Doneer voor de advertentie !

"Mozilla is goed, u bent snel weer beter." Maar hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met deze boodschap?
Dit forum is voor het coördineren van de promotie van Mozilla-software.
Gesloten

Wil je de advertentie in kleur of zwart/wit?

Kleur, kosten zijn dan €35.000,- (incl. korting)
10
23%
Zwart/Wit
3
7%
We zien wel, laten we eerst maar kijken wat we binnenhalen.
31
70%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
pica pica
Berichten: 18
Lid geworden op: 9 januari 2004, 20:33
    unknown unknown

Bericht door pica pica »

Beste Ronald Jan,

Je neemt een voorschot op argumenten die ik niet aanvoer. Mijn bezwaar (achtergrond als marktonderzoeker) geldt onder meer de doelgroep van dat blad: consumenten van makkelijke, voorgebakken producten die 'iedereen' gebruikt. Meelopers in de mainstream van Windoosjes en IE. Niet bepaald potentiële gebruikers van 'alternatieve' producten als Firefox. (Wat zou de buurman daar wel van vinden?)

Dat De Telegraaf volledig op Open Source draait is onvoldoende argument. Iedere organisatie die prijs stelt op een stabiel netwerk, gebruikt een of andere Open Source software.

En vooruitlopend op een ander mogelijk argument om te kiezen voor De Telegraaf, als 'de Grootse Krant van Nederland' is voor mij ook geen argument. Als 'de grootste' een goed argumument zou zijn dan zou ik wel Internet Explorer gebruiken.

Het belangrijkste motief om voor De Telegraaf te kiezen lijkt me van financiele aard. Ik lees op de Firefox-site:
"Speurders.nl heeft voor € 18.000,00 het project gesponsord. Het normale tarief voor zo'n advertentie is ruim € 53.000,00. Door de bijdrage hoeven we nu nog maar € 35.000,00 te betalen. De bijdrage van Speurders.nl wordt alleen overgemaakt als het hele bedrag is gehaald. Daarnaast is hun bijdrage alleen voor de advertentie in de Telegraaf bedoeld."

Aaangezien Speurders onderdeel is van De Telegraaf, dus niet zo gek dat zij die laatste eis stellen.
Verder zie ik geen bedrag van 80.000,- zoals jij noemt als normaal tarief.
Verder gaat geciteerde argumuntatie nogal mank. Gechargeerd: omdat ik gisteren geen Mercedes heb gekocht, kan ik vandaag wel tienduizend boeken kopen.

Wat is eigenlijk het bezwaar tegen bijvoorbeeld De Volkskrant als advertentiemedium voor Firefox? Zouden zij niet evenzeer bereid zijn een royale financiele tegemoetkoming te geven? Daarbij lijkt me de doelgroep van De Volkskrant wat meer geneigd tot experimenteren met het onconventionele of het alternatieve.

Groet,
Pica pica
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Het grootste bezwaar is dat je met hetzelfde geld (ja, we hebben het nagevraagd en NRC en Volkskrant zijn duurder dan de Telegraaf) minder mensen bereikt.

De oplage van 750.000 kranten van de Telegraaf steekt schril af vergeleken met een oplage van 300.000 van het NRC. Daarnaast is de Telegraaf meer een doorgeefkrant dan de andere kranten, je bereikt per dag zo'n 2,5 miljoen Nederlanders. (Bron)

Die 80.000 is niet verzonnen, dat is de prijs die normaal geldt voor een hele pagina in full colour op een doordeweekse dag. Zie ook het rekenmodel van de Telegraaf.

Daarnaast denk ik dat de wat kritischere Nederlander, die een goede krant zoals het NRC leest, al eerder kennis gemaakt heeft met Firefox. De gemiddelde burger, een Telegraaflezer, zal minder snel overstappen op een andere browser uit zichzelf. De kans is groter dat de doelgroep van bijv. de Volkskrant al eerder kennis heeft gemaakt met Firefox.

Wat betreft de bijdrage van Speurders.nl, dit is een korting van de Telegraaf. Als dit echter bekend wordt bij andere adverteerders, kunnen die gaan klagen dat wij zoveel korting krijgen.

Kortom, bij de geavanceerde computergebruiker is Firefox relatief erg bekend. Het gaat er nu om, om ook de 'normale' of 'gemiddelde' pc-gebruiker over te halen. En daarmee hebben we dus een ander doel voor ogen dan Mozilla had met de advertentie in de New York Times.
Administrateur Steun Firefox
Gebruikersavatar
pica pica
Berichten: 18
Lid geworden op: 9 januari 2004, 20:33
    unknown unknown

Bericht door pica pica »

Je argumentatie is duidelijk.

Rest mij het raadsel waarom Firefox zo dringend door het grote publiek gebruikt zou moeten worden. Dat lijkt een streven voortkomend uit neurotische winstdwang. Waarom zulke enorme bedragen spenderen als je niet onder ecomische (concurentie)druk van 'de vrije markt' staat? Als je marktvrij bent, heb je alle tijd van de wereld.

Kortom, waar gaat het eigenlijk om?
Harold
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 januari 2005, 18:15
    unknown unknown
Contacteer:

Firefox advertentie in de Telegraaf

Bericht door Harold »

pica pica schreef: Wat is eigenlijk het bezwaar tegen bijvoorbeeld De Volkskrant als advertentiemedium voor Firefox? Zouden zij niet evenzeer bereid zijn een royale financiele tegemoetkoming te geven? Daarbij lijkt me de doelgroep van De Volkskrant wat meer geneigd tot experimenteren met het onconventionele of het alternatieve.
Als NRC- én Telegraaflezer verbaas ik me over de telkens terugkerende weerzin tegen de Telegraaf. In dit land waar nog maar heel weinig onafhankelijke en pluriforme pers bestaat door alle overnames van de afgelopen jaren, kan toch niet ontkend worden dat de Telegraaf veruit het grootste bereik heeft.
Waar deze weerzin vandaan komt is niet helemaal duidelijk, maar dat er grote frustraties onder zitten is wel duidelijk.
Bedenk dat ook de Volkskrant en al die andere PCM kranten zo hun eigen voor- en tegenstanders hebben. Zelf vind ik de Volkskrant bv. uitermate drammerig en eenzijdig in hun berichtgeving, maar dat moet ik zelf weten.

En waar ging het ook alweer over? Oh ja, we willen Firefox op de kaart zetten. Dat betekent dat we zoveel mogelijk mensen willen vertellen dat Firefox bestaat en wat het allemaal kan.
Dat gaan we dus niet doen door op een afgelegen marktpleintje in Verweggeradeel te gaan roepen dat mensen Firefox moeten gebruiken. Nee, we hebben ervoor gekozen om zo effectief mogelijk onze zorgvuldig bij elkaar geschraapte centjes in te zetten om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Daarvoor is een massamedium nodig.
De TV is geen optie, want te duur, de radio leent zich wat minder voor het promoten van een browser en dan blijft over een advertentie.

Waar we met zijn allen natuurlijk op uit zijn is dat deze advertentie veel artikelen en andere persuitingen zal losmaken, want daarmee vergroot je het bereik alleen nog maar. Veel lawaai maken dus. En daarvoor geldt dat de eerste klap een daalder waard is.
Een advertentie in de Volkskrant zou bij de meeste VK lezers wellicht een meewarige reactie geven dan een enthousiaste. Vergeet niet dat Telegraaflezers minstens zo geïnteresseerd zijn in nieuwe IT ontwikkelingen. Bij de meeste VK-lezers die ik ken staat nog nauwelijks een DVD-speler in huis..

Kortom, laten we deze discussie voor de eerste advertentie laten rusten. Misschien is het een idee om de tweede advertentie in de PCM-bladen te gaan zetten... :-)

Harold
Harold
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Firefox advertentie in de Telegraaf

Bericht door sc00zy »

Harold schreef:Kortom, laten we deze discussie voor de eerste advertentie laten rusten.
Helemaal mee eens! De keuze kan toch al niet meer worden teruggedraaid dus heeft het niet veel zin om je hier nog druk over te gaan maken.
Gebruikersavatar
pica pica
Berichten: 18
Lid geworden op: 9 januari 2004, 20:33
    unknown unknown

Re: Firefox advertentie in de Telegraaf

Bericht door pica pica »

sc00zy schreef:
Harold schreef:Kortom, laten we deze discussie voor de eerste advertentie laten rusten.
Helemaal mee eens! De keuze kan toch al niet meer worden teruggedraaid dus heeft het niet veel zin om je hier nog druk over te gaan maken.
Al kan die keus niet worden teruggedraaid - en ik me zowiezo niet druk maak - wordt er wel van goedwillenden gevraagd om mee te betalen voor die keus: een dure advertentie(campagne) waar ik de noodzaak niet van zie. Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom er a) zoveel zieltjes gewonnen moeten worden voor een niet-commercieel product tegen b) zo'n gigantisch bedrag dat vervolgens c) vooral een commercieel bedrijf ten goede komt.

Als 'het volk' verder keek dan z'n windoosje lang is, zouden ze Firefox o.i.d. allang hebben. Ik heb nog steeds geen goed argument gehoord om (mee) te betalen voor het wijzer maken van suffend volk.

Pica pica
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Firefox advertentie in de Telegraaf

Bericht door sc00zy »

pica pica schreef:Al kan die keus niet worden teruggedraaid - en ik me zowiezo niet druk maak - wordt er wel van goedwillenden gevraagd om mee te betalen voor die keus: een dure advertentie(campagne) waar ik de noodzaak niet van zie. Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom er a) zoveel zieltjes gewonnen moeten worden voor een niet-commercieel product tegen b) zo'n gigantisch bedrag dat vervolgens c) vooral een commercieel bedrijf ten goede komt.
De Telegraaf als keuze is al vanaf het begin van de actie bekend volgens mij. Het is dan ook geheel je eigen keuze om mee te betalen ja of nee. Ikzelf kan me niet vinden in deze actie en heb dan ook niet meebetaald.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Ikzelf kan me niet vinden in deze actie en heb dan ook niet meebetaald
Ik ben benieuwd leg eens uit.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
pica pica
Berichten: 18
Lid geworden op: 9 januari 2004, 20:33
    unknown unknown

Re: Firefox advertentie in de Telegraaf

Bericht door pica pica »

sc00zy schreef:Ikzelf kan me niet vinden in deze actie en heb dan ook niet meebetaald.
...vertel eens?
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Firefox advertentie in de Telegraaf

Bericht door sc00zy »

aasgier schreef:Ik ben benieuwd leg eens uit.
pica pica schreef:...vertel eens?
Heel simpel. Ik vind het dood en doodzonde om zoveel geld uit te geven aan zo een advertentie. Volgens mij zal het namelijk nauwelijks bijdragen aan de populariteit van FF in Nederland omdat mensen waarschijnlijk de advertentie gewoon voorbij bladeren. En als ze hem zien dan is het nog maar de vraag of ze er dan ook daadwerkelijk iets mee gaan doen. Ik zou liever zien dat wij als Nederlandse community collectief een grote donatie doen aan de Mozilla Foundation.
Gebruikersavatar
pica pica
Berichten: 18
Lid geworden op: 9 januari 2004, 20:33
    unknown unknown

Re: Firefox advertentie in de Telegraaf

Bericht door pica pica »

sc00zy schreef:Ik zou liever zien dat wij als Nederlandse community collectief een grote donatie doen aan de Mozilla Foundation.
Daar zou ik zeker aan meedoen!
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Ik zou liever zien dat wij als Nederlandse community collectief een grote donatie doen aan de Mozilla Foundation.Daar zou ik zeker aan meedoen!
En daar zie ik nou het nut niet van in :twisted:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

aasgier schreef:
Ik zou liever zien dat wij als Nederlandse community collectief een grote donatie doen aan de Mozilla Foundation.Daar zou ik zeker aan meedoen!
En daar zie ik nou het nut niet van in :twisted:
Met dat geld kan de Mozilla Foundation weer een developer betalen, bij wijze van. Zoiets komt dan altijd ten goede van het product. Een advertentie belandt bij het oud papier en levert waarschijnlijk maar een handje vol extra gebruikers op. Maar goed dat merken we wel hier op MozBrowser nadat de advertentie in de krant heeft gestaan aan het aantal hits.
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Ik denk dat we het al gemerkt hebben. De dag dat dit forum het meeste bezocht werd, is toen er een bericht op het Nu.nl kwam te staan dat we geld voor een Firefox advertentie wilden inzamelen.

En op dat punt onderschatten jullie het effect van het plaatsen van een advertentie; je krijgt al een hoop aandacht van de media en dus van de internetters voordat de advertentie überhaupt geplaatst is... ;)
Administrateur Steun Firefox
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Mag ik eens een onbescheiden vraag stellen?

Zijn er nog ontwikkelingen rond de advertentie die geplaatst gaat worden in De Telegraaf of de Ilse-versie van Firefox?
Gesloten