Het maken of terugzetten van een backup

Tips om handig gebruik te maken van Firefox als webbrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    Android Firefox
Contacteer:

Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door vulture »

Maak een backup!
Er kan altijd iets foutgaan met je profiel. Daarom is het belangrijk geregeld een backup te maken van je instellingen dat kan op de volgende manier:

Download en installeer Mozbackup 1.4 final
(dit programma maakt niet alleen een backup van je bladwijzers maar ook als je dat wilt van je geschiedenis, extensies, opgeslagen passwords, download bestandslijst, certificaten en van je cache)

Het maken van een backup:
>start Mozbackup
>next
>backup profile kies firefox
>next
>kies een profiel die je wilt backuppen
> en eventueel de locatie waar je de backup wilt opslaan via Browse
>next
>er wordt gevraagd of je de backup een password beveliging wilt meegeven (Let op: Onthoud je wachtwoord goed)
>klik of ja of nee
>vink aan wat je allemaal wilt backupppen
>next
>finish
en de backup is gemaakt. Je kunt ze altijd terugzetten ook met Mozbackup via restore.

Het terugzetten van een Backup (restore)
>start Mozbackup
>next
>restore a profile kies firefox
>next
>kies een profiel dat je wilt restoren
>Als je meerdere backup's gemaakt hebt kun je via Browse naar de locatie waar je de backup hebt opgeslagen kies een backup b.v. Firefox 1.0 (nl-NL) - 16-2-2005.pcv
>next
>als je bij het backuppen een password hebt ingegeven moet je dat bij het terugzetten ook weer ingeven
>klik op next
>vink aan wat je allemaal wilt terugzetten
>next
>finish
en de belangrijkste zaken zijn weer teruggezet..

Het maken en het terugzetten van een backup is ook toepasbaar op Thunderbird en de Mozilla suite!

Als je nog vragen hebt kun je ze natuurlijk altijd op dit forum stellen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat heb ik net dus allemaal gedaan, maar mijn extensies doen het niet meer in het nieuwe profiel, terwijl ze wel keurig in het lijstje extensies (onder extra) vermeld staan.
Als je de extensielijst voor je hebt en je klikt dan op opties, dan krijg ik een vastloper.
In het oude profiel functioneren de extensies wel.
Weet iemand hoe dit op te lossen is?
ans
Berichten: 26
Lid geworden op: 6 juni 2005, 18:02
    unknown unknown

Re: Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door ans »

aasgier schreef:Maak een backup!
Er kan altijd iets foutgaan met je profiel. Daarom is het belangrijk geregeld een backup te maken van je instellingen dat kan op de volgende manier:

Download en installeer <a href="http://mozbackup.jasnapaka.com/">Mozbackup 1.4 final</a>
(dit programma maakt niet alleen een backup van je bladwijzers maar ook als je dat wilt van je geschiedenis, extensies, opgeslagen passwords, download bestandslijst, certificaten en van je cache)

Het maken van een backup:
>start Mozbackup
>next
>backup profile kies firefox
>next
>kies een profiel die je wilt backuppen
> en eventueel de locatie waar je de backup wilt opslaan via Browse
>next
>er wordt gevraagd of je de backup een password beveliging wilt meegeven (Let op: Onthoud je wachtwoord goed)
>klik of ja of nee
>vink aan wat je allemaal wilt backupppen
>next
>finish
en de backup is gemaakt. Je kunt ze altijd terugzetten ook met Mozbackup via restore.

Het terugzetten van een Backup (restore)
>start Mozbackup
>next
>restore a profile kies firefox
>next
>kies een profiel dat je wilt restoren
>Als je meerdere backup's gemaakt hebt kun je via Browse naar de locatie waar je de backup hebt opgeslagen kies een backup b.v. Firefox 1.0 (nl-NL) - 16-2-2005.pcv
>next
>als je bij het backuppen een password hebt ingegeven moet je dat bij het terugzetten ook weer ingeven
>klik op next
>vink aan wat je allemaal wilt terugzetten
>next
>finish
en de belangrijkste zaken zijn weer teruggezet..

Het maken en het terugzetten van een backup is ook toepasbaar op Thunderbird en de Mozilla suite!

Als je nog vragen hebt kun je ze natuurlijk altijd op dit forum stellen.
Hallo helper...

Ik ben een Mac OSX gebruiker en probeer het backup-programma te downloaden. Ik krijg vervolgens de melding: 'de URL is ongeldig en kan niet geladen worden'
Ik heb gewoon de URL geaktiveerd, gekopieerd en geplakt in de adresbalk.
Wie kan mij helpen. Ik wil natuurlijk ook het terugzet-programma installeren.

Alvast bedankt voor de moeite! :)

Ans
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Bij mij werkt deze link wel gewoon. Ik weet overigens niet zeker of het programmma ook op een Mac functioneert.

Probeer het nog eens.

Succes!

NB. Het is een backup én terugzetprogramma in één. Wijst zich vanzelf.
Laatst gewijzigd door adri op 21 juni 2005, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door nirwana »

ans schreef:Ik ben een Mac OSX gebruiker en probeer het backup-programma te downloaden. Ik krijg vervolgens de melding: 'de URL is ongeldig en kan niet geladen worden'
MozBackup is helaas een programma voor Windows, dus ik denk dat je daar onder MacOS weinig mee kunt.

Wel hebben we gelezen over een plan om de volgende MozBackup-versie te herschrijven voor Microsoft's .Net-platform. Daarmee komt het programma beschikbaar voor alle platformen waarop het Microsoft .Net Framework beschikbaar is en dan horen Linux en Mac OS daar volgens mij ook bij. Alleen is nog niet bekend of en wanneer een dergelijke versie beschikbaar zal komen. Er is namelijk ook aangekondigd dat de ontwikkeling van MozBackup gestop zou worden. Daarna kwam de aankondiging van een nieuw programmeerplatform. Kortom, we geloven deze versie pas als hij daadwerkelijk uit is gekomen :)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Zoals je op de site kunt zien http://mozbackup.jasnapaka.com/ wordt mozbackup weer gewoon verder ontwikkeld.

Dat is een positieve ontwikkeling. :lol:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Als je niet de gelegenheid hebt om MozBrowser te gebruiken, kan je handmatig je profiel backuppen. Dit is niet zo moeilijk als het lijkt. Uitgebreide instructies vind je op deze pagina.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door Gert-Paul »

nirwana schreef:Kortom, we geloven deze versie pas als hij daadwerkelijk uit is gekomen :)
Op http://mozbackup.jasnapaka.com/ (onderaan) kun je alvast een alphaversie (=testversie) van 1.5 downloaden. Het lijkt er dus idd op dat het doorgaat, maar we moeten natuurlijk altijd afwachten of er ook een final verschijnt.
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    unknown unknown

alleen adres bestanden worden terug gezet

Bericht door eus18 »

Ik ben bezig mijn back-up te restoren op een nieuw geinstalleerde thunderbird versie. Heb namelijk mijn hardeschijf geformateerd.
Nu heb ik wel de adres gegevens terug maar niet de verzonden en ontvangen emails. Hoe kan dat?

Gr. Eus18
Gebruikersavatar
def35
Berichten: 113
Lid geworden op: 5 januari 2007, 23:52
Locatie: kerkrade [limbo]
    Windows 7 Firefox

Re: Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door def35 »

ik heb daarover een vraag ff, kan men ook de backup van FF54.01(32bits) over zete op de FF54.01(64bits). of kan dat juist niet?. of moet men wachte tot in september;
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door adri »

Je kunt MozBackup beter niet meer gebruiken, dat programma wordt al jaren niet meer onderhouden en tegenwoordig meer problemen te veroorzaken dan op te lossen. Overigens kun je in principe gewoon van een 32-bits Firefox naar een 64-bits gaan en hetzelfde profiel gebruiken. Heb ik zo vaak gedaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
def35
Berichten: 113
Lid geworden op: 5 januari 2007, 23:52
Locatie: kerkrade [limbo]
    Windows 10 Firefox

Re: Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door def35 »

adri schreef:Je kunt MozBackup beter niet meer gebruiken, dat programma wordt al jaren niet meer onderhouden en tegenwoordig meer problemen te veroorzaken dan op te lossen. Overigens kun je in principe gewoon van een 32-bits Firefox naar een 64-bits gaan en hetzelfde profiel gebruiken. Heb ik zo vaak gedaan.
-
maar is daar dan wel iets anders voor dan, in plaats van MozBackup. of moet ik de gehele profiel map kopieren. en die dan naderhand plaats in de 64bit. want ik wil graag die gegevens graag over zeten;
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door nirwana »

Zie bijvoorbeeld dit onderwerp met een verwijzing naar MozBackup.

Je kunt inderdaad beter de Firefox-map in je gebruikersprofiel backuppen: C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox in een recente Windows-versie als voorbeeld.

Als je weet waar elk bestand voor dient, dan kun je ook selectief onderdelen terugzetten.

Zie ook de volgende onderdelen uit de Knowledgebase van Mozilla:
https://support.mozilla.org/nl/kb/back- ... erugzetten
https://support.mozilla.org/nl/kb/reser ... erplaatsen

Ik weet niet of er een compleet overzicht bestaat van waar welk bestand in het Firefox-profiel voor dient, maar vaak geeft de naam van het bestand al een aardige hint. En als je de naam van het bestand in een Internet-zoekmachine gooit dan krijg je doorgaans al meer informatie.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door nirwana »

Hmm, dit artikel biedt een aardig overzicht van wat er in welk bestand staat:
https://support.mozilla.org/nl/kb/Belan ... erugzetten
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
def35
Berichten: 113
Lid geworden op: 5 januari 2007, 23:52
Locatie: kerkrade [limbo]
    Android Firefox

Re: Het maken of terugzetten van een backup

Bericht door def35 »

nirwana schreef:Zie bijvoorbeeld dit onderwerp met een verwijzing naar MozBackup.

Je kunt inderdaad beter de Firefox-map in je gebruikersprofiel backuppen: C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox in een recente Windows-versie als voorbeeld.

Als je weet waar elk bestand voor dient, dan kun je ook selectief onderdelen terugzetten.

Zie ook de volgende onderdelen uit de Knowledgebase van Mozilla:
https://support.mozilla.org/nl/kb/back- ... erugzetten
https://support.mozilla.org/nl/kb/reser ... erplaatsen

Ik weet niet of er een compleet overzicht bestaat van waar welk bestand in het Firefox-profiel voor dient, maar vaak geeft de naam van het bestand al een aardige hint. En als je de naam van het bestand in een Internet-zoekmachine gooit dan krijg je doorgaans al meer informatie.
-
ok, ik zal dat eens vrijdag gaan doen he.

alvast bedankt voor de tips en uitleg;
Plaats reactie