Backup automatisch

Dit forum is voor Mozilla Sunbird, Lightning en Calendar. Dit zijn de agenda-toepassingen van Mozilla. Zie het Calendar-project voor meer info.
Plaats reactie
Bakstenen
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 januari 2017, 22:21
    Windows 7 Chrome

Backup automatisch

Bericht door Bakstenen »

Als ik een backup wil maken van de kalender hoef ik dan alleen maar de map Calendar-data te kopiëren?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Backup automatisch

Bericht door adri »

In principe wel.
Of je exporteert via Events and Tasks --> Export.
Of, nog slimmer, je kopieert gewoon je gehele Thunderbirdprofielmap.
Afbeelding
Bakstenen
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 januari 2017, 22:21
    Windows 7 Chrome

Re: Backup automatisch

Bericht door Bakstenen »

Oke,op You tube heb ik gezien hoe je alles kan backuppen/kopiëren maar ik wil als ik op vakantie ga alleen de agenda kopiëren.
Een andere vraag,ik zag in de map calendar-data files staan met callbackupData,wat zijn dat voor files? en si dat hetzelfde alsexport?
Bedankt voor je reactie.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Backup automatisch

Bericht door Torzan »

Het hangt er maar van af welk agendabestand je gebruikt. Alleen het interne bestand (Home?), of eigenlijk alle agenda's die via Eigenschappen zichtbaar zijn als moz-storage-calendar:// bevinden zich in die map. Externe agendabestanden kunnen zich overal bevinden en heb je als het goed is zelf aangegeven, wat je ook via Eigenschappen kunt zien. Als je zeker weet dat je alleen interne agenda's gebruikt, kun je dus volstaan met het kopiëren van die map. En mocht je je hele Thunderbird-profiel willen kopiëren, gebruik dan in vredesnaam geen MozBackup.

calBackupData_X.ics-bestanden zijn, zoals de map ervan al zegt, automatische back-ups waar je denk ik beter van af kunt blijven.
Bakstenen
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 januari 2017, 22:21
    Windows 7 Chrome

Re: Backup automatisch

Bericht door Bakstenen »

Torzan,
ik ben pas dit jaar begonnen met Thunderbird,en moet zeggen het is niet zo eenvoudig om er wegwijs in te zien,ik heb als ik op vakantie ga een kleine laptop bij mij en daar heb ik nu ook thunderbird op gezet vandaar dat ik ze moest kopiëren,ik had dat gedaan zoals in de video https://www.youtube.com/watch?v=8aEONjJqHTY gedaan maar dat ging niet omdat ik foutmeldingen kreeg als ik via wetransfer de map wilde kopiëren,toen heb ik het met Moza backup gedaan en de kalender staat erop (had geen mail gedaan) maar Thunderbird is toch niet hetzelfde als opmijn PC .
Dus nu de vraag wat kan ik en hoe het beste doen?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Android Firefox

Re: Backup automatisch

Bericht door Torzan »

Wel, de video-instructie is op zich juist, met als aanvulling dat je daarna misschien nog even wat mapinstellingen in Thunderbird dient te controleren, zeker als een profiel van bijvoorbeeld een XP-machine of een andere schijf afkomstig is en naar een nieuwer OS wordt gekopieerd, en deze locaties daardoor niet identiek zijn. Zelf zou ik het kopiëren niet via webtransfer doen vanwege privacy en de kans op fouten, maar via een USB-stick of via het netwerk als de laptop thuis op het netwerk zit. Zie overigens ook dit supportartikel.

Misschien zie je niet hetzelfde omdat je MozBackup hebt gebruikt, want hoewel dit tooltje selectief met profielbestanden omgaat en deze in- en uitpakt, wordt het al even niet meer ondersteund en is de kans aanwezig dat je gegevens mist, simpelweg omdat aanpassingen omtrent de nodige bestanden en bestandsstructuren van Thunderbird en Firefox de laatste tijd niet meer zijn meegenomen. Omdat een map kopiëren zoals je ziet vrij eenvoudig en opslagruimte tegenwoordig niet meer zo'n probleem is, kun je dat denk ik het beste doen. Let dus wel op de bestandslocaties, ook m.b.t. eventuele add-ons.
Bakstenen
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 januari 2017, 22:21
    Windows 7 Chrome

Re: Backup automatisch

Bericht door Bakstenen »

Torzan,
bedankt,USB stick of externe schijf heb ik niet aan gedacht,is zeker makkelijker.
Ik ga ermee stoeien.
Bakstenen
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 januari 2017, 22:21
    Windows 7 Chrome

Re: Backup automatisch

Bericht door Bakstenen »

Dat werkt makkelijk het kopiëren naar een externe schijf en dan weer de map kopiëren naar de ander TB,nogmaals bedankt.
Plaats reactie