Nou, daarom

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Plaats reactie
jeegee
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 november 2021, 18:33
    Ubuntu Firefox

Nou, daarom

Bericht door jeegee »

Toen ik rond 1997 mijn eerste computer kocht woedde de browseroorlog tussen Netscape Navigator (kwam uit in 1994) en IE (kwam uit in 1995) (1). De manier waarop Bill Gates de markt bewerkte, door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat Navigator-gebruikers ordinaire waarschuwingen te zien kregen met de mededeling 'U dient voor het bezoeken van deze website Internet Explorer te downloaden', vervulde mij direct met een diepe weerzin.
Ik was in het begin, en nog, niet een uitgesproken geek, maar ik voelde wel haarscherp aan dat de toekomst van het vrije internet wel eens op het spel zou kunnen komen te staan. Dat was nog lang voordat het echt tot ons doordrong dat GAFAM zich ons vrije internet, dat met zoveel idealisme was begonnen als een democratische werkplek voor het uitwisselen van ideeën, agressief en roofzuchtig zou toe-eigenen.
Ik kan, uit zeer veel literatuur over dit onderwerp, in deze context het boek van pur sang internetpionier Marleen Stikker (2) warm aanbevelen.

Ik ben -dus- tot de dag van vandaag uitsluitend Netscape Navigator, Communicator en al hun opvolgers uit de Mozilla-stal blijven gebruiken. Het was namelijk van meet af aan duidelijk dat zij, naast hun eigen belangen, aan de gebruiker dachten. De opmaak van hun programma's was sober en is dat in zekere zin nog, wat mij altijd heeft aangesproken. Maar belangrijker is dat zij hun software niet dichttimmerden zoals hun concurrenten en altijd vrijwilligers hebben opgeroepen mee te denken met ontwikkelaars. Ze zijn te beschouwen als voorlopers van de ontwikkeling van FOSS. Het is geen toeval dat Thunderbird een van de toepassingen in TAILS is.
Add-ons zijn nu in veel browsers te vinden, maar ze zijn door Mozilla geïntroduceerd.

(1) https://nl.wikipedia.org/wiki/Populariteit_van_browsers
(2) Het Internet Is Stuk, ISBN 9 789044 542677
Plaats reactie