Hoe deselecteer ik geblokkeerde onderdelen?

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Liesje
Berichten: 243
Lid geworden op: 14 november 2004, 22:08
    unknown unknown

Hoe deselecteer ik geblokkeerde onderdelen?

Bericht door Liesje »

Ik heb de volgende extensies in gebruik om zaken te blokkeren, nl.
Adblock, Flashblock en Popups must die!

Met de eerste 2 kan ik omgaan, en eventueel geblokkeerde onderdelen van Adblock weer wissen.

Maar hoe doe je dat met Popups must die! :?:

Ik heb per abuis iets op een site geblokkeerd, maar waar maak je dat ongedaan?
Bovendien was ik op een site met aan zijkanten (bewegende) iconen waar tekstschermen bij vertoond moeten worden om te verklaren wat het doet. In FF zie ik niets, in IE wél! Hoe zet ik dat weer aan??? Ik heb de extensie(s) uigeschakeld, opnieuw opgestart, maar dat hielp ook niet.

Weet iemand hoe of wat?

Groeten, Liesje

:cry:
Gebruikersavatar
Liesje
Berichten: 243
Lid geworden op: 14 november 2004, 22:08
    unknown unknown

Bericht door Liesje »

IS ER DAN HELEMAAL NIEMAND DIE MIJ HIER IETS OVER KAN UITLEGGEN????

HELP.....
Laatst gewijzigd door Liesje op 25 april 2005, 7:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groeten,
Liesje

Ik ben er niet voor in de wieg gelegd, maar ik vind het wél leuk!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Hoe deselecteer ik geblokkeerde onderdelen?

Bericht door nirwana »

Liesje schreef:Ik heb per abuis iets op een site geblokkeerd, maar waar maak je dat ongedaan?
De Popups Must Die-extensie is een uitbreiding op het standaard-mechanisme van Firefox om popups te blokkeren. Deze methode gaat iets verder dan het standaard-mechanisme. Deze werkt ook met de whitelist van Firefox. Je kunt sites weer van deze whitelist af halen als je dat wenst. Die whitelist vind je via het Opties-venster van Firefox en dan kiezen voor Content (Web-inhoud ?) Als je op de eerste knop klikt, dan zie je sites die je in een eerder stadium hebt toegestaan om popups te openen. Die lijst kun je daar beheren.

Wat dat betreft lijkt de werking van deze extensie niet op die van AdBlock en FlashBlock. Andere extensies die wel in dat rijtje passen zijn Remove It Permanently (RIP) en GreaseMonkey. Laatstgenoemde gaat overigens wel iets verder dan puur het verwijderen van elementen van webpagina's. Met die extensie is namelijk erg veel mogelijk, zoals je hier kunt lezen:
http://dunck.us/collab/GreaseMonkeyUserScripts
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Liesje
Berichten: 243
Lid geworden op: 14 november 2004, 22:08
    unknown unknown

Bericht door Liesje »

Bedankt voor je reactie Martijn.

Ik had die opties in FF natuurlijk wel gezien, maar daar zie je alleen welke je 'toestaat', toch. Ik zou wel eens willen zien, welke ik geblokkeerd heb! Of is dat niet mogelijk?

Verder heb ik bijv. www.schoonepc.nl toegestaan, maar als ik de site bezoek kan ik de uitlegtekst (popup-toelichting), die bij de keuze-iconen links en rechts op de startpagina staan, niet zien! In IE verschijnt die tekst wél, dus ik neem aan dat het niet een 'algemene' geblokkeerde instelling van mijn pc is.
Heb je daar een verklaring voor?
Laatst gewijzigd door Liesje op 25 april 2005, 7:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groeten,
Liesje

Ik ben er niet voor in de wieg gelegd, maar ik vind het wél leuk!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Liesje schreef:Ik had die opties in FF natuurlijk wel gezien, maar daar zie je alleen welke je 'toetstaat', toch. Ik zou wel eens willen zien, welke ik geblokkeerd heb! Of is dat niet mogelijk?
Als standaard alles geblokkeerd is, dan lijkt dat me duidelijk: alle sites behalve degene die in de toegestane lijst staan.
Liesje schreef:Verder heb ik bijv. www.schoonepc.nl toegestaan, maar als ik de site bezoek kan ik de uitlegtekst (popup-toelichting), die bij de keuze-iconen links en rechts op de startpagina staan, niet zien! In IE verschijnt die tekst wél, dus ik neem aan dat het niet een 'algemene' geblokkeerde instelling van mijn pc is.
Heb je daar een verklaring voor?
Die popupteksten hebben niets met popup-blokkering te maken. Dit zijn omschrijving die de maker van de site in het HTML-attribuut heeft geplaatst. Deze horen namelijk in het TITLE-attribuut, maar Microsoft plaatst deze standaard in het ALT-attribuut. IE toont ze dan als ware het een title-tag, maar Firefox doet dit niet. Of je moet in Firefox de Popup ALT Attributes-extensie hebben geinstalleerd.
Maar het is altijd beter om de maker van de website te vragen of deze de title-attribuut in dit geval wil vullen. Dat ondersteunt IE namelijk ook wel en zo heb je de site weer een stukje meer Firefox-vriendelijk gemaakt.

Ik heb die Popups Must Die-extensie nu ook even geinstalleerd, maar ik vind hem iets teveel van het goede. Links naar externe sites die in een nieuw venster openen worden bijvoorbeeld ook geblokkeerd. Dus dan moet ik deze site weer aan de Whitelist toevoegen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Liesje schreef:Ik had die opties in FF natuurlijk wel gezien, maar daar zie je alleen welke je 'toetstaat', toch. Ik zou wel eens willen zien, welke ik geblokkeerd heb! Of is dat niet mogelijk?
Firefox blokkeert alles behalve van de websites die je toestaat. Een website blokkeren is volgensmij niet direct mogelijk via de interface.
Liesje schreef:Verder heb ik bijv. www.schoonepc.nl toegestaan, maar als ik de site bezoek kan ik de uitlegtekst (popup-toelichting), die bij de keuze-iconen links en rechts op de startpagina staan, niet zien! In IE verschijnt die tekst wél, dus ik neem aan dat het niet een 'algemene' geblokkeerde instelling van mijn pc is.
Heb je daar een verklaring voor?
Dat zijn geen échte popups, maar tooltips. Hiervoor wordt het ALT-attribuut gebruikt, terwijl het Title-attribuut hiervoor bedoelt is. Internet Explorer doet dit wel, alleen Firefox houdt zich aan de regels. Je kunt vragen aan de makers van de website dit te veranderen en tot die tijd kun je Popup Alt Attributes installeren.

Edit:Net wat te laat..
Gebruikersavatar
Liesje
Berichten: 243
Lid geworden op: 14 november 2004, 22:08
    unknown unknown

Bericht door Liesje »

Bedankt Martijn en Gert-Paul!

Ik ga die extensie uitproberen.

Fijne dag!
Liesje :wink:
Hartelijke groeten,
Liesje

Ik ben er niet voor in de wieg gelegd, maar ik vind het wél leuk!
Plaats reactie