webcam achtergrondeffecten

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Sylviane
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 juli 2022, 11:50
    Windows 10 Firefox

webcam achtergrondeffecten

Bericht door Sylviane »

Beste allemaal,
Tijdens een videocall moet ik normaal gezien op de 3 vertikale puntjes drukken en kan ik een andere achtergrond kiezen voor mijn videocall, echter krijg ik als mededeling dat mijn webbrowser, firefox dus, achtergrondeffecten niet kan weergeven. Moet ik iets installeren, wat kan ik doen?
En kan ik zonder een videocall met iemand de achtergrond op voorhand al wijzigen, hoe dan?
Zelf beetje onwetend in deze dingen maar sinds corona zal ik dit toch meer moeten gaan gebruiken...

Alvast veel dank
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: webcam achtergrondeffecten

Bericht door nirwana »

Sylviane,

Welkom hier op het forum.

Welke webtoepassing gebruik je voor deze videocalls?

Doorgaans maak ik geen videocalls vanuit een webbrowser, maar eerder vanuit een desktop-app (zoals Skype, Teams, Slack of Zoom).
Uiteraard bieden deze apps doorgaans ook steeds vaker webbased apps aan, waarmee je dezelfde functionaliteit moet kunnen bereiken.

Alleen ondersteunt blijkbaar niet elke videocall-dienst alle browsers. Soms geeft men ook voor het gemak maar de melding dat de browser niet werkt, terwijl het best wel zou kunnen werken.

Werkt deze functionaliteit bijvoorbeeld wel als je het met Google Chrome of Microsoft Edge gebruikt?
Ik wil je niet aanraden om een van die browsers te gebruiken, maar dit is meer bedoeld om het te kunnen testen.

Soms helpt het "spoofen" van de "useragent", waardoor de videocall-software denkt dat het bijvoorbeeld met Chrome of Edge te maken heeft en dan niet meer de functionaliteit blokkeert. Bijvoorbeeld met een extensie zoals https://addons.mozilla.org/firefox/addon/uaswitcher/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sylviane
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 juli 2022, 11:50
    Windows 10 Firefox

Re: webcam achtergrondeffecten

Bericht door Sylviane »

Hey Martijn,

Het was via Google Meet....en verder kan ik het (denk ik) niet testen met een andere browser daar je in een videocall moet zitten of ben ik hierin mis. Kan ik het zonder een videocall nakijken?

Groetjes
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: webcam achtergrondeffecten

Bericht door nirwana »

Sylviane,

Ik vond ook dit bug-rapport:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1703668

Daaruit maak ik op dat het nog niet zo eenvoudig is om dit ook werkend te krijgen in Firefox. Google Meet lijkt dit om de een of andere reden te blokkeren.

Dan toch maar voorlopig Google Chrome gebruiken voor Google Meet? Of een andere browser die op Chromium is gebaseerd zoals Microsoft Edge.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie