Webmasters met Nvu-ervaring gezocht

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Webmasters met Nvu-ervaring gezocht

Bericht door Gert-Paul »

Voor het aprilnummer van OpenMagazine ga ik een coverstory over Nvu schrijven. Hierin moeten oa de belangrijkste functies behandeld worden net als het verschil met programma's als Frontpage en Dreamweaver.

In dit artikel zou ik ook graag de ervaringen van webmasters met Nvu willen verwerken. Ik zoek ongeveer 3 personen die kort hun ervaringen op papier willen zetten over Nvu en die daarvoor of nu nog met Frontpage of Dreamweaver werken/gewerkt hebben.

Als je hier interesse in hebt, zou ik je willen vragen mij een PM te sturen of hieronder een bericht te plaatsen. Dan kunnen we samen wat regelen.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Echt heel kort samengevat: ik vind het nog geen volwaardige editor omdat tig functies het nog niet doen. of het niet goed doen. Je moet altijd teruggrijpen op een andere editor.

Het levert wel 100 % goede html af en dat is prachtig !
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Frederik schreef:Echt heel kort samengevat: ik vind het nog geen volwaardige editor omdat tig functies het nog niet doen.
Het is dan ook nog in een soort bètastadium. Wacht maar tot de 1.0 release! ;-)
Ik zoek ongeveer 3 personen die kort hun ervaringen op papier willen zetten over Nvu en die daarvoor of nu nog met Frontpage of Dreamweaver werken/gewerkt hebben.
Blijkbaar zijn er hier weinig webontwikkelaars die naar Nvu overgeschakeld zijn...
Misschien een tip: probeer het eens te vragen op een forum voor webontwikkeling. Als je geluk hebt, wil er iemand daar wel eens Nvu uitproberen. Ik ben er van overtuigd dat zo iemand een zeer mooie bijdrage kan geven over de voor- en nadelen van Nvu.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Frederik schreef:Echt heel kort samengevat: ik vind het nog geen volwaardige editor omdat tig functies het nog niet doen. of het niet goed doen. Je moet altijd teruggrijpen op een andere editor.
Het idd nog beta, maar kun je ook beschrijven welke functies je mist. Daar hebben mensen (waaronder ik) meer aan..
Bytewarrior schreef:Blijkbaar zijn er hier weinig webontwikkelaars die naar Nvu overgeschakeld zijn...
Lopen hier sowieso wel veel webontwikkelaars rond die met WYSIWYG-editors werken?
Ik wilde zojuist dit topic even een schop geven, maar dat is dankzij Frederiks reactie niet meer nodig. Bedankt :)
Misschien een tip: probeer het eens te vragen op een forum voor webontwikkeling. Als je geluk hebt, wil er iemand daar wel eens Nvu uitproberen. Ik ben er van overtuigd dat zo iemand een zeer mooie bijdrage kan geven over de voor- en nadelen van Nvu.
Dat is idd een goed idee. Ik heb nu zelf ook een proefversie van Dreamweaver op mn PC staan om wat dingen te vergelijken, dus veel voor en nadelen kan ik zelf wel bedenken. Korte stukjes van mensen die Nvu echt gebruiken om hele websites mee te maken zou verder een leuke aanvulling zijn hoe mensen het in de praktijk ervaren.
Laatst gewijzigd door Gert-Paul op 5 januari 2005, 7:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack van Zundert
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 december 2004, 22:28
    unknown unknown

Er is maar een editor VI

Bericht door Jack van Zundert »

Toegegeven ik heb NVU nog niet geprobeerd, ik ga dat zeker doen..
Maar als je echt schone code wil schrijven moet je gewoon VI gebruiken.
Het is ff wennen maar dan werkt het snel...
Ik hou niet zo van editors die code genereren, je moet ze vaak met de muis bedienen en daar krijg je ook weer last van :idea:

:wq

Jack
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Er is maar een editor VI

Bericht door ByteWarrior »

Jack van Zundert schreef:Maar als je echt schone code wil schrijven moet je gewoon VI gebruiken.
vi...vi..vi.VIM!!
Het is ff wennen maar dan werkt het snel...
Volledig mee eens (ik gebruik ook liever Vim dan iets anders), maar daar ging het eigenlijk niet over... :?

Jack, misschien moet je het wel als een uitdaging zien. Probeer Nvu eens uit gedurende enkele dagen (een week) en schrijf er een stukje over. Misschien ben je wel verrast! ;-)


:q!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Er is maar een editor VI

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:
Jack van Zundert schreef:Maar als je echt schone code wil schrijven moet je gewoon VI gebruiken.
vi...vi..vi.VIM!!
Gut, nu had ik toch echt verwacht dat je daar nog een ...Cream achter zou hebben gezet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Jack van Zundert
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 december 2004, 22:28
    unknown unknown

Ik heb er net ff naar gekeken

Bericht door Jack van Zundert »

mmm Nvu lijkt erg op de mozilla composer van vroeger :-)
Ziet er sober uit en er moet nog het e.e.a aan geprogrammeerd worden..
Het lijkt wel erg veel op kde en gnome webeditors die ik ken zoals quanta plus en nedit
Nog ff een vraagje, is dit ook de editor waarmee mozilla ook een programmeeromgeving wil gaan bieden, ik ben ff kwijt welk project dat wes
Verder lijkt het me wel een handige tool om een standaard webpagina op te zetten en een css aan te maken, als ik echt moet gaan proggen schakel ik snel over op vi, dat gaat al zo automatisch, als ik dat niet doe mioet ik later alle / of :w of :23 etc.. weg halen.
Ik kan hem ook niet draaien met ssh... en al die virtual clients zijn mij te traag.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

"Het idd niet beta, maar kun je ook beschrijven welke functies je mist. Daar hebben mensen (waaronder ik) meer aan..

Dan had je even kunnen kijken op het Nvu forum, het staat er stijf van postings over dingen die het niet goed doen of helemaal niet werken.
:wink:

De preview in de browser werkt niet, frames werkt niet, met flash kun je helemaal niks enzovoort enzovoort.
Daarom gebruik ik Frontpage 8) als start editor en voor de primaire opmaak van een webpagina en om alles foutloos te laten werken corrigeer ik pagina voor pagina in Vnu, tot zover red ik me er prima mee.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Frederik schreef:"Het idd niet beta, maar kun je ook beschrijven welke functies je mist. Daar hebben mensen (waaronder ik) meer aan..

Dan had je even kunnen kijken op het Nvu forum, het staat er stijf van postings over dingen die het niet goed doen of helemaal niet werken.
:wink:
Ik weet dat er nog veel dingen aan Nvu moeten verbeteren op dat terein, maar het ging meer om jou specifiek. Het kon natuurlijk ook zijn dat je sommige functies miste etc.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Naast de dingen die verbeterd moeten worden is er niet iets wat ik specifiek mis aan NvU. Ik denk dat als de verbeteringen doorgevoerd zijn het een geweldige goeie editor is :)
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

idd
Waar staat dit eigenlijk voor? :?

Voor mijn eenvoudige website heb ik voldoende aan NVU. Pluspunt vind ik het publiceren van de website. Gaat erg gemakkelijk. NVU is ook vriendelijk in het gebruik.
Ik wil graag CSS gaan gebruiken. Ik heb ermee geexpirimenteerd. Maar ik vind het te moeilijk. Misschien iets voor een maandelijkse korte cursus in Open Magazine. Dit zelfde geld voor RSS ook hiermee wil ik iets gaan doen. Korte cursus zou me aardig op weg helpen.

Wat ik in NVU mis:
een aantal standaard sjablonen en thema's knoppen (voor mij een aantal simpele basiszaken)
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

aasgier schreef:
idd
Waar staat dit eigenlijk voor? :?
Inderdaad ;)
Jack van Zundert
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 december 2004, 22:28
    unknown unknown

Bericht door Jack van Zundert »

Wat ik in NVU mis:
een aantal standaard sjablonen en thema's knoppen (voor mij een aantal simpele basiszaken)
kijk voor css sjablonen op http://www.csszengarden.com daar kan je de kracht zien van CSS gebruik, er staan honderden sjablonen.
Nieuwelingen zou ik ook aanradeb geen frontpage of iets dergelijks te gebruiken, je leert er niks van en als je je site wil aanpassen loop je vast omdat je de code niet snapt die gebruikt wordt.
Mijn gemiddelde webpagina die ik prog bestaat niet meer dan uit 20 regels html de rest is css, en snel dat dat is....

suc6
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Jack van Zundert schreef:
Wat ik in NVU mis:
een aantal standaard sjablonen en thema's knoppen (voor mij een aantal simpele basiszaken)
kijk voor css sjablonen op http://www.csszengarden.com daar kan je de kracht zien van CSS gebruik, er staan honderden sjablonen.
Nieuwelingen zou ik ook aanradeb geen frontpage of iets dergelijks te gebruiken, je leert er niks van en als je je site wil aanpassen loop je vast omdat je de code niet snapt die gebruikt wordt.
Mijn gemiddelde webpagina die ik prog bestaat niet meer dan uit 20 regels html de rest is css, en snel dat dat is....

suc6
Dat is erg leuk, maar als je als beginner Css moet leren, en dan zeker in het engels, dan valt dat niet mee. (is er dus ergens een stap voor stap tut in het nederlands)
Wat ik ook als minpunt zie is dat de coderegels niet gelijk lopen met de designer. (sta met met designer onderaan de pagina en je wilt dus even zien welke code daarbij hoort, dan kan dat dus niet)
En laten we eerlijk zijn voor dummies zit frontpage wel beter in elkaar. Zeker het linken en het plaatsen van plaatjes en clipart
Plaats reactie