Wat is eigenlijk het verschil

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Wat is eigenlijk het verschil

Bericht door Robby »

Dag Mozilla gebruikers,

Ik gebruik firefox, maar ik vraag me af waarom Mozilla aan twee browsers tegelijk werkt. Wat is eigenlijk het verschil tussen Mozilla en Firefox? Of stel ik nu een rare vraag?

Groeten Robby
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Firefox is de losstaande browser van Mozilla, Mozilla is een suite van browser/mail etc. De developers hadden als doel om een zo clean mogelijke browser qua UI te maken. Sommige dingen zullen dus wel in de suite zitten maar niet in FF. Alleen het echt nodige komt in FF, de rest moet via extensies aangeboden worden.

In de toekomst moeten Firefox en Thunderbird de hoofdproducten van Mozilla worden. De Suite zal wel blijven bestaan omdat mensen het makkelijk vinden om alles in een te hebben.

Meer informatie over de toekomst etc. is te vinden op www.mozilla.org/roadmap.html .
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Eerst was er alleen Mozilla Application Suite, kortweg Mozilla. Maar er bleven mensen die vonden dat Mozilla best wat kleiner en sneller mocht. Men vond het nog altijd bloatware (= teveel mogelijkheden die je niet strikt nodig hebt, maar die het programma wel onnodig traag maken).

Om aan te tonen dat Mozilla niet synoniem hoefde te zijn met bloatware hebben enkele ontwikkelaars Firefox ontwikkeld op basis van de Mozilla-code. Je kunt natuurlijk voortdurend zeggen dat Mozilla geen bloatware is, maar je kunt ook die bezwaren helemaal wegnemen door het op deze manier aan te tonen. Dit is wat mij betreft de beste beslissing die sinds lange tijd is gemaakt. Ik durf namelijk wel te zeggen dat er zonder Firefox en Thunderbird ook geen MozBrowser zou zijn geweest. Deze afzonderlijke applicaties zorgen ervoor dat Mozilla populair kan worden en echt als alternatief gezien kan worden.

Het MozillaSuite-onderwerp in onze Wiki legt dit ook uit:
http://www.mozbrowser.nl/wiki/wiki.phtm ... zillaSuite
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

O, op die manier...

Dus als je alleen een browser nodig hebt en een e-mail cliënt dan win je wat snelheid als je afzonderlijke producten gebruikt, maar verder maakt het niet zo veel verschil uit.

Groeten,


Robby
Gebruikersavatar
michieldumon
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 april 2004, 9:47
Locatie: Assebroek (Brugge, België)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door michieldumon »

Hallo,

Erg veel verschil zit er inderdaad niet in, maar Firefox zul je zeker rapper gewoon worden, het is toch wel wat luchtiger van uitzicht dan Mozilla Suite. Voor de veeleisende gebruiker is Mozilla wel beter, en zoals gezegd als je alles in 1 wil. Maar voor de rest is er inhoudelijk maar weinig verschil, al zitten er in Firefox toch nuttige dingen die Mozilla niet altijd heeft (het onthouden van wachtwoorden en gebruikersnamen is bvb veel meer aanleunend bij dat van Internet Explorer). Het verschil zit hem in de details, maar de manier van weergeven van pagina's (want dat is browsen...) is nagenoeg hetzelfde.

Groetjes,
Michiel
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

michieldumon schreef:Voor de veeleisende gebruiker is Mozilla wel beter, en zoals gezegd als je alles in 1 wil.
Ik wil mezelf best poweruser noemen als het op een webbrowser aankomt, maar toch zweer ik bij Mozilla Firefox ipv Mozilla Application Suite. Maar dat zal er ook mee te maken hebben dat mijn PC hier drastisch aan het verouderen is en dat ik het daarom prettig vind dat Firefox zo min mogelijk geheugen en opstarttijd vergt.

Overigens zie je dat de betere dingen uit Firefox en Thunderbird ook hun weg terug naar Mozilla wel vinden. Zo werken beide programma's goed als testbed voor nieuwe technologie en oplossingen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie