Firefox nog altijd in gebruik?

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
The Donald
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2021, 9:51
    Windows 10 Firefox

Firefox nog altijd in gebruik?

Bericht door The Donald »

Zijn er nog andere mensen die na het lezen van dit stuk (https://blog.mozilla.org/blog/2021/01/0 ... latforming) Firefox hebben gedumpt? Zo nee, waarom niet?

Na meer dan een decennium fanatiek Firefox te hebben gebruikt en gepromoot, lijkt de filosofische rot ook bij Mozilla te zijn toegeslagen. Zulke zieke geesten wil je toch niet impliciet of expliciet ondersteunen?
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 181
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox nog altijd in gebruik?

Bericht door markh »

Dit is geschreven op het moment dat de bestorming van het Capitool, en daarmee de verwondering en verontwaardiging dat dat heeft kunnen gebeuren, nog vers in het geheugen lag. De CEO van Mozilla heeft expliciet stelling genomen tegen het verspreiden van misinformatie en ophitsen van sentimenten middels moderne technologische middelen, en doet daarbij een oproep aan sociale media over hoe dit kan worden bestreden. Daar zie ik niks verkeerds in, het sluit prima aan bij de missie van Mozilla om het internet te behouden als vrij toegankelijke en open bron voor iedereen.
Eens dat dit een wat politiekere stellingname is geweest, maar wat doet dat af aan de waarde van deze missie?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox nog altijd in gebruik?

Bericht door nirwana »

Maar natuurlijk gebruik ik Firefox.
Ik doe dat al van toen Firefox nog Phoenix werd genoemd, dus dat is al een hele tijd geleden.
Tot nog toe ben ik niets tegengekomen dat een capabele webbrowser is, met steeds meer aandacht voor online privacy.

Indertijd ageerden we tegen Internet Explorer, want Microsoft had toen het browser-monopolie. Toen vonden we het tijd dat iedereen op zijn minst zich zou afvragen waarom ze deze browser gebruiken en gaven we aan dat er inmiddels keuze was op de browser-markt. Toen moesten websites vaak nog compatible gemaakt worden met andere browser, want vaak werden die alleen maar getest met Internet Explorer. Inmiddels heeft Microsoft ook zijn leven gebeterd op dat vlak en tegenwoordig maken zij zelfs niet eens meer een eigen browser-engine.

Sindsdien die begintijd is er steeds meer keus gekomen qua webbrowsers en dat vinden we prima.
Wel is het jammer dat de keuze in browser-engines afneemt, want tegenwoordig zijn vrijwel alle browsers gebaseerd op Chromium, dus op dezelfde basis als Google Chrome.

Met het toenemende aantal webstandaarden dat een moderne browser moet kunnen ondersteunen nodigt het niet echt uit om een nieuwe browser-engine op te zetten. Vandaar dat het zoveel makkelijker is om een nieuwe browser te baseren op een bestaande rendering-enigne. Dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken en kun je je richten op het toevoegen van andere functionaliteit.

Ook al zal Google Chrome misschien sneller zijn op bepaalde vlakken, ik zie mezelf nog niet snel overstappen.
Google Chrome is tegenwoordig de de-facto-browser die Microsoft Internet Explorer in de begintijd was. Mozilla Firefox is sindsdien behoorlijk gegroeid qua functionaliteit, maar helaas niet aanzienlijk qua aantal gebruikers.

Toch is er zeker een trouwe schare gebruikers, vooral als je om je online privacy geeft. Je kunt uiteindelijk beter bijdragen aan een beter Internet naar de toekomst toe, dan aan een verdere groei van de advertentie-giganten Google en Facebook.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox nog altijd in gebruik?

Bericht door Pettic »

Wat een werknemer bij Mozilla voor mening heeft heeft voor mij geen betekenis voor het gebruik van Firefox. Typisch voorbeeld van de 'cancel'-cultuur die momenteel heerst. Ben je het ergens niet mee eens? Afbranden die handel!
Ik ben Netscape-gebruiker van het eerste uur in de jaren 90 en na de teloorgang ervan tijdelijk overgestapt naar Opera. Nadat nieuw leven in de browser was gestopt weer overgestapt naar Phoenix/Firefox. Dat bevalt me nog steeds prima. Het is alleen jammer dat de standaarden voor de extensies zo vaak zijn veranderd waardoor goede extensies niet meer beschikbaar zijn. Dat geldt ook voor Thunderbird.
Windows; Firefox; Thunderbird
The Donald
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2021, 9:51
    Macintosh Safari

Re: Firefox nog altijd in gebruik?

Bericht door The Donald »

markh schreef: 11 mei 2021, 14:16 De CEO van Mozilla heeft expliciet stelling genomen tegen het verspreiden van misinformatie en ophitsen van sentimenten middels moderne technologische middelen, en doet daarbij een oproep aan sociale media over hoe dit kan worden bestreden.?
Ligt daar niet net het probleem? Wie bepaalt wat misinformatie is? Ik vind dat we stelling moeten nemen tegen -zoals andere reageerder plaatste- advertentiegiganten als Google, maar ook zeker tegen pleidooien voor Ministries of Truth. De CEO van Mozilla zou dit ook moeten beseffen en niet haar persoonlijke opvattingen namens haar bedrijf moeten ventileren, zeker niet als ze filosofisch zó gemankeerd zijn.

Ik neem daar stelling tegen en gebruik nu, waar mogelijk (als webdeveloper heb je meerdere browsers nodig) een alternatief
The Donald
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2021, 9:51
    Macintosh Safari

Re: Firefox nog altijd in gebruik?

Bericht door The Donald »

Pettic schreef: 18 mei 2021, 22:09 Typisch voorbeeld van de 'cancel'-cultuur die momenteel heerst. Ben je het ergens niet mee eens? Afbranden die handel!
Ik zie zeker de paradox, maar zie jij hem wel?? Het artikel was JUIST een warme aanbeveling voor cancel culture. Ik stel (inderdaad enigszins paradoxaal) voor iedere voorstander van cancel culture te cancellen.... Oog om oog, tand om tand.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox nog altijd in gebruik?

Bericht door nirwana »

Eerlijk gezegd wil ik het op dit forum graag hebben over het gebruik van de software van Mozilla en aanverwante opensource software. Daar wil ik mensen mee helpen zonder al te veel afgeleid te worden door politieke discussies enzo. Ik wil graag voorkomen dat hier verhitte discussies ontstaan tussen voor- en tegenstanders van het een of ander (whatever that might be).

Daarom wil ik graag dit onderwerp afsluiten, if you don't mind.
Ik denk dat er nu wel voldoende over dit onderwerp van gedachten is gewisseld.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
The Donald
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2021, 9:51
    Windows 10 Chrome

Re: Firefox nog altijd in gebruik?

Bericht door The Donald »

Je hebt gelijk nirwana. Het is sowieso jammer dat nagenoeg alles politiek en tribaal is geworden. Succes met het forum
Gesloten