suggesties a.d.h.v. gesprekken op de mozborrel

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

sc00zy schreef:Er is inderdaad een port voor phpBB binnen Mambo maar dat schijnt heel lastig te zijn met updates en dergelijke. Ook blijken de ontwikkelaars van de port lang te wachten met een nieuwe versie na updates van phpBB wat mij niet erg gunstig lijkt.
Het gebruik van Mambo Plus leek me wel handig. Daar heeft men het over de nieuwste phpBB-versie: 2.0.15, dus dat klinkt redelijk recent: http://demo.impleri.net/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Dat project kende ik nog niet :)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb nog even erover nagedacht en het is zo dat MozBrowser ook nog wel meer dingen heeft dan Forum/Nieuws alleen, bijvoorbeeld nog een tutorial voor Firefox. Door daarvoor Mambo Plus te gebruiken is ook die extra informatie makkelijk te beheren en dat is toch wel een plus vergeleken alles via een PhpBB omgeving te doen.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik had ook nog niet van Mambo Plus gehoord. Als het een up to date versie is van phpBB, zoveeltebeter. En Gert-Paul heeft gelijk. Het is makkelijker om iets als Mambo te gebruiken om nieuwsitems en langere teksten te beheren. Forumsoftware is daar niet zo voor geschikt.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Ik denk ook dat Mambo Plus dan een goed optie is om eens nader te gaan bekijken. Het is alleen wel te hopen dat dit project wel meegaat met de verschillende updates van Mambo en phpBB. Mambo vind ik sowieso een goede keuze als cms. Het kent veel extra's zoals componenten, modules, bots en heeft een grote achterban (community).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Even iets anders: Manuel heeft ooit een voorstel gedaan om een soort van database op te richten over conflicterende extensies. Het is er op de MozBorrel helaas niet echt meer van gekomen, maar ik heb het wel kort besproken met Samir Boulema (Extensions Mirror), ik geloof dat Lode het ook een beetje gevolgd heeft (?).

Natuurlijk zijn her en der op het web wel allerlei zaken te vinden (o.a. Bugzilla, Mozdev.org en nog veuuuul meer), maar nergens echt helemaal goed en overzichtelijk gerangschikt, laat staan in het Nederlands.

Zou het een idee zijn om zoiets eens op te pakken?
(ja, is erg veel werk, dat weet ik, bij deze vrijwilliger :wink: )
Laatst gewijzigd door adri op 8 juni 2005, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Misschien kan ik een cool cms bouwen om mezelf ruby on rails te leren :P . ..hoewel in je eentje een heel cms bouwen best veel werk is :roll:
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Even iets anders: Manuel heeft ooit een voorstel gedaan om een soort van database op te richten over conflicterende extensies. Het is er op de MozBorrel helaas niet echt meer van gekomen, maar ik heb het wel kort besproken met Samir Boulema (Extensions Mirror), ik geloof dat Lode het ook een beetje gevolgd heeft (?).
Ik bedoel eigenlijk dit: je hebt een aantal extensies geinstalleerd: A, B en C. Nu wil je extensie D installeren, maar daarvan is bekend dat D problemen veroorzaakt met B.

Voordat extensie D daadwerkelijk geinstalleerd wordt, wordt er in een online database gecheckt of dat geen problemen op zal leveren met de reeds geinstalleerde extensies; nu blijkt in de online database dat D problemen op zal leveren met B, de installatie van D wordt dus geweigerd, natuurlijk met een korte verklaring waarom + korte uitleg dat men er ook voor kiezen kan om B te de-installeren, waarna de-installatie van B zou D dan wel weer mogen.

Bedenk ook dat je altijd problemen met de combinatie van sommige extensies zult blijven houden omdat verschillende extensie auteurs nu eenmaal meerdere extensies zullen schrjven met (gedeeltelijk) overlappende functionaliteit, Dat gaat dus regelmatig fout, er moet dus iets aan gedaan worden.
adri schreef:Natuurlijk zijn her en der op het web wel allerlei zaken te vinden (o.a. Bugzilla, Mozdev.org en nog veuuuul meer), maar nergens echt helemaal goed en overzichtelijk gerangschikt, laat staan in het Nederlands.
Ik bedoelde eigenlijk niet eens zulk soort databases, maar een volledig geautomatiseerde functie in Firefox die zonder tussenkomst van de gebruiker checkt voor mogelijke conflicten. Zou je ook nog uit kunnen breiden naar andere zaken: ik meen me te herinneren dat b.v. een Engelse update van Firefox over een Nederlandes heen ook niet helemaal lekker ging.

Je kunt het nog mooier maken: wanneer de 'automatische extensie compatibiliteits check' eenmaal werkt, dan kun je de gebruiker ook de optie geven om vòòr een poging tot installatie handmatig te checken, b.v. door het invoeren van een extensienaam.
adri schreef:Zou het een idee zijn om zoiets eens op te pakken?
(ja, is erg veel werk, dat weet ik, bij deze vrijwilliger :wink: )
Ik wil ook wel wat doen, aan mij heb je niks qua progammeren, van databases heb ik ook geen kaas gegeten, maar als er iets anders is waarin ik iets zou kunnen betekenen?

P.S. Nog een ideetje/suggestie: wanneer je in Firefox een extensie installeerd, dan moet je Firefox daarna afsluiten, en opnieuw starten. Dat moet je zelf doen, en veel mensen zien die melding waarschijnlijk niet eens (is niet bijster duidelijk of opvallend).

Als dat automatisch zou zijn, met b.v. een popup "Firefox moet afgesloten worden en opnieuw gestart om de door u geinstalleerde extensie te laten werken. Wilt u nu Firefox afsluiten?" En dan knop 'OK' en 'Annuleren'.

Sommige mensen hebben om de 1 of andere vage reden meerdere Firefox processen draaien, als je dan het afsluiten van de browser automatiseert, doe dan 3x een opdracht 'kill firefox' of zo, dan weet je zeker dat het bij hun ook werkt.
ucchan schreef:Misschien kan ik een cool cms bouwen om mezelf ruby on rails te leren :P . ..hoewel in je eentje een heel cms bouwen best veel werk is :roll:
cool cms ruby on rails: dit is voor mij helaas abacadabra, koeterwaals :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:Even iets anders: Manuel heeft ooit een voorstel gedaan om een soort van database op te richten over conflicterende extensies. Het is er op de MozBorrel helaas niet echt meer van gekomen, maar ik heb het wel kort besproken met Samir Boulema (Extensions Mirror), ik geloof dat Lode het ook een beetje gevolgd heeft (?).

Natuurlijk zijn her en der op het web wel allerlei zaken te vinden (o.a. Bugzilla, Mozdev.org en nog veuuuul meer), maar nergens echt helemaal goed en overzichtelijk gerangschikt, laat staan in het Nederlands.
Het beste zou zijn als die idee van Manuel aan Mozilla's Bugzilla wordt toegevoegd voor het component "Update". Zo zou aan iedere extensie-pagina op Mozilla Update ook een lijst kunnen worden toegevoegd met 'conflicting extensions' of 'known problems'.

Zo'n lijst kun je tijdens het installeren van een extensie in Firefox ook aan de browser aanbieden. Dan hoeft Firefox feitelijk enkel het ID (GUID) van de te installeren extensie aan Mozilla Update door te geven en dan krijgt deze een lijst met IDs van conflicterende extensies terug. Aan de hand daarvan kan Firefox de lijst met geinstalleerde extensies doorlopen en constateren of het mogelijk problemen oplevert (en vervolgens aan de gebruiker de keuze laten om deze extensie wel of niet te installeren).

Ook zou een dergelijke centrale lijst goed kunnen werken tegen de installatie van spyware in Firefox: zodra er een extensie wordt geinstalleerd, wordt ook even gecontroleerd of het hier spyware betreft. Zodra er ergens ter wereld Firefox-spyware wordt gedetecteerd, dan hoeft deze extensie enkel op deze centrale blacklist geplaatst te worden en dat kan er dan direct voor zorgen dat deze zich een stuk minder snel over computers verplaatst.
Overigens moet dergelijke functionaliteit wel door een gebruiker uit te schakelen zijn (maar dient voor het beste effect wel standaard aan te staan).

Overigens kan een dergelijk systeem enkel goed werken als per extensie goed wordt bijgehouden welke andere extensies conflicten opleveren. De maker van een extensie kan inmiddels via Mozilla Update zelf z'n eigengemaakte extensies beheren. Zo zou je ook kunnen denken dat daaraan een interface wordt toegevoegd met conflicterende extensies.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:
adri schreef:cool cms ruby on rails: dit is voor mij helaas abacadabra, koeterwaals
Denk dan maar dat dit een systeem is waarmee je betrekkelijk snel webapplicaties kunt bouwen ('with joy and less code' dan vergelijkbare systemen ervoor nodig hebben). http://www.rubyonrails.org/

Om een idee van Ruby (en Rails) te krijgen:
- http://poignantguide.net/ruby/chapter-3.html
- http://pine.fm/LearnToProgram/
- Rolling with Ruby on Rails
- You got your Ajax in my Ruby
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Tussendoor: leuk om te horen dat er nog mensen op dit forum in Ruby geïntereseerd zijn... :-)
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Nou, ik ben wel serieus geïnteresseerd om ruby on rails te leren en als mozbrowser serieus interesse heeft in een cms op maat en er eventueel meer mensen zijn die dit ook graag willen leren lijkt het me wel een leuk project. Het zal dan wel veel werk zijn (forum maken :o ), maar ik ben wel in voor projecten waar ik iets van kan leren en die ik bij wijze van spreken op m'n cv zou kunnen zetten.

*krijgt ineens het idee om forumsoftware te maken, ookal is er al teveel van :P *
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:Overigens kan een dergelijk systeem enkel goed werken als per extensie goed wordt bijgehouden welke andere extensies conflicten opleveren. De maker van een extensie kan inmiddels via Mozilla Update zelf z'n eigengemaakte extensies beheren.
Dat zal in verrreweg de meeste gevallen wel goed gaan, denk ik, en een 'luie' extensie auteur, die evt. conflicten niet goed bijhoudt maakt zich daarmee natuurlijk niet geliefd.

Bedankt trouwens dat je dit op hebt willen pakken, wanneer iets dergelijks straks echt werkt dan zullen vele, met name beginnende, gebruikers daar erg blij mee zijn, en Firefox wordt weer een stukje beter = :-))
nirwana schreef:
Manuel schreef:cool cms ruby on rails: dit is voor mij helaas abacadabra, koeterwaals
Denk dan maar dat dit een systeem is waarmee je betrekkelijk snel webapplicaties kunt bouwen ('with joy and less code' dan vergelijkbare systemen ervoor nodig hebben). http://www.rubyonrails.org/

Om een idee van Ruby (en Rails) te krijgen:
- http://poignantguide.net/ruby/chapter-3.html
- http://pine.fm/LearnToProgram/
- Rolling with Ruby on Rails
- You got your Ajax in my Ruby
Dank voor info!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:Bedankt trouwens dat je dit op hebt willen pakken, wanneer iets dergelijks straks echt werkt dan zullen vele, met name beginnende, gebruikers daar erg blij mee zijn, en Firefox wordt weer een stukje beter = :-))
Let wel: ik heb nog niets gedaan (nou ja, enkel wat grijze celletjes laten werken). Maar ik zal het binnenkort wel eens als bugreport bij Mozilla indienen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:Let wel: ik heb nog niets gedaan (nou ja, enkel wat grijze celletjes laten werken). Maar ik zal het binnenkort wel eens als bugreport bij Mozilla indienen.
Begrijp ik, maar dat is toch een begin = :-)
Plaats reactie