Startpagina en Thuisknop

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 10 Firefox

Startpagina en Thuisknop

Bericht door Leono »

Goedemiddag,

Wat ik graag zou willen is:

Firefox opstarten met een lege pagina, maar dat de Thuisknop verwijst naar de zoekmachine Startpage.

Wat nu steeds gebeurt is, dat de Thuisknop verwijst naar de startpagina.

Moeten die twee tegenwoordig hetzelfde zijn?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door nirwana »

Waar je Firefox mee opstart dat is jouw startpagina, thuispagina zo je wilt, of in goed Engels: de homepage.

Dus als je op de Homepage-knop klikt dan vind ik het niet vreemd dat dan die thuispagina wordt geladen.

Maar waarom toon je niet gewoon de bladwijzerwerkbalk van Firefox en zet je daarop een link naar die Startpage-zoekmachine?

Of je nu op een homepage-knop klikt of op een knop op de bladwijzerwerkbalk dat maakt volgens mij weinig uit.

Tip: via Aanpassen kun je de werkbalken van Firefox vergaand aanpassen, dus ook de bladwijzers kun je wel ergens anders heen slepen, zodat ze niet per se op die bladwijzerwerkbalk hoeven blijven staan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door nirwana »

Een andere optie is om (met een extensie?) een andere startpagina in te stellen voor de newtab-pagina in verband met de homepage van Firefox.

Zo kun je about:blank instellen als homepage van Firefox. Daarmee heb je dan je lege opstartpagina.

Met bijvoorbeeld https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... b-minimal/ kun je een homepage instellen voor de newtab-pagina en die biedt ook nog andere opties.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door nirwana »

Als je dat vorige wilt instellen dan kan dat ook via deze instructies: https://www.howtogeek.com/333805/how-to ... -tab-page/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 10 Firefox

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door Leono »

Hallo nirwana,

Geen notificaties ontvangen.

Bij mijn terugkeer naar Firefox kwam ik van Waterfox waar je het gewoon nog apart kunt instellen. Ik ging ooit weg bij Firefox omdat ze alles afbreken wat handig is.

Nu is Waterfox ook afgezakt, met name wat laden van pagina’s betreft. Firefox valt mij nu erg mee! Zelfs de favicons van de bladwijzers hebben weer kleur.

Mijn Bladwijzerbalk is overvol, dus daar wil ik Startpage niet bijzetten. Een extra extensie wil ik ook niet.

Ik zal dan maar gewoon opstarten met Startpage en het meteen wegklikken voordat het geladen is.

Dank voor je suggesties!
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 10 Firefox

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door Leono »

Overigens kan het bij de browsers van de familie Chromium ook apart worden ingesteld, dus uw uitleg dat het “niet vreemd” is dat de Startpagina onder de Thuisknop zit, onderschrijf ik niet, Martijn.

Het is misschien niet vreemd, maar wel ongemakkelijk.

En: gemak dient de mens, toch?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door nirwana »

Leono schreef: 9 april 2020, 11:54Mijn Bladwijzerbalk is overvol, dus daar wil ik Startpage niet bijzetten.
Gebruik je ook mappen in die Bladwijzerwerkbalk? Als je dat nog niet gebruikt, dan kun je daarmee mappen daarin aanmaken en vervolgens bladwijzers in die mappen onderverdelen. Dat werkt ook goed samen met de Bladwijzerwerkbalk, want zo maak je een soort van extra menu.

Maar misschien gebruik je dat allang op die manier. Dan heb ik niets gezegd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 10 Firefox

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door Leono »

Hallo Martijn,

Sinds jaar en dag heb ik 10 mappen.

Daarnaast de “dagelijks benodigde” bladwijzers.

Het is altijd schipperen met de dagelijks benodigden.

Het mooie van Firefox is dat alles precies op de balk past, zonder overloop. Bij andere browsers lukt dat van geen kant.

Het allermooiste van Firefox vind ik misschien wel dat je een woord kunt typen in de adresbalk en dat je dan alleen de bladwijzer krijgt.

En dat er dan ook nog een soort leervermogen is: de meest getypte komt bovenaan.

Fabelhaft!
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door nirwana »

Ok, dat is goed om te horen :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door corvl »

Je kunt deze instelling op 0 (nul) zetten op de about:config pagina
browser.startup.page = 0
[0:blank; 1:home page; 2: last visited page; 3:restore previous session]

https://support.mozilla.org/nl/kb/about ... or-firefox
https://searchfox.org/mozilla-release/s ... fox.js#218
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 10 Firefox

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door Leono »

Hallo corvl,

Een beetje dwalend door mijn RSS-feeds kwam ik vandaag uw reactie tegen. Notificaties krijg ik helaas (bijna) nooit.

Ik heb uw oplossing meteen toegepast en het werkt!

Merci beaucoup!
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door nirwana »

Leono schreef: 15 juni 2020, 16:44Een beetje dwalend door mijn RSS-feeds kwam ik vandaag uw reactie tegen. Notificaties krijg ik helaas (bijna) nooit.
Mooi dat de door Cor aangedragen oplossing goed heeft gewerkt.

Naar aanleiding van jouw melding ben ik maar eens in de notificaties van ons forum-systeem (phpBB) gedoken:
https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2419951

Daaruit blijkt dat het systeem niemand zomaar ongevraagd mails wil sturen.
Je moet dus zelf aangeven waarover je mail wilt ontvangen.

Dat heb je volgens mij al aardig netjes aangegeven in jouw Gebruikerspaneel door bij bepaalde instellingen ook het vakje bij E-mail aan te kruisen.

Vervolgens moet je je ook nog op onderwerpen of op forums "abonneren".
Zo kun je een specifiek forum openen waarvan je notificaties zou willen ontvangen.

Als je helemaal naar onderaan de pagina van de berichten in dat forum scrollt dan staat daar linksonderaan een linkje waarmee je op dat specifieke forum kunt abonneren. Dat kun je zo eenmalig doen voor de forums waarin je meestal jouw berichten plaatst. Echter bedenk ik me net dat je dan notificaties zou krijgen over elk bericht dat in dat forum wordt geplaatst. Dat is misschien wel wat veel van het goede.

Gelukkig kun je je ook abonneren op forum-onderwerpen die je zelf hebt geplaatst.
Nadat je dan een nieuw onderwerp hebt geplaatst, kun je je op dat onderwerp abonneren.
Ik ben benieuwd of je dan meer notificaties via e-mail krijgt toegestuurd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door nirwana »

Nog een interessante optie wanneer je in een forum een nieuwe vraag plaatst is deze:
- Informeer me wanneer een reactie is geplaatst

Als je dat aanvinkt bij het plaatsen van een nieuwe vraag, dan "abonneer" je je daarmee automatisch op jouw zojuist geplaatste bericht.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 10 Firefox

Re: Startpagina en Thuisknop

Bericht door Leono »

Hallo Martijn,

In elk geval was ik wel degelijk geabonneerd op dit onderwerp, maar desondanks hoor ik meestal niets. Gisteren dus wèl.

Ik was zelfs al geabonneerd op het hele Mozilla Firefox forum, zie ik nu, maar daar hoor ik helemaal nooit iets van.

Het aanvinken van “Informeer me wanneer...” had ik ook al gedaan. Daar let ik altijd op.

Overigens gaat dit ook zo bij sommige andere forums: je abonneert je, maar je hoort niets.

Ik heb trouwens ook een nieuw Firefox probleem: als ik een nieuwe pagina open via een link, krijg ik eerst kort een soort “paginabron” te zien. Als dit erger wordt of blijft doorgaan, zal ik er een nieuwe vraag over openen.
Geduldig bladeraar
Gesloten