Firefox proxy uitzonderingen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Windows 7 Firefox

Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

Na jaren toch I.e. te blijven gebruiken nu over op Firefox 65 (beter laat dan nooit)
Maar ik gebruik een proxy en gebruikte in I.E. local host voor de uitzonderingen zo als mijn modem etc te bereiken.
In Firefox 65 lukt me het maar niet. In IE werkt het maar wil nu het liefst ie verwijderen en alles via Firefox doen. wie weet mij te helpen?

Chris
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door Pettic »

Via de Opties> Netwerkinstellingen [Instellingen] kun je je proxy instellen op de gewenste manier.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

Bestte Pettic,
De Proxy aanzetten werkt. Maar de uitzonderingen krijg ik niet werkend. Zodra de proxy aanstaat zijn de interne adressen zo als het modem en de wifi repeaters niet bereikbaar. Dit had en heb ik wel werkend via IE 11maar Fire Fox geeft me geen toegang tot mijn interne adresssen.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door Torzan »

Heb je 'Deze proxyserver voor alle protocollen gebruiken' wel aangevinkt, of op zijn minst dezelfde proxy (en poort) ingevuld bij 'SSL-proxy'?
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

Ja dat heb ik gedaan ja. het zit dus ergens fout bij "de uitzonderingen"
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

En eigenlijk gaat het me er alleen maar om dat alle lokale netwerk adressen bereikbaar zijn terwijl de proxy aanstaat net als bij IE 11, wil van die browser af nml.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door Torzan »

Ik zat even naar deze bug te kijken, al wordt daarin niet over uitzonderingen gesproken, en het lijkt erop dat je geen 'Proxyinstellingen van systeem gebruiken' hebt ingeschakeld. Maar toch: zorg ervoor dat Windows / IE niet is ingesteld op automatisch detecteren, onder de LAN-instellingen van IE / Windows. Bij zoeken naar proxy's en uitzonderingen vind je diverse bugs onder Linux, maar die zijn doorgaans onder Linux zelf opgelost.

- Gebeurt hetzelfde in de Veilige modus van Firefox (eigenlijk de eerste test die je moet uitvoeren), en heb je eventueel add-ons m.b.t. je netwerkinstellingen geïnstalleerd?
- Gaat het om het Windows-systeem waarmee je je bericht hebt geplaatst, of om een ander system met Linux?
- Als het om Windows gaat, heb je dan wel alle updates ervoor geïnstalleerd?
- Weet je zeker dat het type proxy juist is (doorgaans SOCKS v5)?
- Maak je gebruik van een VPN, of andere software m.b.t. SSH of externe bediening?
- Gebruik je een vast of dynamisch IP-adres voor je lokale computer (dus staat DHCP aan of niet)?

Overigens heb ik dit probleem niet onder Windows 7 en Firefox 65, zelfs als het automatisch detecteren onder IE / Windows is ingeschakeld. Uitzonderingen werken daar zowel met een handmatig ingestelde proxy als met een .pac-script, en met de notatie van het IP-nummer achter het al ingevulde 'localhost, 127.0.0.1', ook gescheiden door een komma en een spatie, en zelfs zonder spaties. Voorbeeld: 'localhost, 127.0.0.1, 192.168.0.10', zonder de aanhalingstekens uiteraard. Ik ga ervan uit dat het daarom ook bij jou moet werken.
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

ik heb nu gevonden https://itstillworks.com/bypass-proxy-s ... yzi_dJoMyk

Enter the local IP addresses or hostnames for which you want Firefox to bypass the proxy server. If you want to bypass the proxy server for all local IP addresses, enter "10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12, 192.168.0.0/16, " without quotation marks

En daar mee werkt alles intern BIJNA weer, alles via ip adres werkt maar http://fritz.box/
kan ik niet benaderen in firefox terwijl dit wel kon in IE.
In ie11 stond http://fritz.box/ gewoon in de uitzondering en dan kon ik hem gewoon op de naam bereiken.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door Torzan »

Dat lijkt me dan toch hetzelfde als de notatie hierboven, evenals zoals aangegeven op de supportpagina van Mozilla, behalve dat je een masker voor een bereik gebruikt i.p.v. exacte adressen? Dit staat ook in het voorbeeld in het scherm van de verbindingsinstellingen zelf.

Dat 'fritz.boz' niet werkt via de instellingen voor uitzonderingen van Firefox zou kunnen komen doordat je de DNS-servers direct hebt ingevuld in de netwerkverbinding van Windows, en deze anders zijn dan die van je provider, want die zouden het adres nog wel kunnen omzetten. Als je de instellingen van Windows op automatisch of op het IP-adres van de Fritzbox zelf zet, zou het moeten werken. De zoekopdracht voor 'fritz.box' moet namelijk via de Fritzbox gaan, anders zal de proxyserver het IP-adres niet vinden. Via het bestand 'hosts' werkt dat daarom ook niet, want dat wordt bij gebruik van een proxy genegeerd.
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

Hoi Torzan
Er staat bij de netwerkverbinding van windows Automatisch.
Heb ook geprobeerd het Ip adres er in te zetten maar dan nog steeds kan Firefox (fritz.box) het niet vinden.

Chris
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

Torzan, ik had de instelling van de supportpagina (localhost, 127.0.0.1) al geprobeerd maar dan kom ik niet op de lokale ip adressen wat dus wel met 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12, 192.168.0.0/16 lukt waarom? ik weet het echt niet meer

Chris
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door Torzan »

De vermeldingen localhost en 127.0.0.1 moet je altijd laten staan i.v.m. de zogeheten loopbackverbinding van Firefox, dus alleen toevoegen wat nodig is. Je zou dus 'localhost, 127.0.0.1, 192.168.178.1, fritz.box' kunnen gebruiken, zonder aanhalingstekens, zodat de Fritzbox zowel via het IP-nummer als de naam fritz.box is te bereiken. Voeg daaraan nog de nummers van een eventuele router of access point toe als je die ook nog hebt, maar niets meer.

Als dat nog niet werkt, open dan de Eigenschappen van je LAN-verbinding (via Netwerkcentrum > Verbindingen: LAN-verbinding) > Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4) > Onderste sectie in het tabblad Algemeen. Is dat waar je ook hebt gekeken? Kies daar 'Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen'. Als dat niet werkt, vul dan 192.168.178.1 in bij de eerste mogelijkheid voor 'De volgende DNS-serveradressen gebruiken' en kijk of het dan wel werkt. Als dat laatste wel werkt maar automatisch niet, gebruik je misschien een router die de DNS-werking verstoort en nog een aanpassing nodig heeft?
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

Je helpt mij goed Torzan,
Ik kom nu dichterbij de oplossing, fritz.box is nu te bereiken maar de wifi repeaters niet en daar zijn er hier meerdere van.
in ie-chrome-opera kun je opgeven http://192.168.178.* maar dat werkt schijnbaar in Firefox niet.
Weet jij hoe je Firefox wel de wildkart (*) kunt gebruiken, ik lees dat veel mensen hier problemen mee hebben maar vind nog niet de oplossing.
En als deze er is waarom is dit in Firefox zo anders dan in alle andere browser, als je hier of iemand anders een idee over heeft.

Tot nu toe Bedankt voor de goede hulp.

Chris
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door Torzan »

Graag gedaan, en we komen er wel. :)

Als je wifi-repeaters ook nummers hebben die met 192.168 beginnen, zoals 192.168.0.10 en 192.168.0.14, of wellicht 192.168.1.12 (ik noem maar wat), kun je een zogeheten masker in de notatie /16 of /24 gebruiken, eigenlijk ook zoals in het voorbeeld dat je in het instellingenscherm ziet.

De notatie 192.168.0.1/24 betekent in mensentaal zoiets als dat het deel achter de laatste punt alles mag zijn, als de eerste 3 delen tussen de punten maar hetzelfde zijn. Hierdoor zouden dan 192.168.0.1 t/m 192.168.0.255 bereikbaar moeten worden buiten de proxy (dus 192.168.0.*). Voor /16 houdt dat in dat 192.168.*.* geldig zijn, en dus de eerste 2 delen hetzelfde moeten zijn. Het genoemde 10.0.0.0/8 houdt dan in dat 10.0.0.0 t/m 10.255.255.255 hieronder vallen (=alleen de eerste 10 moet hetzelfde zijn), wat wel heel veel is, en misschien voor jou niet van toepassing als je geen lokale adressen gebruikt die met 10 beginnen.

Het masker is een binaire voorstelling van een getal waarmee je een binair optelsommetje kunt doen. Meer daarover vind je o.a. hier en hier, en deze pagina op MDN kan ook nog interessant zijn.

Moest je uiteindelijk de Fritzbox als DNS-server opgeven of kon dat automatisch blijven?
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

Hallo Torzan,
Dat is een aardig portie lees voer ;-)

De DNS server is gewoon blijven staan zo als het stond.
De instellingen zijn behoorlijk anders dan de andere browsers Om te beginnen ; in de andere is dus hier komma spatie en het weglaten van http://.
Het blijft mij boeien; Waarom zo afwijkend van de andere browsers? Dit maakt het voor mensen er echt niet simpeler op om over te schakelen. Vermoed dat er zat mensen zijn die zeggen zoekt het uit met firefox ik stap weer terug. Ik ben gelukkig iemand die wil zoeken naar oplossingen en niet bang om te vragen.

Wat ik ook overal lees dat mensen (ik ook) niet weg zijn van de grijze mapjes ipv van een kleurtje dat terwijl er zo veel kleur in firefox te brengen is met thema`s etc. en Thunderbird wel gekleurde mappen heeft. Gewoon een adon hiervoor zou toch heel makkelijk zijn en mischien is deze er ook maar nog niet gevonden door mij.

Maar lang leven dit forum en aan de mensen zo als jij.

Chris
Plaats reactie