emoticons

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Groen
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 februari 2017, 17:15
    Windows 10 Chrome

emoticons

Bericht door Groen »

Ik wil een glimlachende emoticon, zoals hiernaast :) toevoegen. Maar als ik de lachende kies, komt er een breed grijnzende :D. Dus kies ik er altijd voor het als tekst in toe voegen :) in de hoop dat de ontvanger een "glimlachend gezicht" ontvangt.
Ik wilde "emoji_menu-2.0-tb.xpi" en/of "smilieinserter_plus-1.1.1-tb.xpi" aan de extensies toe te voegen. Er komt echter een melding dat dit niet kan vanwege beschadiging.
Hoe kom ik in Thunderbird (versie 78.10.1 - 32 bits) aan de smileys die ik graag zou willen gebruiken?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: emoticons

Bericht door nirwana »

Thunderbird heeft in het Opstellen-venster standaard al een lijstje met veelgebruikte emoji's die je eenvoudig kunt invoegen.
Het lijkt erop dat die dan als Unicode-karakter in de mail worden verstuurd. Zie onderaan mijn antwoord voor een lange lijst met Unicode-karakters die je voor emoji kunt gebruiken.

Als je wat meer keuze wilt qua emoticons (aka smilies), dan kun je de Emoji-extensie aan Thunderbird toevoegen:
https://addons.thunderbird.net/thunderb ... mojiaddin/

Die heb ik net geïnstalleerd in Thunderbird 78.10.1 (64-bit).
Addons (extensies / thema's) installeer ik in Thunderbird meestal als volgt:
- ik download de addon via https://addons.thunderbird.net/
- als ik wil kan ik dan het xpi-bestand nog eens kopieren, hernoemen naar .zip en zo kijken wat erin zit (en of de download dus compleet is), want een xpi is gewoon een zip-bestand met een .xpi-extensie
- in Thunderbird ga ik in het menu naar Add-ons en dan klik ik op Extensies
- vervolgens kan ik het xpi-bestand van de extensie eenvoudig naar het Extensies-overzicht van Thunderbird slepen
- Thunderbird vraagt dan of de extensie geïnstalleerd mag worden

Ook kan Thunderbird dan een melding geven dat de extensie niet compatible is met de Thunderbird-versie die je gebruikt.
Dat kan betekenen dat de extensie echt niet compatible is, of dat het extensie-bestand al een tijd niet is bijgewerkt naar een nieuwere versie van Thunderbird. In dat xpi-bestand zit namelijk een klein tekstbestand dat aangeeft tot welke versie van Thunderbird de extensie getest is. Op die manier probeert Thunderbird add-ons te weren die mogelijk niet goed werken met jouw Thunderbird-versie.

Na installatie van de Emoji-extensie moest ik nog wel even uitzoeken hoe ik deze dan kan gebruiken.

In de screenshot op addons.thunderbird.net zag ik dat je aan de werkbalk van het Opstellen-venster van Thunderbird een Emoji-knop kunt toevoegen. Deze werkbalk kun je aanpassen door met de rechtermuisknop op de werkbalk te klikken en te kiezen voor Aanpassen... Dan krijg je een klein venster waarmee je nieuwe iconen naar de werkbalk van Thunderbird kunt slepen. Als je daarmee klaar bent, dan heb je een Emoji-knop in die werkbalk erbij. Klik je daarop dan krijg je een soort zijbalk (sidebar) waarin veel emoji worden getoond. Door erop te klikken kun je eentje aan de mail toevoegen.

Er zijn grofweg 3 mogelijkheden om een emoticon in een mail op te nemen:
1) met ASCII-tekens zoals :-)
2) met Unicode-tekens, bijvoorbeeld https://unicode.org/emoji/charts/full-emoji-list.html
3) met afbeeldingen

Voor zover ik kan oordelen ondersteunt deze extensie al deze methodes.
In de beschrijvende tekst op addons.thunderbird.net wordt beschreven hoe dat werkt.

Deze extensie heeft (voor zover ik kan zien) 1 optie:
- Always insert character instead of image by default

Ik neem aan dat je daarmee kunt aangeven of je liever een Unicode-karakter aan de mail toevoegt of een afbeelding.

Hopelijk werkt deze extensie beter voor jou dan de emoticon-extensies die je tot nu toe hebt geprobeerd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Groen
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 februari 2017, 17:15
    Windows 10 Chrome

Re: emoticons

Bericht door Groen »

Nirwana,
Sorry voor de late reactie, ik was er even niet.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik ga het nalezen en uitproberen!

Inmiddels is het gelukt om de Emoji-extensie aan Thunderbird toe te voegen. En wel door het xpi-bestand naar het Extensie-overzicht te "slepen" want daar liep het de vorige keer bij mij vast, kreeg het toen niet geïnstalleerd.
Hartelijk dank nogmaals!
Plaats reactie