Omloop plaatjes

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows 10 Firefox

Omloop plaatjes

Bericht door PaulGJ »

Blue Griffon versie 1.7.2

Voor mijn nieuwsbrief wil ik de tekst in HTML maken en daarvoor gebruik ik Blue Griffon.
Alles verloopt prima, maar mijn enige moeilijkheid is, dat ik de omloop van de plaatjes
niet gewijzigd krijg.
Graag zou ik de tekst om de plaatjes hebben in plaats er boven of er onder.
Hoe krijg ik dit voor elkaar.

Bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp.
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Omloop plaatjes

Bericht door nirwana »

Paul,

Ik zou dat doen via float: left en float:right met CSS-code, aangezien Bluegriffon bij voorkeur met CSS werkt.
Zie http://www.inmotionhosting.com/support/ ... images-css voor een uitgebreidere uitleg over het onderwerp "Floating images using CSS".

Ik heb dat net even in Bluegriffon bekeken. Daar heb ik een stukje tekst getikt en vervolgens een afbeelding ingevoegd. Dan heb ik die afbeelding geselecteerd en via de Style-properties (Opmaakeigenschappen; zijbalk aan de rechterkant) eerst bovenin gekozen voor de onderste optie in de keuzelijst: "this element, through inline styles" (dit element, via ingebedde stijlen) om ervoor te zorgen dat dit direct op deze afbeelding werkt (dus niet via een ID of class).

Vervolgens heb ik in de sectie Position and Layout (Positie en Opmaak) de eigenschap Float: (Zwevend:) op de rechter-optie gezet: Floating to the right (Naar rechts zweven). Uiteraard kun je daar ook kiezen voor "Naar links zweven", afhankelijk van waar je de afbeelding wilt hebben.

Iets om mogelijk rekening mee te houden:
- toen ik eerst alleen de afbeelding invoegde, de eigenschappen instelde en dan weer buiten de afbeelding in de pagina klikte om tekst in te voeren crashte Bluegriffon. Dat was behoorlijk goed reproduceerbaar. Om dat te voorkomen heb ik eerst de tekst ingevoerd en vervolgens de afbeelding toegevoegd en de eigenschappen ingesteld. Daarna heb ik geen crash meer gehad.

- als ik een afbeelding invoeg dan plaatst Bluegriffon die in een alinea (<p> ... </p>). Daarom ben ik maar even in de HTML-code gedoken om die afbeelding bij de tekst te plaatsen (in plaats van in een eigen alinea).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows 10 Firefox

Re: Omloop plaatjes

Bericht door PaulGJ »

Goedenavond Martijn,
Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord op mijn vraag.
Ik ga het allemaal eens rustig lezen, herlezen en proberen uit te voeren.
Prettige avond gewenst
Met vriendelijke groet,
Paul
Plaats reactie