Keylogger gedetecteerd in Nederlandse Firefox vertaling

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Plaats reactie
pasta
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 januari 2005, 18:20
Locatie: Weert
    unknown unknown
Contacteer:

Keylogger gedetecteerd in Nederlandse Firefox vertaling

Bericht door pasta »

Dit is naar aanleiding van een thread op Gathering of Tweakers.net. De thread valt hier te lezen.
Onlangs had ik de Nederlandse versie van Firefox 1.0 gedownload, en Pest Patrol een volledige scan laten draaien. Tot mijn grote verbazing bleek dat Firefox een Keylogger genaamd IAmBigBrother bevat. Het geïnfecteerde bestand is chrome\locale\browser\pref\pref-features.dtd De officiële Engelse versie van dit bestand heeft dit niet. Na het inspecteren van het bestand kan ik echter niets vinden waardoor deze geïnfecteerd zou zijn. Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om daar zelf eens naar te kijken?
Ik heb ook al de makers van het programma Pest Patrol aangesproken, hier heb ik nog geen bericht van. :)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb net het topic gelezen en dit lijkt me niet aan Firefox liggen, maar helemaal aan PestPatrol. Daarna heb ik ook zelf even de proef op de som genomen en PestPatrol gedownload en een geavanceerde scan gedaan, bij een normale scan werd er niets gevonden.

Bij een geavanceerde scan vond ik ook in het bestand pref-features.dtd in het taalpakket ook IamBigBrother zou moeten zitten. Dit lijkt me eerder idd een false-positive. In een dtd kan immers geen spyware zitten.

Daarnaast werd bv ook Toneloc V1.10 gevonden in themes.png van het Charamel-thema voor Thunderbird en SEQRAT 1.0 in de licentie van Azureus. Alledrie false-positives imo, het gebeurd dus niet alleen bij dit Firefox bestand.
Laatst gewijzigd door Gert-Paul op 17 januari 2005, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Spyware in Firefox kan ik me nauwelijks voorstellen. Een virusscanner kan 'false positives' geven, dus dat zal dan met spyware vast ook wel mogelijk zijn.
Zie ook http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=2403 over dit onderwerp.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Keylogger gedetecteerd in Nederlandse Firefox vertaling

Bericht door Irmen »

pasta schreef:Het geïnfecteerde bestand is chrome\locale\browser\pref\pref-features.dtd
Een DTD file is een gewoon tekst bestand (iets nauwkeuriger: een 'document type definition' waarin vermeld staat wat de structuur moet zijn van bepaalde XML bestanden).
Het lijkt mij schier onmogelijk dat hier spyware in zou zitten.
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Plaats reactie