TB op Lindows/Linspire

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

TB op Lindows/Linspire

Bericht door Mad Maks »

Wie o wie kan mij helpen met het aan de gang krijgen van TB in combinatie met Linspire 4.5?

Ik heb de linux versie gedownload en uitgepakt in de root. als ik daarna klik op Thunderbird krijg ik de volgende melding:

couldn't find the program'thunderbird"

Groet

MM
die zijn eerste stappen op het linuxgebied zet.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: TB op Lindows/Linspire

Bericht door ByteWarrior »

Mad Maks schreef:Wie o wie kan mij helpen met het aan de gang krijgen van TB in combinatie met Linspire 4.5?
Ik heb geen ervaring met Linspire, maar ik zal toch een poging wagen.
Ik heb de linux versie gedownload en uitgepakt in de root. als ik daarna klik op Thunderbird krijg ik de volgende melding:

couldn't find the program'thunderbird"
Heb je een speciaal package voor L of een officiële build van TB?

Een tip: pak nooit iets uit in je / (of /root). Je 'vervuilt' er je hele installatie mee. Beter is om een directory aan te maken en het daar even in uit te pakken.

Meestal moet je na het uitpakken nog enkele handelingen uitvoeren om het programma daadwerkelijk te installeren. Dit is echter sterk afhankelijk van wat je gebruikt om te installeren (een Click'n'Run pakket of een andere build).

Laat ik er even van uit gaan dat de je officiële build (ENG of NL) hebt. Pak dit bestand uit in een aparte directory (evt een temp). Open een console (een commandovenster, als je dit hebt in L tenminste) en navigeer naar de directory waar je het pakket uitgepakt hebt.

Typ dan: ./thunderbird
(punt slash thunderbird). Normaalgezien zou het installscriptje dan de rest moeten doen.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

dank voor je antwoord.

ik heb het uitgepakt iin de root maar hij heeft een map thunderbird aangemaakd dus zo vervuil ik de boel toch niet?

ik heb gedaan wat je zei maar :-(

dit is de output:

Notebook:~# cd thunderbird
Notebook:~/thunderbird# ./thunderbird
./thunderbird-bin: error while loading shared libraries: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory


help
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Wat krijg je te zien als je het commando
find /usr/lib -iname "*libstdc++*"
uitvoert ?
Zoals hier beschreven:
http://www.linuxquestions.org/questions/history/177242
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Zie ook de opmerkingen van Dave in http://www.osnews.com/comment.php?news_ ... 0&rows=195
Het lijkt erom te gaan met welke versie van de GCC-compiler het geheel is gebouwd. Ik heb geen idee welke versie in Linspire 4.5 meegeleverd wordt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

nirwana schreef:Wat krijg je te zien als je het commando
find /usr/lib -iname "*libstdc++*"
uitvoert ?
Zoals hier beschreven:
http://www.linuxquestions.org/questions/history/177242
/usr/lib/libstdc++-2-libc6.1-1-2.9.0.so
/usr/lib/libstdc++-3-libc6.2-2-2.10.0.so
/usr/lib/libstdc++-libc6.2-2.so.3
/usr/lib/libstdc++-libc6.1-1.so.2
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Dit probleem kan volgens mij 2 oorzaken hebben:
1) de gewenste library kan niet gevonden worden
2) de gewenste library is er niet

In het eerste geval kan een symbolic link al helpen:
http://www.joewein.de/sw/swnotes002.htm (afhankelijk van of je elders op je systeem een libstdc++.so.5 vindt).

In het 2e geval kan een download helpen: http://at.rpmfind.net/opsys/linux/RPM/l ... .so.5.html

Al heb ik hier zelf weinig ervaring mee, toch hoop ik je hiermee verder te kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Mad Maks schreef:ik heb het uitgepakt iin de root maar hij heeft een map thunderbird aangemaakd dus zo vervuil ik de boel toch niet?
Tuurlijk niet, en je doet natuurlijk waar jij je het best bij voelt, maar het makkelijkst is een aparte directory aan te maken in /tmp voor de installatie van TB. Na de installatie kan je die bestanden dan terug verwijderen.

Stel je even voor: je gaat waarschijnlijk enkele honderden kleine en grote programma's installeren. Na een tijd weet je niet meer wat de installatiebestanden zijn en wat de geïnstalleerde bestanden zijn. Voor de veiligheid laat je ze maar allemaal staan. Na enkele maanden (of jaren, ik weet niet hoe groot je harddrive is), loopt je harde schijf vol...
Je wilt enkele mappen verwijderen maar weet nu niet meer welke je MAG verwijderen.

Bovenstaande stukje is uit het leven gegrepen van een jonge Linux'er (ik), die met Linux omging zoals met Windows.

Geloof me, alles staat nu mooi op orde, probeer het te houden. Ik zeg dit maar op je leed te besparen in de toekomst. ;-)
dit is de output:

Notebook:~# cd thunderbird
Notebook:~/thunderbird# ./thunderbird
./thunderbird-bin: error while loading shared libraries: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory
Ben jij even een gelukzak. Juist met Linux begonnen en al een dependancy probleem. Het komt erop neer dat je een ander programma nodig hebt om de installatie tot een goed einde te brengen en het programma (TB in dit geval) goed te laten draaien.

De links die nirwana geeft, kunnen je helpen. Als je een bestand moet zoeken, typ dan (in een console) "locate" en een bestandsnaam of een deel van een bestandsnaam. Als hij begint te zeuren over een database die niet bijgewerkt is, typ dan eerst "updatedb". Dan werkt hij de database bij.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

dank beide, het is gelukt ::-)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Proficiat! :)
Veel plezier er mee!!
Plaats reactie