Gebruik van Interwiki-links in de MozBrowser-wiki

In de Wiki staan per onderwerp uitgebreide beschrijvingen van Mozilla-termen om zo iedereen snel op weg te helpen.
De Wiki maakt het ook mogelijk dat iedereen eraan kan toevoegen en wijzigen. In dit forum wordt daarover meer uitleg gegeven en kun je erover discussieren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Gebruik van Interwiki-links in de MozBrowser-wiki

Bericht door nirwana »

Zoals bij elke (Media)Wiki kun je ook bij MozBrowser eenvoudig van de ene naar de andere wiki linken. Zo worden er af en toe teksten van nl.wikipedia geleend. Dat is op zich een goed uitgangspunt. Alleen staan er in die teksten vaak ook verwijzingen naar andere artikelen binnen de Wikipedia. Als je die ook meeneemt dan worden dat binnen onze wiki gebroken links die nog ingevuld moeten worden.

Om te voorkomen dat op die manier veel gebroken links ontstaan, kun je ervoor kiezen om die links te vervangen door links naar de orginele Wikipedia-artikelen. Daarvoor zijn Interwiki-links handig te gebruiken. Voor de Nederlandstalige Wikipedia heb ik NLWP als afkorting gekozen. Dat betekent dat je door NLWP: voor de wiki-link op te nemen je naar een artikel onder nl.wikipedia.org/wiki doorlinkt. Dat kan handig zijn als we vinden dat het voldoende is als Wikipedia het beschrijft. Op het moment dat we vinden dat we er beter zelf een beschrijving van kunnen maken, dan kun je die links alsnog aanpassen en er zelf een beschrijving bij bedenken.

Een tussenvorm is natuurlijk ook mogelijk. Zo heb ik de browser-pagina van een korte uitleg voorzien. En voor meer details heb ik doorverwezen naar het artikel van de Wikipedia. Dat voorkomt dat we nog helemaal moeten gaan uitleggen wat een webbrowser is. Dat vind ik namelijk dubbel werk als men dat bij de Wikipedia al eens heeft uitgelegd. Dan kunnen we ons beter toeleggen op de Mozilla-specifieke content.

Overigens heb ik die link naar het Wikipedia-artikel voorzien van een omschrijving, zodat je niet in de link NLWP ervoor ziet staan. Dat vond ik wel zo netjes.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Dat is een heel goed idee. Ik wist wel dat zo'n interwiki-links mogelijk waren, maar ik had ze zelf nog niet uitgeprobeerd...

Nu kunnen we die dus gaan gebruiken. :-)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Dit is idd een stuk makkelijker. Zou het ook een idee zijn om in de Wiki zelf dit ergens te melden. De meeste mensen die meehelpen aan de Wiki lezen dit forum wel, maar misschien dat nieuwe gebruikers hier niet van afweten. Misschien een speciale pagina maken met tips speciaal voor de MozBrowser-wiki en verder gewoon naar Wikipedia verwijzen?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Dit is idd een stuk makkelijker. Zou het ook een idee zijn om in de Wiki zelf dit ergens te melden. De meeste mensen die meehelpen aan de Wiki lezen dit forum wel, maar misschien dat nieuwe gebruikers hier niet van afweten. Misschien een speciale pagina maken met tips speciaal voor de MozBrowser-wiki en verder gewoon naar Wikipedia verwijzen?
Goede tip. Hebben we al ergens een dergelijke pagina waar dit bij op kan komen te staan of moeten we zo'n pagina maken ?

Update: http://www.mozbrowser.nl/wiki/index.php ... _Wiki:Help verwijst naar http://meta.wikipedia.org/wiki/MediaWik ... g_overview en dat is in het Engels. Dus dan moeten wij daar eigenlijk een korte versie in het Nederlands van maken met de specifieke zaken die voor onze Wiki op gaan.

Wil iemand hier in het forum (of direct in de Wiki) alvast een begin mee maken ? Zo niet, dan stel ik wel eens iets samen...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Er was nog niets aan gedaan, dus heb ik net van http://www.mozbrowser.nl/wiki/index.php ... _Wiki:Help wat beters gemaakt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Er was nog niets aan gedaan, dus heb ik net van http://www.mozbrowser.nl/wiki/index.php ... _Wiki:Help wat beters gemaakt.
Waarvoor dank. Ik heb de tekst wat aangepast en uitgebreid met informatie over rubrieken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie