Mediawiki 1.4.6 + upload van afbeeldingen

In de Wiki staan per onderwerp uitgebreide beschrijvingen van Mozilla-termen om zo iedereen snel op weg te helpen.
De Wiki maakt het ook mogelijk dat iedereen eraan kan toevoegen en wijzigen. In dit forum wordt daarover meer uitleg gegeven en kun je erover discussieren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Mediawiki 1.4.6 + upload van afbeeldingen

Bericht door nirwana »

Nav http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=479308 heb ik onze MediaWiki-software maar weer bijgewerkt naar de recentste versie. Ik ben nog niet echt op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkheden die we daardoor hebben gekregen.
Nou ja, eentje ervan is http://www.mozbrowser.nl/wiki/index.php ... :Newimages en daarmee kom ik direct op het volgende onderwerp: uploaden van afbeeldingen.

Inmiddels heb ik dat dankzij de aanwijzingen op http://meta.wikimedia.org/wiki/Uploading_files werkend gekregen. Ik ben nog niet helemaal zeker of de afbeeldingen ook automagisch worden geresizet, maar ik vond dit al een hele vooruitgang. Daarom bij deze alvast het verzoek om afbeeldingen die je uploadt zo klein mogelijk te houden, zodat de afbeelding niet alsnog geresizet hoeft te worden.

De te gebruiken codes voor afbeeldingen schijnt iets te zijn van:
[[Image:Online.png|thumb|right|omschrijving]]
De Wikipedia-extensie kan prima helpen om die syntax goed te krijgen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Woohoow, feestje! :-)
Eindelijk fotootjes bij de teksten.

Ik stel voor dat we de volgende verhoudingen respecteren:
- PNG of JPEG
- kleiner of gelijk aan dan 800x600

Anders gaan de bestanden te groot worden en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Het is ook best dat je geen volledige screenshots post als dat niet nodig is. Als je bijvoorbeeld op één deel van het scherm wilt wijzen, knip de afbeelding dan zo uit dat enkel dat deel zichtbaar is. Op die manier is het voor de lezers ook duidelijker wat er bedoeld wordt...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Ik stel voor dat we de volgende verhoudingen respecteren:
- PNG of JPEG
- kleiner of gelijk aan dan 800x600
Houd 50-100 kilobytes als bovengrens aan en dan moet je volgens mij wel ergens komen. Het geheel moet ook te downloaden zijn zonder iemand met een breedband-internetverbinding.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... for_upload uit de Wikipedia.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
wieter
Berichten: 231
Lid geworden op: 8 november 2004, 16:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door wieter »

:oops: mmm, stom geweest, beetje te ijverig geupload :oops:
kan er iemand deze terug verwijderen, hij was weg voor ik het besefte :roll:
mercikes

btw: ik heb nog een stukje bijgeschreven over het maken van screenshots onder windows (linux en mac ben ik niet zo'n krak in) maar nu valt artikel wel een beetje lang uit, dus misschien beter verplaatsen naar een nieuw artikel?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

wieter schreef:kan er iemand deze terug verwijderen, hij was weg voor ik het besefte
De afbeelding is verwijderd.
wieter schreef:btw: ik heb nog een stukje bijgeschreven over het maken van screenshots onder windows (linux en mac ben ik niet zo'n krak in) maar nu valt artikel wel een beetje lang uit, dus misschien beter verplaatsen naar een nieuw artikel?
Ik heb de tekst nog wat aangepast, want uit "over de rechtermuisknop te bewegen totdat hij verandert in een dubbele pijl zoals in onderstaande afbeelding" werd ik niet echt wijs. Ik heb maar aangenomen dat je hier de rechteronderhoek van de afbeelding bedoelde.

Verder heb ik de tekst nog wat langer (ehrm, duidelijker) gemaakt :?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
wieter
Berichten: 231
Lid geworden op: 8 november 2004, 16:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door wieter »

nirwana schreef:
wieter schreef:kan er iemand deze terug verwijderen, hij was weg voor ik het besefte
De afbeelding is verwijderd.
mercikes
nirwana schreef: Ik heb de tekst nog wat aangepast, want uit "over de rechtermuisknop te bewegen totdat hij verandert in een dubbele pijl zoals in onderstaande afbeelding" werd ik niet echt wijs. Ik heb maar aangenomen dat je hier de rechteronderhoek van de afbeelding bedoelde.

Verder heb ik de tekst nog wat langer (ehrm, duidelijker) gemaakt :?
cavatjes is inderdaad wel een beetje duidelijker zo ;-) :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

wieter schreef:cavatjes
Gisteren had ik nog Fries, maar wat betekent dit woord in gewoon Nederlands ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:
wieter schreef:cavatjes
Gisteren had ik nog Fries, maar wat betekent dit woord in gewoon Nederlands ?
Haha. :-)
Het moet eigenlijk zijn "çavatjes". Het is Vlaamsch. Afgeleid van het Franse "ça va" ("het gaat" of "ok, 't is goed"). Je spreekt het trouwens uit als [savvatjes]. Toch een schoon taaltje eh. ;-)
wieter
Berichten: 231
Lid geworden op: 8 november 2004, 16:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door wieter »

ByteWarrior schreef:
nirwana schreef:
wieter schreef:cavatjes
Gisteren had ik nog Fries, maar wat betekent dit woord in gewoon Nederlands ?
Haha. :-)
Het moet eigenlijk zijn "çavatjes". Het is Vlaamsch:-). Afgeleid van het Franse "ça va" ("het gaat" of "ok, 't is goed"). Je spreekt het trouwens uit als [savvatjes]. Toch een schoon taaltje eh. ;-)
euhm ja sorry dat waren mijn bourgeoisie neigingen die even de kop opstaken, maar goed ik doe mijn best ze te onderdrukken ;-)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

wieter schreef:euhm ja sorry dat waren mijn bourgeoisie neigingen die even de kop opstaken, maar goed ik doe mijn best ze te onderdrukken
Dat is je geraden, want dit zorgt voor Babylonische spraakverwarringen, hoor.

En het kost mij vele hoofdbrekens:
- Zou het een tikfout zijn ?
- Wat heeft hij hiermee nu weer duidelijk willen maken ?
Nog geen slapeloze nachten overigens...;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie