extensies Thunderbird onzichtbaar

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Liesje
Berichten: 243
Lid geworden op: 14 november 2004, 22:08
    unknown unknown

extensies Thunderbird onzichtbaar

Bericht door Liesje »

Ik kan de door mij binnengehaalde extensies niet installeren, omdat ik ze niet in het scherm van de extensies zie. Ze staan wel in de Verkenner als xpi-bestand in de map van Thunderbird, submap Extensions op C:\Program files.

IK dacht dat ik ze misschien in de map van Documents en Settings, Application Data, Thunderbird, Extensions moest plaatsen. Dus daar naartoe gekopieerd. Hielp ook niet. Wat gaat er fout of wat doe ik verkeerd?

PS. Ik heb wel eerder extensies met succes geïnstalleerd.

Voor de goede orde: ik haal de extensies als volgt binnen; op de extensie rechts klikken, koppeling opslaan als (in map Thunderbird, Extensions), in programma naar Extra, Extensies, installeren, opnieuw opstarten.

Hoor graag een oplossing van jullie
Liesje :cry:
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Geeft Thunderbird ook de melding dat de Extensie succesvol geïnstalleerd is, of gebeurd er niets nadat je via extensies de extensie geïnstalleerd hebt.
Kun je verder ook vertellen om welke extensie het gaat. Misschien is het een oude extensie die niet goed met de nieuwste versies van Firefox en Thunderbird samenwerkt?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Over welke extensie hebben we het hier? Sommige extensies voegen niet automatisch iets toe aan de interface.

Klik eens rechts op een werkbalk > Aanpassen. Zie je daar een icoon van de extensie tussenstaan?
Gebruikersavatar
Liesje
Berichten: 243
Lid geworden op: 14 november 2004, 22:08
    unknown unknown

Bericht door Liesje »

Nee, ik zie geen extensies onder Aanpassen; alleen 'tussenruimte' e.d.

Uiteindelijk is het me na veel gehannes (vraag me niet hoe) gelukt het een en ander te installeren; o.a. Enigmail; eerst Engelse versie, daarna Ned. versie gecombineerd met GnuG. Ik snap er alleen nog niets van; ga me in de gebruiksaanwijzing verdiepen. Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld, hoor.

Verder zag ik in Firefox eindelijk de extensie Auto Copy; stond on menu Bewerken. Ik dacht dat alles onder Extra te vinden was.

Het was me eerst niet gelukt Tabbrowser Preferences 1.1.1 te installeren. Pas op een andere downloadpagina lukte het me wel, zelfs zonder rechtsklikken?!
Ik zie in Firefox echter nog geen veschil in de menu's... Hoe werkt het?

Het zou wel prettig zijn, dat als je een extensie download meteen de map geopend wordt, waar het bewaard moet worden. Is dat niet te programmeren?

Sorry, ik merk nu dat ik ook vragen over Firefox stel; verkeerde forum!
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Liesje schreef:Nee, ik zie geen extensies onder Aanpassen; alleen 'tussenruimte' e.d.

Uiteindelijk is het me na veel gehannes (vraag me niet hoe) gelukt het een en ander te installeren; o.a. Enigmail; eerst Engelse versie, daarna Ned. versie gecombineerd met GnuG. Ik snap er alleen nog niets van; ga me in de gebruiksaanwijzing verdiepen. Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld, hoor.
Ik weet niet of je er al van afwist, maar lees dit document gemaakt door ucchan die ook hier op het forum rondhangt.
Verder zag ik in Firefox eindelijk de extensie Auto Copy; stond on menu Bewerken. Ik dacht dat alles onder Extra te vinden was.

Het was me eerst niet gelukt Tabbrowser Preferences 1.1.1 te installeren. Pas op een andere downloadpagina lukte het me wel, zelfs zonder rechtsklikken?!
Ik zie in Firefox echter nog geen veschil in de menu's... Hoe werkt het?
In Firefox kun je een extensie direct installeren zonder hem op te slaan. Voor Thunderbird is dat wel nodig.
Het zou wel prettig zijn, dat als je een extensie download meteen de map geopend wordt, waar het bewaard moet worden. Is dat niet te programmeren?
Gaat dat specifiek over Firefox of Thunderbird. Ik denk dat de samenwerking tussen Firefox en Thunderbird wel wat beter kan (zonder TB aan gebruikers van FF op te dringen) Ik hoor wel vaker dat mensen Thunderbird extensies in Firefox willen installeren. Addons.mozilla.org werkt hier momenteel bij Thunderbirdextensies ook niet aan mee, die als PHP-bestanden opgeslagen worden als je niet oppast..
Gebruikersavatar
Liesje
Berichten: 243
Lid geworden op: 14 november 2004, 22:08
    unknown unknown

Bericht door Liesje »

Bedankt voor de tip Gert-Paul, maar ik heb dit document inderdaad al geprint om te bestuderen. En nog wat andere teksten, trouwens.

Ik heb inmiddels door hoe de Tabbrowser werkt met dat icoontje links in beeld. Inderdaad handig.

Je zegt dat de extensies van FF direct te installeren zijn, maar waarom staat er dan in een pop-upscherm dat je moet rechtsklikken om het op te slaan? Daar zie ik de logica dan niet van in.

Mijn opmerking over de downloadmap betreft voornamelijk TB. Het valt me nu inderdaad op dat je voor Thunderbird meer handelingen moet verrichten om extensies te installeren!

Jouw opmerking dat TB-extensies - als je niet oppast - als php (wat betekent dit?) worden opgeslagen; ik heb inderdaad bij het downloaden van FoxyTunes het als install.php.xpi opgeslagen. Als proef heb ik een andere extensie binnengehaald en kreeg weer het voorstel om het onder diezelfde naam op te slaan. Heb ik hier nu de juiste conclusie getrokken dat ik 'php' moet vervangen door de naam van de extensie??? Als dat zo is, vind ik dat nogal slordig/amateuristisch.

Je hebt gelijk als ik op een extensie voor TB met de linkermuisknop klik, de extensie in FF wordt getoond en als ik rechtsklik ik het eerst moet opslaan in de map extensies van TB. Het zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn, dat je het in het verkeerde programma binnenhaalt.

Ik heb weer een hoop geleerd dank zij jouw opmerkingen. Laat me weten als ik het verkeerd heb geïntrepreteerd.

Groetjes, Liesje :lol:
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Liesje schreef:Jouw opmerking dat TB-extensies - als je niet oppast - als php (wat betekent dit?) worden opgeslagen;
PHP is een taal waarin websites geschreven worden. Het is een soort programmeertaal, dus je kan er meer mee dan enkel een website maken.
Heb ik hier nu de juiste conclusie getrokken dat ik 'php' moet vervangen door de naam van de extensie??? Als dat zo is, vind ik dat nogal slordig/amateuristisch.
Slechte conclusie.
Als je de bestandsextensie .php ziet, wilt het zeggen dat je de webpagina opgeslagen hebt, niet de extensie. Je had dus gewoon op de link moeten klikken in plaats van de link al op te slaan.

Amateuristisch zou ik het niet noemen, maar het is wel slordig vanuit het standpunt van de gebruiker. Het zou duidelijker moeten zijn wanneer je een extensie download en wanneer een webpagina...
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

ByteWarrior schreef:
Heb ik hier nu de juiste conclusie getrokken dat ik 'php' moet vervangen door de naam van de extensie??? Als dat zo is, vind ik dat nogal slordig/amateuristisch.
Slechte conclusie.
Als je de bestandsextensie .php ziet, wilt het zeggen dat je de webpagina opgeslagen hebt, niet de extensie. Je had dus gewoon op de link moeten klikken in plaats van de link al op te slaan.

Amateuristisch zou ik het niet noemen, maar het is wel slordig vanuit het standpunt van de gebruiker. Het zou duidelijker moeten zijn wanneer je een extensie download en wanneer een webpagina...
Niet helemaal waar ... als ik op het Thunderbird gedeelte van update.mozilla.org een extensie download (via koppeling opslaan als) en ik vul alleen een naam in dan wordt het idd een php bestand. Als ik echter wel .xpi invul gaat het goed.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Gert-Paul schreef:Niet helemaal waar ... als ik op het Thunderbird gedeelte van update.mozilla.org een extensie download (via koppeling opslaan als) en ik vul alleen een naam in dan wordt het idd een php bestand. Als ik echter wel .xpi invul gaat het goed.
Dan is het inderdaad een slordigheid... Dat zou opgelost moeten worden.
Als ik me niet vergis wordt update.mozilla.org herschreven. Dan is het misschien opgelost.
Gebruikersavatar
Liesje
Berichten: 243
Lid geworden op: 14 november 2004, 22:08
    unknown unknown

Bericht door Liesje »

Welnu heren,

Ik hoop dat ik jullie commentaar onderling een beetje begrepen heb.
Feit blijft dat bij mij het bestand install.php.xpi de extensie FoxyTunes bevat (als ik het zip-bestand open zie ik diverse bestanden hiervan) en de tweede extensie - in eerste instantie onder dezelfde naam install.php.xpi heb binnengehaald - heb ik voor het opslaan veranderd in install.mousegestures.xpi. Ook dit bestand is nu een zip-bestand met de bestanden voor Mousegestures. Daarna gaf het geen probleem de extensie te installeren.
Ik heb dus gedownload vanaf de site Extensies voor TB met rechtsklikken. Daarna opnieuw naar de site voor TB heb ik links geklikt en werd de extensie in FF opgeslagen en kon ik het daarna installeren. Dat hoort dan toch niet mogelijk te zijn?

Heb ik het nu duidelijk genoeg uitgelegd?

Groeten, Liesje :wink:
Plaats reactie