Advertentie in de krant

"Mozilla is goed, u bent snel weer beter." Maar hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met deze boodschap?
Dit forum is voor het coördineren van de promotie van Mozilla-software.
Plaats reactie

In welke krant moet er een advertentie komen?

Algemeen Dagblad
2
6%
Volkskrant
4
11%
NRC Handelsblad
2
6%
Telegraaf
14
40%
Een andere krant
5
14%
Er moet helemaal geen advertentie komen.
8
23%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Francis
    unknown unknown

Bericht door Francis »

Waarom is er nooit nagedacht over een advertentie in de Spits of de Metro? Volgens mij is de effectiviteit daarvan een stuk groter (kleinere oplage, maar relatief veel lezers per krant) en ik vermoed dat de advertentiekosten er beduidend lager liggen. Voorlopig loopt het nog niet echt storm met slechts 2200 euro aan donaties.
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

We krijgen zovaak deze vraag voorgeschoteld en ik heb hem al een aantal keer beantwoord :wink:

Het antwoord is te vinden in eerdere posts of in de FAQ op onze site...
Administrateur Steun Firefox
Eris
Berichten: 53
Lid geworden op: 7 januari 2005, 13:38
    unknown unknown

Bericht door Eris »

Francis schreef:Voorlopig loopt het nog niet echt storm met slechts 2200 euro aan donaties.
Is te verwachten...

Je moet nu het vertrouwen van de bedrijven hebben die mee willen betalen...
Steun Firefox en <a href='http://www.steunfirefox.nl'>Doneer</a> ONLINE!!!!!!!!!
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

Ronald-Jan schreef:We krijgen zovaak deze vraag voorgeschoteld en ik heb hem al een aantal keer beantwoord :wink:

Het antwoord is te vinden in eerdere posts of in de FAQ op onze site...
het is ook een hele logische vraag en nog nooit goed beantwoord naar mijn mening.

stukjes uit de FAQ:
We hebben voor de Telegraaf gekozen, omdat die krant het grootste bereik heeft en dus het meest gelezen wordt.
pardon? zoals al eerder genoemd, de metro en spipts worden vaker per krant gelezen. daarnaast kun je een ad in de spits/metro vaker plaatsen omdat het goedkoper is en dus nog meer lezers bereiken.
Daarnaast heeft de Telegraaf een zekere status, iets dat kleinere kranten als de Spits en Metro missen.
proest :S telegraaf en status, dat gaat niet bepaald samen.
waarom zou een krant status moeten hebben als het zoals de spits en de metro al een goed publiek heeft (daarmee niet bewerend dat de spits/metro geen goede status hebben).
Speurders.nl heeft voor € 18.000,00 het project gesponsord. Het normale tarief voor zo'n advertentie is ruim € 53.000,00. Door de bijdrage hoeven we nu nog maar € 35.000,00 te betalen.
nog maar...... zoals al berekend, het duurt nog wel even voordat zo'n bedrag binnen is.
Daarnaast is het de bedoeling om de ‘gewone’ gebruikers te bereiken. Die bereik je niet door een aantal banners op websites te laten plaatsen of door een advertentie in een computertijdschrift te plaatsen.
nee, maar ook niet met de telegraaf. ik gok zo dat het publiek van de spits/metro meer achter internet zit dan de telegraaf lezer.
In de Verenigde Staten hebben ze ook voor een advertentie in een grote krant gekozen.
ja, en een krant wat een intelligenter publiek heeft
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Beste Lodec ik probeer het nog een keer :wink:

Voor welke krant er ook gekozen wordt kritiek zal er altijd zijn. Iedereen heeft zijn voorkeur voor zijn eigen krant. Iedere krant heeft zijn aanhangers en tegenstanders. Dat mag gelukkig in dit land.

Maar het besluit is democratisch genomen. Dus het heeft niet zoveel zin om hierop terug te blijven komen. Dat is verspilde energie. Die kun je beter gebruiken voor de promotie van Firefox.

Moraal van dit verhaal:
Het gaat er niet om in welke krant. Het gaat om de promotie van Firefox. En dat lukt prima gezien al de media aandacht die we krijgen. :D
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Ik ga met plezier de discussie weer aan :P
pardon? zoals al eerder genoemd, de metro en spipts worden vaker per krant gelezen. daarnaast kun je een ad in de spits/metro vaker plaatsen omdat het goedkoper is en dus nog meer lezers bereiken.
De Telegraaf heeft echt het grootste bereik, dat is allang bewezen. De oplage van de Spits/Metro is ongeveer de helft van de Telegraaf.
Tuurlijk wordt de Metro/Spits doorgegeven, meerdere treinreizigers lezen dezelfde krant...
Hierbij moet je rekening houden met het feit dat de meeste treinreizigers alleen maar het Sport-gedeelte of een ander gedeelte van de krant doorleest. Het aantal mensen dat de advertentie ziet staan is veel lager.
Ik lees zelf ook niet de hele Spits/Metro door.
Dit doe je bij de Telegraaf wel, omdat je voor die krant betaalt. Mijn moeder pluis ook iedere dag het ND helemaal uit, je betaalt er tenslotte voor.
proest :S telegraaf en status, dat gaat niet bepaald samen.
waarom zou een krant status moeten hebben als het zoals de spits en de metro al een goed publiek heeft (daarmee niet bewerend dat de spits/metro geen goede status hebben).
De Telegraaf heeft voor 750.000 mensen een status die goed genoeg is.
Daarnaast is het een bijzondere krant, het NRC, de Volkskrant en de Trouw lijken allemaal op elkaar. Allemaal kwaliteitskranten.
Ik vind Metro/Spits prutkrantjes, ze zijn gratis en als ik het Sport-gedeelte doorgelezen heb dump ik de krant weer. Verder hebben ze laag niveau columns en vind ik hun berichten nogal onnozel geformuleerd.
De Telegraaf heeft nog meer status :D
nee, maar ook niet met de telegraaf. ik gok zo dat het publiek van de spits/metro meer achter internet zit dan de telegraaf lezer.
Ik denk dat je hier de plank misslaat. Wilde je zeggen dat de 750.000 Telegraaflezers allemaal geen internet hebben of er geen verstand van hebben? Ik denk dat de doorsnee Telegraaflezer een simpele burger is die veel TV kijkt en achter de computer zit om te internetten en te gamen.
De perfecte doelgroep dus.
ja, en een krant wat een intelligenter publiek heeft
Zeg je hiermee dat Firefox alleen voor intelligente mensen bedoeld is?
Dat lijkt me niet, Firefox is er ook voor de 'gewone' burger. Je hoeft geen hoge opleiding te hebben gedaan om Firefox te gebruiken, anders zouden we nu nog maar een aantal gebruikers hebben.

Bovendien denk ik dat het niet erg is om je tot de 'gewone' burgers te richten. Zij zullen Firefox eerder uitproberen dan de 'intelligente' burger. Die zal eerder bedenken 'zonde van het geld' en 'hadden ze het maar op Giro 555 gestort'.
Ik denk dat de keuze voor de Telegraaf een goede keuze is geweest.
Anyway, we kunnen zoals ik al eerder heb gezegd, niet meer terug. :wink:
Administrateur Steun Firefox
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

aasgier schreef:Maar het besluit is democratisch genomen. Dus het heeft niet zoveel zin om hierop terug te blijven komen. Dat is verspilde energie. Die kun je beter gebruiken voor de promotie van Firefox.

Moraal van dit verhaal:
Het gaat er niet om in welke krant. Het gaat om de promotie van Firefox. En dat lukt prima gezien al de media aandacht die we krijgen. :D
nouja, democratisch vind ik niet echt als je na 30 stemmen al afkapt. en alleen stemmen heeft volgens mij ook weinig zin. je kunt beter kijken wat de voor en nadelen zijn ipv een stemming. zorg dat mensen niet kiezen "omdat ze de telegraaf thuis hebben" maar omdat ze denken dat die het beste is voor de firefox ad.

en niet meer terug kunnen; alles kan. het is wel lastig en een klote werk, maar je kunt alles terug storten.. ik zie namelijk deze advertentie als verspilde energie en zeker verspild geld.

Ronald-Jan schreef:Ik ga met plezier de discussie weer aan :P
dat is mooi :) ik had even geen tijd, maar wil ook nog steeds graag blijven reageren :)
De Telegraaf heeft echt het grootste bereik, dat is allang bewezen. De oplage van de Spits/Metro is ongeveer de helft van de Telegraaf.
Tuurlijk wordt de Metro/Spits doorgegeven, meerdere treinreizigers lezen dezelfde krant...
Hierbij moet je rekening houden met het feit dat de meeste treinreizigers alleen maar het Sport-gedeelte of een ander gedeelte van de krant doorleest. Het aantal mensen dat de advertentie ziet staan is veel lager.
Ik lees zelf ook niet de hele Spits/Metro door.
Dit doe je bij de Telegraaf wel, omdat je voor die krant betaalt. Mijn moeder pluis ook iedere dag het ND helemaal uit, je betaalt er tenslotte voor.
ja, daar kan ik je gelijk in geven ja. alleen zo'n advertentie als omslag trekt hoe dan ook de aandacht. dan kun je nog "alleen het sport gedeelte lezen" maar de omslag zie je echt wel.
De Telegraaf heeft voor 750.000 mensen een status die goed genoeg is.
Daarnaast is het een bijzondere krant, het NRC, de Volkskrant en de Trouw lijken allemaal op elkaar. Allemaal kwaliteitskranten.
Ik vind Metro/Spits prutkrantjes, ze zijn gratis en als ik het Sport-gedeelte doorgelezen heb dump ik de krant weer. Verder hebben ze laag niveau columns en vind ik hun berichten nogal onnozel geformuleerd.
De Telegraaf heeft nog meer status :D
mee eens! alleen dit veranderd niet veel.. zie vorige quote :)
Ik denk dat je hier de plank misslaat. Wilde je zeggen dat de 750.000 Telegraaflezers allemaal geen internet hebben of er geen verstand van hebben? Ik denk dat de doorsnee Telegraaflezer een simpele burger is die veel TV kijkt en achter de computer zit om te internetten en te gamen.
De perfecte doelgroep dus.

Zeg je hiermee dat Firefox alleen voor intelligente mensen bedoeld is?
Dat lijkt me niet, Firefox is er ook voor de 'gewone' burger. Je hoeft geen hoge opleiding te hebben gedaan om Firefox te gebruiken, anders zouden we nu nog maar een aantal gebruikers hebben.

Bovendien denk ik dat het niet erg is om je tot de 'gewone' burgers te richten. Zij zullen Firefox eerder uitproberen dan de 'intelligente' burger. Die zal eerder bedenken 'zonde van het geld' en 'hadden ze het maar op Giro 555 gestort'.
hmm. ik weet dit niet zeker.
ik heb het gevoel dat je meer bereikt voor firefox als je wat intelligentere mensen aanspoort het te gebruiken en vooral dus waarom. op die manier kun je aan de wereld duidelijk maken dat firefox beter is.
als je het alleen maar doet om meer mensen het te laten gebruiken dan is de telegraaf op zich wel goed, hoewel ik dan alsnog voor de metro en spits zou gaan.

nouja, mijn visie op het promoten van firefox ligt misschien meer in de hoek van laten zien waarom en zo ook laten zien dat je serieus bezig bent.
ipv alleen maar, "gebruik, gebruik!" te roepen, waarmee ik zelf altijd vaak als nerd wordt betiteld die mensen dingen lastig probeert te maken.
daarom zie ik meer in het serieus genomen worden en dus laten zien waarom nou, en niet alleen maar "dit is beter omdat het is"
Koolstephan
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 januari 2006, 9:59
    unknown unknown

Bericht door Koolstephan »

Prijzen liggen lager, bereik hoger en meer in de doelgroep. Metro is in oplage de tweede krant van Nederland en wordt gratis verspreidt wat ook weer goed aansluit bij een gratis browser!

Met het nu gedoneerde bedrag moet een 1/1 pagina wel lukken. Hier wil ik hoogstpersoonlijk voor zorgen.

Mail mij voor info
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

goed plan!
(vond de telegraaf toch al een waardeloze krant)
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Niet de Telegraaf maar de Spits gaat het worden :)
Voor 10.000 euro hebben we een hele pagina.

Meer nieuws volgt snel, blijf de website controleren. :wink:
Administrateur Steun Firefox
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Proficiat! :)

Of is dat nog een beetje voorbarig?
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Nee, het is nu niet voorbarig meer :D
Onze Raad van Toezicht betaalt de resterende 605 euro...
Administrateur Steun Firefox
KingOfDos
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 januari 2006, 9:30
Locatie: Den Bosch
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door KingOfDos »

Ronald-Jan schreef:Nee, het is nu niet voorbarig meer :D
Onze Raad van Toezicht betaalt de resterende 605 euro...
Afbeelding
Meer kan ik er gewoonweg niet van zeggen!

Dus we staan binnekort in de Sp!ts? Is het ook al bekend welke dag dat we er in komen te staan? Ik ben benieuwd :)
Zoek de verschillen op mijn website, eerst met Firefox, daarna met Internet Exploder.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

testadvertentie

Bericht door Sipster »

hier is de test advertentie voor de spits te vinden:
http://www.persberichten.com/firefox/do ... e_TEST.pdf

Ik bekeek de advertentie voor Spits net en zag dat er beweerd wordt dat FF veiliger is dan IE, nou ben ik dat helemaal met jullie eens, maar....
er gelden in Nederland vrij strenge regels over vergelijkende reclame... daarom zie je dat ook zo weinig op tv en op radio, en als je dat al ziet , dan is het vaak heel voorzichtig.
Het lijkt me goed om maar eens uitzoeken hoe dat zit.
ik denk dat je het volgend moet doen:
- Je moet de bewering echt heel goed kunnen onderbouwen en hard maken. Is er bijvoorbeeld onafhankelijk onderzoek gedaan, of heb je bronnen van tijdschriften en internet, dan zou je met een voetnoot kunnen of moeten aangeven waar je die informatie vandaan hebt, dan verwijs je alleen naar een andere bron.
- Of je haalt de naam IE uit de advertentie... Anders zou je wel eens een onplezierige verassing van Microsoft Nederland te wachten kunnen staan... het kan zijn dat het ze ontgaat of ze het niet de moeite waard vinden om er tegen in te gaan... maar ik zou er niet op rekenen
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Plaats reactie