waarom Eigenlijk?????????

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Als zoiets al nuttig zou zijn (zie vorige comment) zou het mijn inziens alleen 1.0 versies (of hoger) mogen bevatten.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

aasgier schreef:Crépieux schreef:
Wat zou er in zo'n basic pack moeten (kunnen) komen?
Hier een aantal suggesties:
- Image zoom 0.1.7 nee Zoomy 1.2
- Print Preview 0.4 nee want ik print bijna nooit
- Tabbrowser Preferences 1.2.2 Ja
- Session Saver .2 nee tab bin 0.1
Deze lijken me onmisbaar voor jouw dus ik hoef ze niet allemaal

Eventueel de volgende ook nog:
Adblock, Ja
Download Manager Tweak, Ja
Spoofstick, nee gebruik hem wel maar vertrouw alleen op mijn eigen waarneming
Bookmark Backup. nee gebruik MOzbackup en onfolio
Als je het lijstje afgaat blijkt dat jij wel degelijk bijna al dezelfde opties hebt geinstalleerd, wel niet identiek dezelfde extenties maar wel een variante erop.

Moraal: basicpack kan wel nuttig zijn voor beginners.

Bedoeling van dit pack zou zijn dat starters niet voortijdig afhaken door het gemis van bepaalde dingen die ze vroeger wel gewoon waren. Zo geef je ze ook de tijd om te wennen aan de nieuwe interface, het tabbedbrowsen enz...
De rest, het zoeken en installeren van specifieke extenties, volgt later wel.
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Crépieux schreef:Moraal: basicpack kan wel nuttig zijn voor beginners.
De bedoeling van Firefox is net dat je een lichte en snelle browser hebt, met alle functionaliteit die je nodig hebt om gewoon te surfen.

Als iemand meer functionaliteit nodig hebt, installeer je extensies. Ikzelf gebruik zelf bijna geen extensies en ik gebruik Firefox zelf vrij veel (zeg maar gerust 'heel veel' ;-) ).

Er zijn geen 'standaard'-extensies die iedereen moet geïnstalleerd hebben. Ze voegen allemaal iets toe aan Firefox dat niet erg nodig is. Een lijstje met te installeren extensies zou al moeten volstaan om een beginner op weg te helpen. Ik vind dat iemand zelf moet kiezen welke extensies hij/zij installeert...
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Eens met dat antwoord*
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Anne schreef:Eens met dat antwoord*
ik ook
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

*Gert-Paul ook

Documentatie voor beginners met een overzicht welke extensies veel gebruikt worden en waar ze voor dienen is wel denk ik wel nodig, omdat er mensen zijn die sommige functionaliteit in Firefox missen en misschien in eerste instantie niet weten dat het zo makkelijk toe te voegen is.
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Sinds wanneer lezen mensen documentatie? Wellicht wel handig voor de semi-gevorderde beginner.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Anne schreef:Sinds wanneer lezen mensen documentatie? Wellicht wel handig voor de semi-gevorderde beginner.
Weer mee eens. Als men iets mist in de functionaliteit van FF of TB dan gaat men zelf wel op zoek.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Als men iets mist in de functionaliteit van FF of TB dan gaat men zelf wel op zoek.
Oja????
Laat me een verhaaltje vertellen...
Hier, thuis dus, wordt de PC gebruikt door mezelf (44), moeder de vrouw (40) en dochter (23). In de maand december heb ik, na alle heisa over de veiligheidslekken in IE en met de lancering van FF1.0, van FF onze standaardbrowser gemaakt. (Ikzelf experimenteerde er reeds enkele weken mee op mijn account). Eerste reactie van vrouw en dochter: wat heb je nu weer aan onzen PC veranderd, waarom een ander programma, IE werkte toch goed. Kortom als het van hen afging vloog FF direct in de prullenmand. Na veel inpraten en 'showen' heb ik hen toch kunnen overtuigen FF te testen en na een paar vragen (van waar zit dit en waar zit dat) hebben ze deze browser toch leren gebruiken. Extenties zoals afdrukvoorbeeldbutton,... zaten er al op en van deze maken ze veel gebruik. (Dus dat was weer een argument minder om FF af te keuren)
Dat ze zelf nieuwe extenties zouden zoeken? Vergeet dat maar. Dat interesseert hen niet....Ze komen me vragen hoe doe je dit, hoe doe je dat en dan probeer ik zo goed ik kan hun een oplossing aan te reiken of indien er geen aanwezig is er één te zoeken.

Dit is een voorbeeldje uit mijn directe leefwereld en ik denk niet dat dit voorbeeld zo uitzonderlijk is.
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Dat bedoelde ik inderdaad. Misschien was "gebruikers doen helemaal niks" een beter statement geweest.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Mijn ervaringen thuis zijn net hetzelfde. Het probleem met de pc-gebruikers van tegenwoordig is dat het 'gewoontegebruikers' zijn. Ze weten hoe het werkt in één programma, maar snappen niet dat het in alle programma's zo kan werken.

Probeer maar eens aan een gebruiker uit te leggen dat Knippen/Plakken altijd in het menu 'Bewerken' zit. De meeste mensen hebben het gewoon uit hun hoofd geleerd, in plaats van even logisch na te denken.

Ook hier was de overschakeling naar Firefox moeilijk. Toen ik het icoontje van IE verwijderde, was hun eerste reactie "Waar is het internet naartoe?". Dan snap je al dat je ze bij hun handje moet houden, maar dat doe ik dan ook. Wees geduldig en leg iets uit als ze iets niet snappen.

Meestal zijn het familieleden (vaders, broers, ...) die de rest ertoe aanzetten om ook Firefox te gebruiken. En na een tijdje went de rest van de familie er gewoon aan en beschouwen ze Firefox als 'het internet'...

Mijn punt: voor de meeste mensen maakt het echt niet uit hoe ze surfen, als ze maar kunnen surfen. Het lijkt misschien overdreven, maar als iemand niet in staat is om basisbewerkingen uit te voeren (en het verschil kent tussen 'het internet' en een browser), zal hij/zij zeker geen Firefox gaan gebruiken (toch niet uit eigen wil). Spijtig, maar computerniveau van de gemiddelde gebruiker laat echt nog wel te wensen over...
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Ik heb zelf een nieuwsgierige geest en een handige vader en broer (op afstand), dus daardoor leer ik wel nieuwe programma's gebruiken. Echter, vorig jaar heb ik voor mijn werk (ik ben lerares in het VO) mijn 'digitaal rijbewijs' moeten halen. Ik vond het een eitje, maar voor veel van mijn collega's, die toch e-mailen, surfen, brieven typen, proefwerken maken, enz. was dit een zware opgave. En reken er maar niet op dat ze na het halen van hun DB makkelijk zullen kunnen overstappen naar bijvoorbeeld een andere browser, want het lesmateriaal is volledig afgstemd op IE, OE en MS Office. Bovendien is voor veel mensen de pc een gebruiksvoorwerp, net als een stofzuiger of een radio: die moet het 'gewoon doen'.
Ik heb nu FF en TB aan een vriendin aangeraden die een nieuwe pc heeft gekocht en die erg op haar privacy is gesteld. Dus onder het mom van veiligheid gaat ze die programma's hopelijk gebruiken. Maar ze wist niet eens hoe ze zich moet aan melden op MSN (dus heb ik haar gelijk Trillian aangeraden i.p.v. MSN Messenger). Maar ik verwacht dat ik haar nog veel zal moeten helpen.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Maar de voorgaande verhalen bevestigen dus eigenlijk wat er al eerder is gezegd. De mensen die niet op zoek gaan naar extensies hebben ze ook niet nodig. Hoe meer toeters en bellen je erop zet dat werkt alleen maar verwarrend. Dus geen basispakket met extensies.

Er komen regelmatig mensen met vragen over hun PC bij mij. Als ze eenmaal doorhebben dat je er iets meer weet dan de gemiddelde gebruiker weten ze je wel te vinden. :wink: Ik ga er meestal naast zitten en ik laat de mensen zelf alle handelingen doen. Zo dat als er de volgende keer iets mis is ze zelf voor een oplossing kunnen zorgen. Het werk niet bij iedereen maar bij sommige wel.

Dan zullen we het helemaal maar niet hebben over het onderhoud van je PC, registry opschonen, defragmentatie, enz. Veiligheid hebben de meeste ook nog nooit van gehoord. Er zijn nog mensen die zonder Firewall en virusscanner surfen met IE. Je moest eens weten wat sommige mensen voor een rotzooi binnenhalen. Of wat wordt mijn PC traag. Hoe kan dat? Dan staat de harde schijf vol met spelletjes.

Er is nog een lange weg te gaan. Er blijft nog genoeg te verbeteren. Maar wat is er leuker dan andere mensen te helpen.

Dit waren de zondagse beschouwingen van Dominee Aasgier
Amen
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

aasgier schreef:Dit waren de zondagse beschouwingen van Dominee Aasgier
Amen
Goed voor een nieuw rubriekje misschien? :D :D
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
JimB
Berichten: 505
Lid geworden op: 4 april 2005, 17:40
Locatie: Deurne (B)
    unknown unknown

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door JimB »

aasgier schreef:Vroeger,
En ben ik de hele dag op allerlei forums aan het zoeken naar uitbreidingen die ik mis in FF en die standaard altijd in IE zaten.
IE is dood. Lang leve FireFox
Moet dat niet zijn: Uitbreidingen die ik mis in IE en die standaard altijd in FF zitten ?
Nog even dit: Toen ik zo'n 4 maand geleden FF installeerde was ie sneller bij het laden dan IE. Na een klein 10-tal extensies was dat wel duidelijk andersom hoor! En wat is FF zonder extensies ? En 10 extensies daar ben je snel aan toe!
Plaats reactie