCalendar-protocol wordt gebruikt, kunnen andere agenda-ondersteunende producten, zoals Microsoft Outlook, dezelfde agenda delen. Bij het gebruik van deze methode heeft echter alleen de eerste instantie van Thunderbird die de agenda heeft geopend wijzigingsrechten."

Hoe kan ik op de andere computer met ook Thumderbird/lightning de koppeling maken naar de agenda?
Dus op mijn eigen netwerkje (niet via google of zo)
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning kalender gebruiken in netwerk

Bericht door Torzan »

Ik vermoed op dezelfde manier als de eerste computer, waarbij je bij het aanmaken (via Nieuwe agenda) 'Op het netwerk' kiest en dan naar het bestand op de andere computer wijst. Het is jammer dat daar geen knopje Bladeren zit, maar waarschijnlijk is het pad naar de andere computer wel bekend of uit een bestandsverkenner te halen (iets als \\computer2\...).
Leekje
Berichten: 4
Lid geworden op: 4 augustus 2016, 10:09
    Windows 10 Chrome

Re: Lightning kalender gebruiken in netwerk

Bericht door Leekje »

Torzan,

Dank je, (iets als \\computer2\...) is niet de goed url. Ik zag iets van beginnen met \\\ (maar 3x heb ik nog nooit gezien?)

Weet iemand wel de juiste locactie op de computer waar gebruikelijk het agenda/kalenderbestand staat?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning kalender gebruiken in netwerk

Bericht door Torzan »

Volgens deze info dien je file:// te gebruiken. Dit wordt vanzelf omgezet naar file:/// (3 slashes) vanwege de hoofmap, en bij een share dien je file:///// (5 slashes) te gebruiken vanwege het netwerk. Iets als file://///pc-naam\tmp\DutchHolidays.ics zou dus moeten werken, waarbij de backslashes in het pad ook worden omgezet naar forward slashes. Eventueel kun je i.p.v. de pc-naam het IP-adres ervan invullen.

Als je echter Bestand > Openen > Agendabestand kiest en naar het bestand wijst, wordt dit vanzelf goed ingevuld, dus dat is wat eenvoudiger.

Er is overigens geen standaardlocatie voor waar het gebruikelijk zou moeten staan; dat bepaal je zelf, of de eigenaar van de agenda op het andere systeem. Als je echter het interne bestand bedoelt, dan is dat storage.sdb in je profielmap.
Leekje
Berichten: 4
Lid geworden op: 4 augustus 2016, 10:09
    Windows 10 Chrome

Re: Lightning kalender gebruiken in netwerk

Bericht door Leekje »

Dus als je de eerste keer lightning installeert op je eigen computer kun je niet aangeven in welke map het agendabestand komt, die wordt automatisch in je profielmap van Thunderbird aangemaakt (te weten: moz-storage-calendar://)
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning kalender gebruiken in netwerk

Bericht door Torzan »

moz-storage-calendar:// is een psuedo-uri voor storage.sdb, het interne agendabestand, dat wordt gebruikt bij kiezen van 'Op mijn computer' en dat zich vanzelfsprekend in de profielmap bevindt.

Als je bedoeling is om een (bestaand) agendabestand lokaal ergens op de computer te gebruiken, denk ik dat je de andere optie en daarom ook file:// of de methode hierboven dient te hanteren. Wel een beetje verwarrend misschien, maar een eigen/lokaal bestand bevindt zich in de regel 'ergens in het programma zelf'.
Leekje
Berichten: 4
Lid geworden op: 4 augustus 2016, 10:09
    Windows 10 Chrome

Re: Lightning kalender gebruiken in netwerk

Bericht door Leekje »

Moet je dan een agenda aanmaken, daarna kiezen "op het netwerk" en dan de locatie file://......../storage.sdb aangeven, en de indeling op icalender laten staan of is CalDAV beter?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning kalender gebruiken in netwerk

Bericht door Torzan »

Met het bestand storage.sdb zelf heb je in de notatie niets te maken. Afhankelijk van wat je wilt en in het geval dat het 'een' interne agenda is voor eigen gebruik die zich best op de standaardlocatie van TB mag bevinden, kies je 'Op mijn computer' en wordt storage.sdb gebruikt, waarvan de notatie moz-storage-calendar:// is en dit ook vanzelf wordt.
Óf, als je een agenda wilt gebruiken die je ook met anderen wilt delen, óf niet zozeer wilt delen maar wel als een bestand wilt gebruiken dat je bijvoorbeeld kan meenemen/verplaatsen, kies je 'Op het netwerk' en vul je file:///.../.../bestandsnaam.ics in of open je het bestand via Nieuw > Openen > Agendabestand.

Ik heb er niet veel ervaring mee maar het lijkt erop dat CalDAV voordelen biedt boven ics/iCal. Het laatste is meen ik wat gebruikelijker voor deelbare, vrij verkrijgbare en alleen-lezen-agendabestanden. Zie ook dit artikel.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 8.1 Firefox

Re: Lightning kalender gebruiken in netwerk

Bericht door Pettic »

Als aanvulling wil ik als tip meegeven om gebruik te maken van Memotoo. Deels gratis, maar voor slechts een gering bedrag kun je van de volledige functionaliteit gebruik maken, waaronder online contacten. Je kunt daarmee op diverse locaties gebruik maken van dezelfde online agenda. Voor Thunderbird dien je dan van de Inverse Sogo Connector gebruik te maken
Windows; Firefox; Thunderbird
Plaats reactie