RSSfeed toevoeg, hoe?

Wat je maar kwijt wil over RSS (een afkorting die staat voor RDF Site Summary en waarmee in een standaard XML-formaat de laatst toegevoegde berichten op een site aan andere sites doorgegeven kunnen worden) of over OPML (Outline Processor Markup Language, een standaard die ervoor zorgt dat je gemakkelijk RSS-feeds kunt importeren waardoor het maken van favoriete RSS-lijsten een kwestie van een paar klikken is). Ook de opkomende Atom-standaard hoort hier natuurlijk bij.
Plaats reactie
Hansje
    unknown unknown

RSSfeed toevoeg, hoe?

Bericht door Hansje »

Hallo daar,
RSS is voor mij een nieuw fenomeen. Ik zie in mijn nederlandstalige FireFox(Vuurvos?) een feed naar de NOS. Ik heb met Bladwijzers Beheren bekeken, hoe dit is geregeld, maar wordt hier niet wijzer van. De helptekst
bij Beginnen helpt ook niet echt.
Hoe voeg ik een RSSfeed toe in mijn browser? Is er ergens een step-by-step artikel hierover te vinden?

TIA,
Hansje
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: RSSfeed toevoeg, hoe?

Bericht door ByteWarrior »

Hansje schreef:Hoe voeg ik een RSSfeed toe in mijn browser?
Als je naar een website surft, waarvoor zo'n feed beschikbaar is, dan verschijnt er rechtsonder in je scherm een icoontje. Als je daarop klikt, kan je de feed toevoegen aan je bookmarks.

Tip: zorg voor een bookmark-map met de naam 'feed' of 'nieuws'. Daar kan je dan al je Livemarks (want zo wordt dit genoemd in Firefox) plaatsen.
Is er ergens een step-by-step artikel hierover te vinden?
Ik denk het nog niet (toch niet in het Nederlands). Er zijn wel enkele Engelstalige artikels hierover:

- link -
- link -
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

En op http://www.mozilla-europe.org/nl/produc ... bookmarks/ is Nederlandstalige informatie te vinden. Onder Geavanceerde tips kun je ook lezen hoe je ze handmatig toevoegt als een website niet vermeldt dat er een RSS feed beschikbaar is en er dus geen pictogram in de statusbalk verschijnt.
Hansje
    unknown unknown

Maar...

Bericht door Hansje »

Bedankt voor de info, guys, maar dit roept alleen maar meer vragen op. Overigens heb ik nog niet de links bekeken.
..dan verschijnt er rechtsonder in je scherm een icoontje
Vreemd... Op de NOSsite, de standaard feeder in de nederlandstalige versie van Firefox kan ik dit icoontje niet vinden. Waar o waar vind ik dit?
Als ik kijk in het vorige article van dit Forum(RSS Feeds), daar wordt verteld door GertPaul hoe je een RSSfeed aan Firefox kunt toevoegen:
..Ga dus naar Bookmarks > Manage Bookmark > File > New Live Bookmark en vul http://fxfeeds.mozilla.org/rss20.xml
Dit werkt dus ook niet. Wat mis ik hier? Wordt het allemaal te simple voorgesteld, of zie ik iets stoms over het hoofd?

TIA,
Hansje
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Maar...

Bericht door ByteWarrior »

Hansje schreef:Bedankt voor de info, guys, maar dit roept alleen maar meer vragen op. Overigens heb ik nog niet de links bekeken.
Hint: je moet wel de links bekijken ;-)
Vreemd... Op de NOSsite, de standaard feeder in de nederlandstalige versie van Firefox kan ik dit icoontje niet vinden.
Sommige websites hebben niet de nodige informatie in hun website opgenomen, waardoor het icoontje niet getoond wordt. Surf bijvoorbeeld eens naar BBCNews. Daar zie je het icoontje wel.

Op sommige websites geven ze enkel de link naar de feed. Die moet je dan toevoegen aan je bookmarks (zoals hieronder).
..Ga dus naar Bookmarks > Manage Bookmark > File > New Live Bookmark en vul http://fxfeeds.mozilla.org/rss20.xml
Dit werkt dus ook niet. Wat mis ik hier? Wordt het allemaal te simple voorgesteld, of zie ik iets stoms over het hoofd?
Je kopieert de feed in het veld met 'feedlocatie'. De 'naam' mag je zelf kiezen.

Gaat het nog mis? Wat gaat er dan mis? Wordt de feed niet weergegeven of krijg je een foutmelding?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Maar...

Bericht door ByteWarrior »

Hansje schreef:maar dit roept alleen maar meer vragen op.
Lees ook deze links over RSS eens:
- Wat is RSS? -
- Het nieuws komt naar je toe -
Hansje
    unknown unknown

Dit gaat mis:

Bericht door Hansje »

He Byte, ik heb uitgevoerd, wat beschreven stond in mijn quote, kreeg een pagina met XML en de volgende melding:
Dit XML-bestand lijkt met geen enkele stijlinformatie geassocieerd te zijn. De documentboom wordt hieronder getoond.
En dit is toch de feed voor de engelstalige firefox, nietwaar?
Ik zal eens met wat andere adressen testen.

Tnx
Hansje
Hansje
    unknown unknown

Succes...min of meer

Bericht door Hansje »

Ik heb het door, denk ik. Blijft over de vraag, waarom ik met sommige lokaties toch een foutmelding krijg, zoals met het voorbeeld over de standaard feeder voor de engelstalige Firefox. Ik denk, dat ik heb gedaan wat er staat, toch krijg ik die error.

Bedankt iedereen voor de hulp.
Hansje
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Succes...min of meer

Bericht door ByteWarrior »

Ik denk, dat ik heb gedaan wat er staat, toch krijg ik die error.
Dat kan aan twee dingen liggen:

1) er zit een fout in de URL die je opgeeft (een punt of een komma meegekopieert of zo
2) de feed is ongeldig (bevat fouten of bestaat gewoon niet meer)

He Byte, ik heb uitgevoerd, wat beschreven stond in mijn quote, kreeg een pagina met XML en de volgende melding:
Onthou: een feed (of Livemark) is geen gewone bookmark of Bladwijzer!! Volgens mij heb jij gewoon een bladwijzer van deze feed gemaakt, en dat is niet de bedoeling.

Probeer het nogmaals, maar kies nu "Bestand > Nieuwe live bladwijzer" bij Bladwijzers > Bladwijzers beheren...
Plaats reactie