Tabtoets

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Tabtoets

Bericht door ByteWarrior »

Hoe kan ik in een tekstvenster een tab (met de TAB-toets) invoeren? (Dus geen FireBird-tab, maar de inspringing ;) ).

Als ik gewoon Tab druk, spring ik naar de dichtst bijzijnde knop. Met Ctrl-Tab wissel ik van Tab(venster). En Alt-Tab geeft niets.

Iemand een ideetje?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik denk dat je je ook moet afvragen wat een tab op internet voor zin heeft. Een browser zal er bijvoorbeeld weinig mee doen. Dan heb je meer aan een aantal &nbsp;-karakters (non-breaking space) denk ik.<dir>Of mogelijk een dir-tag
zoals ik hier heb gebruikt....
Daarmee wordt standaard de hele alinea ingesprongen.</dir>Dus wanneer je het puur hier op het forum of op andere plaatsen voor publicatie op Internet wilt gebruiken, dan lijkt het me niet direct nodig.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Daarmee wordt standaard de hele alinea ingesprongen.</dir>Dus wanneer je het puur hier op het forum of op andere plaatsen voor publicatie op Internet wilt gebruiken, dan lijkt het me niet direct nodig.
Ik heb het nodig voor een Wiki-site (Wat is een wiki?). Om een lijst te maken, moet je eerst een <tab> invoegen en daarna een koppelteken (-). Met spaties lukt het niet. Ook niet met Alt+9 (numerieke 9, dit is de ASCII code voor een tab).

Raar genoeg kan ik wel een tab kopiëren van een andere site en deze dan gebruiken. Dan werkt alles perfect. Maar het zou handiger zijn moest ik niet constant een tab ergens gaan kopiëren. :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Volgens http://www.mozilla.org/projects/ui/acce ... ylist.html zou binnenkort CTRL+ALT+TAB de aangewezen toetscombinatie hiervoor zijn. Maar voorlopig doet dit nog weinig. Tenzij je over MacOS beschikt, want daar schijnt het wel zo te werken (somehow).
Zie ook:
http://c2.com/cgi/wiki?TipForTypingTab
http://c2.com/cgi/wiki?ConvertSpacesToTabs

Maar voorlopig schijn je weinig beters te kunnen doen dan kopiëren en plakken van tab-karakters. Of je maakt eerst de tekst in een tekst-editor en plakt het vervolgens in je browser.
Of misschien kun je met een geavanceerde tab-extensie de CTRL+TAB voor het wisselen van tabs uitschakelen. Maar dan is het nog niet gezegd dat met een CTRL+TAB wel een tab in een textarea wordt ingevoegd.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Bedankt voor de links! :D

Spijtig dat er met een gewone 'tab' in FireBird geen rekening is gehouden. Maar ook andere browsers bakken er blijkbaar niets van op dat gebied, dus ik kan FB eigenlijk niets verwijten.

Nu nog wachten tot de ctrl-alt-tab combinatie ingebouwd wordt... ;)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Lastig dat Wiki (dat toch gemaakt is voor publiceren van websites) behoefte heeft aan een tab-karakter. En dat dat dus zoveel problemen oplevert. In een van die links wordt ook een oplossing voorgesteld met een formattering met een aantal sterretjes. Als het zoveel problemen oplevert en iedereen zich in vreemde bochten moet wringen, dan is het misschien handig dat de Wiki-ontwikkelaars het zich ook aantrekken en iets anders als alternatief bedenken... Uiteindelijk gaat het in een Wiki om de snelheid waarmee je iets kunt publiceren en formatteren. Dit tab-probleem helpt nu niet echt hieraan mee...
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Als het zoveel problemen oplevert en iedereen zich in vreemde bochten moet wringen, dan is het misschien handig dat de Wiki-ontwikkelaars het zich ook aantrekken en iets anders als alternatief bedenken... Uiteindelijk gaat het in een Wiki om de snelheid waarmee je iets kunt publiceren en formatteren. Dit tab-probleem helpt nu niet echt hieraan mee...
Ik heb al gemerkt dat andere Wiki-systemen (zoals bijvoorbeeld nl.wikipedia.org) zonder een tab kunnen leven. Blijkbaar wordt er dus al aan het probleem gewerkt... :)
Plaats reactie