Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
-=Ch!pY-J=-
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 mei 2004, 19:51
    unknown unknown

Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door -=Ch!pY-J=- »

Ik ben al een tijdje bezig met een andere Thunderbird gebruiker om elkaars problemen op te lossen icm Enigmail.

Beide hebben we verschillende mail adressen met ieder hun eigen PGP sleutel. Beide hebben we ook geen probleem als we met het eerste adres van onszelfs naar het 2e adres mailen of andersom.

Maar, als we elkaar gaan e-mailen, dan ontstaan de problemen. Ik ontvang zijn gesigneerde berichten, maar ik kan ze niet verifieëren. De verschillende foutmeldingen zijn bijna iedere keer weer anders.

En mijn probleem is dat ik naar hem geen gecodeerde berichten kan sturen. Gesigneerde berichten gaat probleem loos. Wat ik inmiddels wel ontdekt heb. Ik heb verder van 1 andere persoon de fingerprint telefonisch gecontroleerd en bevestigt als vertrouwt. Naar hem kan ik wel gecodeerde berichten versturen.

Voordat ik overstapte naar TB 0.6, gebruikte ik TB 0.5 icm een oudere versie van Enigmail (0.83.3.0). Deze combinatie werkte voor mij in ieder geval wel probleemloos.

Heeft iemand anders hier toevallig oplossingen voor? We hebben allebei al wel opgemerkt dat er een nieuwe Enigmail versie uit is: 0.84, maar deze is nog niet te downloaden helaas...

[edit]Wellicht nog een extra toevoeging die er ook iets mee te maken heeft. Mijn PGP key heb ik in eerste instantie aangemaakt in PGP. Nadat ik de combinatie (gratis) PGP en Outlook Express niet vond werken ben ik overgestapt naar TB 0.5 icm GnuPG 1.24 icm Enigmail. De sleutels (bestanden) heb ik vanuit het PGP mapje gecopieerd naar het GnuPG mapje en daarvan alleen de extensie veranderd. Dit heeft dus vanaf eind februari tot de installatie van TB 0.6 probleemloos gewerkt. Omdat ik toch enigszins een grafische schil miste, dacht ik datzelfde truukje PGP -> GPG enigszins te kunnen omdraaien. Vanaf het moment dat ik TB 0.6 geïnstalleerd heb, laat ik PGP dezelfde bestanden gebruiken als GnuPG (dus uit hetzelfde mapje). Voor mijn gevoel werkt het wel, maar wellicht weet één van jullie ofdat deze combinatie niet werkt?
Ik kan iig beide niet tegelijkertijd gebruiken, dwz, het keys windows van PGP kan ik niet tegelijkertijd open hebben als ik een bericht wil controleren, decrypten, encrypten of signeren.

Na een deïnstallatie van TB 0.6, terug plaatsing van het chrome mapje van de 0.5 installatie en het opnieuw gebruiken van TB 0.5 precies dezelfde problemen.
-=Ch!pY-J=-
-=Ch!pY-J=-
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 mei 2004, 19:51
    unknown unknown

Bericht door -=Ch!pY-J=- »

Er schiet me nog iets te binnen. Kan men alleen encrypted messages naar elkaar toe sturen als met de fingerprint van de ander ook daadwerkelijk in real life gecontroleerd heeft van elkaar?

Want dan is in ieder geval mijn probleem opgelost, maar nog niet het probleem dat ik berichten van de ander soms wel en soms niet correct gesigneerd binnenkrijg..
-=Ch!pY-J=-
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door nirwana »

-=Ch!pY-J=- schreef:Heeft iemand anders hier toevallig oplossingen voor? We hebben allebei al wel opgemerkt dat er een nieuwe Enigmail versie uit is: 0.84, maar deze is nog niet te downloaden helaas...
Ik heb de afgelopen dagen het gevoel dat het mirror-systeem van Mozdev niet meer echt lekker werkt.
http://enigmail.mozdev.org/download.html

Je wordt ergens naar een mirror gestuurd en als die mirror de download niet heeft dan krijg je een foutmelding van die mirror. Bij een mirror-systeem zou ik zeggen: kijk welke mirrors het bestand al wel hebben en biedt daaruit de keuze. En heeft geen enkele mirror het bestand, dan zul je de aanvraag zelf moeten afhandelen. Maar goed, dat zou een optimaal mirror-systeem zijn en volgens mij is dat niet echt wat MozDev gebruikt. Daar lijkt het meer op round-robin en maar hopen dat dat goed gaat.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
-=Ch!pY-J=-
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 mei 2004, 19:51
    unknown unknown

Bericht door -=Ch!pY-J=- »

Due to a problem with the main downloads mirror, the new version v0.84.0 cannot be downloaded yet. Until this is solved, the previous version (0.83.6) is offered here. We are sorry for this inconvenience.
Aha, het word al zelfs op de site vermeld... Dan wachten we maar even tot maandag :D
-=Ch!pY-J=-
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door ByteWarrior »

-=Ch!pY-J=- schreef:Beide hebben we verschillende mail adressen met ieder hun eigen PGP sleutel. Beide hebben we ook geen probleem als we met het eerste adres van onszelfs naar het 2e adres mailen of andersom.

Maar, als we elkaar gaan e-mailen, dan ontstaan de problemen. Ik ontvang zijn gesigneerde berichten, maar ik kan ze niet verifieëren. De verschillende foutmeldingen zijn bijna iedere keer weer anders.
De eerste vraag die hier bij me opkomt is: heb je de publieke sleutel van je contact?? Het lijkt logisch, maar sommige mensen vergeten dat je deze sleutel nodig hebt om het bericht te verifiëren.

Ik denk dit omdat je zegt dat je de berichten die je naar jezelf stuurt wel kan verifiëren. (Omdat je eigen sleutel al op je harde schijf staat.)
En mijn probleem is dat ik naar hem geen gecodeerde berichten kan sturen. Gesigneerde berichten gaat probleem loos. Wat ik inmiddels wel ontdekt heb. Ik heb verder van 1 andere persoon de fingerprint telefonisch gecontroleerd en bevestigt als vertrouwt. Naar hem kan ik wel gecodeerde berichten versturen.
Aha, ik weet al aan wat het ligt... :-)
Ik had dit enkele dagen geleden ook voor. Op je voorkeurenvenster van Enigmail. Er is ergens een optie: "Gebruikers ID altijd vertrouwen". Vink deze aan. Nu kan je wel versleutelde berichten versturen, ook al staat de 'trust' van die persoon niet op Ultimate.
Wellicht nog een extra toevoeging die er ook iets mee te maken heeft. Mijn PGP key heb ik in eerste instantie aangemaakt in PGP. Nadat ik de combinatie (gratis) PGP en Outlook Express niet vond werken ben ik overgestapt naar TB 0.5 icm GnuPG 1.24 icm Enigmail. De sleutels (bestanden) heb ik vanuit het PGP mapje gecopieerd naar het GnuPG mapje en daarvan alleen de extensie veranderd.
Volgens mij heeft het dubbel gebruik van dit bestand niets met je problemen te maken. Ook ik ben eerst begonnen met PGP (toen nog versie 6) en daarna pas overgeschakeld op GPG (ook door m'n keyring gewoon te hernoemen).
Als je toch een grafische schil voor GPG zoekt, kan ik je GPGShell of WinPT aanraden. Beide programma's zijn een soort front-end voor GPG. Het helpt je de commando's die je wilt uitvoeren snel uit te voeren zonder kennis van de commandoregel.
-=Ch!pY-J=-
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 mei 2004, 19:51
    unknown unknown

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door -=Ch!pY-J=- »

ByteWarrior schreef:De eerste vraag die hier bij me opkomt is: heb je de publieke sleutel van je contact?? Het lijkt logisch, maar sommige mensen vergeten dat je deze sleutel nodig hebt om het bericht te verifiëren.
Daar zijn we afgelopen donderdag al mee bezig geweest. Maar na een paar uur wist ik eindelijk het gpg commando te achterhalen waarmee mijn tegenpartij zijn public key kon submitten bij een keyserver zodat ik hem kon downloaden, nog niet wetende dat je via het enigmail menu je key kon exporteren in je te versturen mailtje om hem door de ontvanger vanuit hetzelfde menu deze weer te importeren..

Aha, ik weet al aan wat het ligt... :-)
Ik had dit enkele dagen geleden ook voor. Op je voorkeurenvenster van Enigmail. Er is ergens een optie: "Gebruikers ID altijd vertrouwen". Vink deze aan. Nu kan je wel versleutelde berichten versturen, ook al staat de 'trust' van die persoon niet op Ultimate.
Ah, hiermee is idd het probleem opgelost. Bedankt!
(ik dacht dat ik hiermee automatisch alle public keys in mijn "web of thrust" opnam als vertrouwd..)
Volgens mij heeft het dubbel gebruik van dit bestand niets met je problemen te maken. Ook ik ben eerst begonnen met PGP (toen nog versie 6) en daarna pas overgeschakeld op GPG (ook door m'n keyring gewoon te hernoemen).
Als je toch een grafische schil voor GPG zoekt, kan ik je GPGShell of WinPT aanraden. Beide programma's zijn een soort front-end voor GPG. Het helpt je de commando's die je wilt uitvoeren snel uit te voeren zonder kennis van de commandoregel.
Na de officiele manier van importeren via de commandline van mijn oude keys gemaakt in PGP had ik dus nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb zelfs WinPT geïnstalleerd waarmee ik nog steeds het probleem ondervond. Maar toch vind ik de combi PGP met GnuPG makkelijker (en mooier) op het feit na dat ik beide niet tegelijkertijd kan gebruiken..

mijn probleem is opgelost, maar dat van mijn tegenpartij dus niet. Ik zal hieronder wat foutmeldingen posten van de verschillende mailtjes (prive info gemunged):

Code: Selecteer alles

gpg command line and output:
C:\\GnuPG\\gpg.exe --batch --no-tty --status-fd 2 -d
gpg: NOTE: old default options file `C:/Documents and Settings/winuser/Application Data/GnuPG\options' ignored
gpg: Ondertekening gemaakt op 05/08/04 18:14:10  met DSA sleutel nummer 785E81C6
gpg: FOUTE ondertekening van "user <m@il.adres>"
Terwijl onderstaande bericht wel goed ging:

Code: Selecteer alles

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1
 
Nee, zoals je al gezien hebt, ligt het ook niet daaraan. Shit.
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.2.2 (MingW32)
Comment: Using GnuPG with Thunderbird - http://enigmail.mozdev.org
 
iD8DBQFAnNKTgn6SGXhegcYRAvXHAJ0a6HMddldp1BuN0r8NbZ3tFN4K0ACeM+xD
Q69nd1FlItRX2F4vpiqlxjo=
=P070
-----END PGP SIGNATURE-----

ging het daarop volgende bericht weer verkeerd:

Code: Selecteer alles

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1
 
Hoewel, dat laatste berichtje ging wel weer goed. Dit bericht wordt via 
de beantwoordknop gemaakt.
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.2.2 (MingW32)
Comment: Using GnuPG with Thunderbird - http://enigmail.mozdev.org
 
iD8DBQFAnNL/gn6SGXhegcYRAvzjAJ9/Cvf9qBez55DWOBRTCOkvJ301DACfbiab
OqqPtuHDMI48Gm7UJFpwc/c=
=vBk3
-----END PGP SIGNATURE-----
Ofdat hij nu GnuPG versie 1.2.2 gebruikt, of 1.2.4, het maakt geen verschil...

Het lijkt erop dat het bij de encodering verkeerd gaat. Hij kan namelijk ook in zijn sent map kijken ofdat het goed is gegaan. Mijn gedachte dat het aan zijn smtp server lag, of mijn mail server is dus niet juist. (correct me if I'm wrong)
-=Ch!pY-J=-
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door ByteWarrior »

-=Ch!pY-J=- schreef:Ah, hiermee is idd het probleem opgelost. Bedankt!
(ik dacht dat ik hiermee automatisch alle public keys in mijn "web of thrust" opnam als vertrouwd..)
Nee, Enigmail vertrouwt nu gewoon alle publieke sleutels. Dit is nodig als je een e-mail versleuteld wilt verzenden. Dit wilt evenwel niet zeggen dat de 'trust' van de persoon in kwestie aangepast wordt...
mijn probleem is opgelost, maar dat van mijn tegenpartij dus niet. Ik zal hieronder wat foutmeldingen posten van de verschillende mailtjes (prive info gemunged):

<...grote knip...>

Het lijkt erop dat het bij de encodering verkeerd gaat. Hij kan namelijk ook in zijn sent map kijken ofdat het goed is gegaan. Mijn gedachte dat het aan zijn smtp server lag, of mijn mail server is dus niet juist. (correct me if I'm wrong)
Lees de tips eens op de Enigmailpagina. Enige tijd geleden had ik bij een update van Enigmail hetzelfde probleem. Ik heb het hier vooral over de derde tip (die van flowed text). Schakel deze instelling eens uit... (Enigmail > Voorkeuren > Verzenden)

Ik heb ook deze regels in mijn user.js staan:

Code: Selecteer alles

user_pref("mail.quoted_graphical", false);
user_pref("mail.quoteasblock", true);
user_pref("mailnews.display.disable_format_flowed_support", true);
Deze zorgen ervoor dat flowed text uitgeschakeld wordt. Je moet hier geen schrik voor hebben, je zal nog altijd mails kunnen sturen en ontvangen. :-)
Flowed text zorgt er enkel voor dat je 'quotes' anders geïnterpreteerd worden door Thunderbird...

Aan de smpt server zal het wel niet liggen. Soms zijn er wel problemen met mailinglists (omdat deze informatie toevoegen onderaan de mail).
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door Z_God »

nirwana schreef:Ik heb de afgelopen dagen het gevoel dat het mirror-systeem van Mozdev niet meer echt lekker werkt.
http://enigmail.mozdev.org/download.html

Je wordt ergens naar een mirror gestuurd en als die mirror de download niet heeft dan krijg je een foutmelding van die mirror.
Mozdev heeft altijd zo gewerkt. Als je er iets opzet, krijg je de eerste uren zowieso een error. Als je daar nog geen last van had gehad, had je gewoon steeds mazzel ;)
-=Ch!pY-J=-
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 mei 2004, 19:51
    unknown unknown

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door -=Ch!pY-J=- »

ByteWarrior schreef:Lees de tips eens op de Enigmailpagina. Enige tijd geleden had ik bij een update van Enigmail hetzelfde probleem. Ik heb het hier vooral over de derde tip (die van flowed text). Schakel deze instelling eens uit... (Enigmail > Voorkeuren > Verzenden)

[knip tweaks/instellingen]
Is dit iets wat ík moet instellen of juist mijn tegenpartij? Het viel me wel op dat hij vaker het | teken gebruikt in replies in plaats van het > teken.


Aan de smpt server zal het wel niet liggen. Soms zijn er wel problemen met mailinglists (omdat deze informatie toevoegen onderaan de mail).
Mailinglists komen hier wel goed door en de gesignde delen weet hij er keurig tussenuit te vissen en juist te verifiëren.
Z_God schreef:
nirwana schreef:Ik heb de afgelopen dagen het gevoel dat het mirror-systeem van Mozdev niet meer echt lekker werkt.
http://enigmail.mozdev.org/download.html

Je wordt ergens naar een mirror gestuurd en als die mirror de download niet heeft dan krijg je een foutmelding van die mirror.
Mozdev heeft altijd zo gewerkt. Als je er iets opzet, krijg je de eerste uren zowieso een error. Als je daar nog geen last van had gehad, had je gewoon steeds mazzel ;)
Zo lang ben ik nog niet met Mozdev en andere opensource dingen bezig :oops:
Maar zo te zien is er meer aan de hand. Het stond gister al op de site aangekondigt, maar het is momenteel nog steeds niet te downloaden...
-=Ch!pY-J=-
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Maar zo te zien is er meer aan de hand. Het stond gister al op de site aangekondigt, maar het is momenteel nog steeds niet te downloaden...
er is een storing in het mirrorsysteem van mozdev. thunderbirdnl heeft daar helaas nu ook last van :-(
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door ByteWarrior »

-=Ch!pY-J=- schreef:Is dit iets wat ík moet instellen of juist mijn tegenpartij? Het viel me wel op dat hij vaker het | teken gebruikt in replies in plaats van het > teken.
Dan moet je tegenpartij dit instellen...

Het rare is dat niet iedereen hier last heeft van deze 'flowed text' instelling. Ik ben er nog niet uit aan wat het allemaal zou kunnen liggen. Het is zo'n soort 'ghost bug'...
Mailinglists komen hier wel goed door en de gesignde delen weet hij er keurig tussenuit te vissen en juist te verifiëren.
Het hangt wel af van de software die gebruikt wordt voor de mailinglists. Er zijn bijvoorbeeld mailinglists die geen bijlagen toestaan. Daar kan je niet tekenen met PGP/MIME (omdat dit een signature.asc bestand toevoegd...).
Z_God schreef:Maar zo te zien is er meer aan de hand. Het stond gister al op de site aangekondigt, maar het is momenteel nog steeds niet te downloaden...
Van de mailinglist van Enigmail weet ik dat de centrale rsync server uitligt. Totdat dit probleem opgelost is, zullen de downloads niet bijgewerkt worden.
-=Ch!pY-J=-
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 mei 2004, 19:51
    unknown unknown

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door -=Ch!pY-J=- »

ByteWarrior schreef:
-=Ch!pY-J=- schreef:Is dit iets wat ík moet instellen of juist mijn tegenpartij? Het viel me wel op dat hij vaker het | teken gebruikt in replies in plaats van het > teken.
Dan moet je tegenpartij dit instellen...
Dus toch.
Het rare is dat niet iedereen hier last heeft van deze 'flowed text' instelling. Ik ben er nog niet uit aan wat het allemaal zou kunnen liggen. Het is zo'n soort 'ghost bug'...
Ligt het mogelijk aan de (taal) versie die je gebruikte (ThunderbirdNL) of mogelijk de land instellingen. (ik kan me een code/opstart optie herinneren om de nederlandse vertaling van enigmail te activeren.)
Het hangt wel af van de software die gebruikt wordt voor de mailinglists. Er zijn bijvoorbeeld mailinglists die geen bijlagen toestaan. Daar kan je niet tekenen met PGP/MIME (omdat dit een signature.asc bestand toevoegd...).
Kijk, da's interessant, dat zorgt er natuurlijk voor dat mailtjes wat netter aankomen dan die inline codes. Alleen jammer dat sommige nieuwsbrieven/mailinglisten dan niet werken idd.

Van de mailinglist van Enigmail weet ik dat de centrale rsync server uitligt. Totdat dit probleem opgelost is, zullen de downloads niet bijgewerkt worden.
dank!
-=Ch!pY-J=-
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door ByteWarrior »

-=Ch!pY-J=- schreef:Ligt het mogelijk aan de (taal) versie die je gebruikte (ThunderbirdNL) of mogelijk de land instellingen. (ik kan me een code/opstart optie herinneren om de nederlandse vertaling van enigmail te activeren.)
Dat zou natuurlijk altijd wel kunnen, maar ik had het ook toen ik nog met de Engelstalige versie werkte...
Kijk, da's interessant, dat zorgt er natuurlijk voor dat mailtjes wat netter aankomen dan die inline codes. Alleen jammer dat sommige nieuwsbrieven/mailinglisten dan niet werken idd.
Persoonlijk gebruik ik ook het lieft PGP/MIME, enkel als het niet anders kan schakel ik over naar inline ondertekeningen. Al die 'rommel' onderaan je mail ziet er niet zo goed uit...
Van de mailinglist van Enigmail weet ik dat de centrale rsync server uitligt. Totdat dit probleem opgelost is, zullen de downloads niet bijgewerkt worden.
dank!
Update: Patrick Brunschwig heeft de bestanden nu op zijn persoonlijke server geplaatst. Je kan ze nu gewoon downloaden. Als de MozDev servers terug online zijn, verandert hij de links terug.
-=Ch!pY-J=-
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 mei 2004, 19:51
    unknown unknown

Re: Thunderbird 0.6 en Enigmail 0.83.6 problemen

Bericht door -=Ch!pY-J=- »

ByteWarrior schreef:Update: Patrick Brunschwig heeft de bestanden nu op zijn persoonlijke server geplaatst. Je kan ze nu gewoon downloaden. Als de MozDev servers terug online zijn, verandert hij de links terug.
Ik heb 0.84.0 al draaiende als een zonnetje.. sinds vanmiddag al...

tnx voor de hulp!
-=Ch!pY-J=-
Plaats reactie