Vraag voor nieuwe functie in Firefox

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
FD-Computers
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juni 2022, 13:25
    Linux Firefox

Vraag voor nieuwe functie in Firefox

Bericht door FD-Computers »

Hallo Iedereen,
Ik vroeg mij af waar ik ergens een vraag voor een nieuwe functie kan indienen. Zelf heb ik een computerwinkel in België en sta dus tussen de eindgebruikers, daarom hebben we een enorme feedback die zeer interessant kan zijn voor de makers van firefox.
Waarover het eigenlijk gaat, misschien bestaat er al een add-on voor en kan dit het gemis oplossen, maar ik denk eerder dat het een zeer grote meerwaarde kan zijn dat het direct in firefox zou zitten:

Stel u gaat naar een website vb. www.nieuwsblad.be of gelijk welke andere website. Je wil die pagina afdrukken, dit is toch helemaal niet normaal dat dit volledig anders uit de printer komt! Ik weet het de websites zijn niet altijd (lees meestal niet) afdrukvriendelijk gemaakt, maar toch dit kan veel beter.

Mijn voorstel tot oplossing:
Er zou moeten een knop zijn voor afdrukken die eerst een soort screenshot maakt en deze dan afdrukt. Die dus eerst een soort snipping-tool opent waarmee u kan selecteren wat u juist wenst af te drukken en daar dan een afdruk van print. Snipping-tool bestaat uiteraard al maar voldoet niet, want meestal is de webpagina langer dan de hoogte van het scherm en moet je naar beneden kunnen scrollen op de volledige pagina te kunnen afprinten. Dus er zou moeten een aangepaste versie van snipping-tool in zitten waarmee je van boven naar 'lager dan de hoogte van uw scherm' kan selecteren en dit dan automatisch afprint. Of eerst nog een afdrukvoorbeeld toont eventueel.
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 181
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 10 Firefox

Re: Vraag voor nieuwe functie in Firefox

Bericht door markh »

Is deze add-on misschien het antwoord?
FD-Computers
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juni 2022, 13:25
    Linux Firefox

Re: Vraag voor nieuwe functie in Firefox

Bericht door FD-Computers »

Bedankt voor uw reactie,
Ik heb die add-on geïnstalleerd maar blijkt toch niet naar wens te werken. Ik zal eens verder zoeken in de add-ons misschien dat er wel iets tussen staat die wel naar behoren werkt.
Alleen met een add-on werken zorgt soms voor problemen. vb. via de update is een nieuwe versie van Firefox geïnstalleerd en de add-on bestaat nog niet voor die nieuwe versie. Resultaat die functie is terug verdwenen en de klanten zullen bellen dat ik dit moet oplossen, wat op dit moment dan nog niet mogelijk is.
FD-Computers
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juni 2022, 13:25
    Linux Firefox

Re: Vraag voor nieuwe functie in Firefox

Bericht door FD-Computers »

Ik heb hier nu wel iets gevonden: Movavi Screen recorder add-on.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... creenshot/
Met die add-on kan je een screenshot maken die langer is dan het afgebeeld stuk op uw scherm, hij slaat deze dan op als jpg bestand, die je dan kan printen. Maar je zou direct moeten kunnen printen zonder die tussenstap naar jpg. Ook is de vraag of dit freeware is of dat je na een tijdje toch moet betalen (ik weet niet voor enkel die screenshot add-on of dit al dan niet betalend is na een tijd).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Vraag voor nieuwe functie in Firefox

Bericht door nirwana »

Ik verwacht niet dat je na een tijdje opeens zou moeten betalen voor de genoemde extensie. De meeste extensies voor Firefox kun je gratis installeren. Deze maker biedt ook wel betaalde software, maar dan bieden ze ook wel behoorlijke geavanceerde functionaliteit: https://www.movavi.com/screen-recorder/ Dan vermoed ik dat deze screenshot-extensie wel gratis zal blijven, maar je hebt gelijk: garantie heb je nooit.

Tip: Firefox biedt standaard ook al een behoorlijk uitgebreide screenshot-functionaliteit.
Via werkbalk aanpassen (door met de rechtermuisknop op de werkbalk te klikken) kun je ook een knop voor Schermafbeelding toevoegen.

Doe je dat en klik je dan op die knop op de werkbalk dan start een behoorlijk uitgebreide screenshot-functionaliteit, want je kunt zelf het gebied selecteren met de muis dat moet worden ge-screenshot. Ook kun je zo een gebied selecteren dat langer is dan het zichtbare gedeelte op het scherm. Probeer het maar eens.

Vervolgens kun je inderdaad die afbeelding afdrukken, of desnoods nog wat verder bewerken in een of ander grafisch bewerkingsprogramma.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: Vraag voor nieuwe functie in Firefox

Bericht door corvl »

Firefox kan een volledige pagina vastleggen via een schermafbeelding (dus niet alleen wat zichtbaar is).

Zie ook:
https://support.mozilla.org/nl/kb/firefox-screenshots
Plaats reactie