Lijkt me duidelijk

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gitana,

In de basis is Mozilla gewoon een goede en veilige browser. Deze ondersteunt veel meer webstandaarden dan de inmiddels hopeloos verouderde IE (waarvan de laatste opwaardering (6.0) samen met Windows XP verscheen en dat is nu toch alweer enkele jaren geleden; sindsdien heeft men het vreselijk druk met het dichten van veiligheidsgaten in IE).

Waarom dingen in IE wel werken en in Firefox niet ligt voornamelijk aan de luiheid van mensen die website maken. Die testen met IE en als het dan goed lijkt te werken dan vindt men het wel ok. Dan kom jij met Firefox aan en dan blijkt dat toch allemaal niet zo lekker te werken. Dan kun je denken dat dat aan Firefox ligt, maar blijkt doorgaans niet het geval te zijn (en als dat wel het geval is, dan komt dat snel boven water en kan Firefox daarop worden aangepast).

Waarom Firefox het dan wel bij het rechte eind heeft ? Firefox houdt zich nogal strikt aan de webstandaarden. Deze standaarden (van het W3C) zijn bedacht zodat je 1 website kunt maken die het met alle browser goed doet. Houd je je daaraan dan heb je dus eigenlijk weinig problemen met andere browsers (nou ja, soms met IE dan maar dat is vaak wel op te lossen). Maar zo eenvoudig zit de wereld van de websites niet in elkaar. Wel proberen we zoveel mogelijk websites aan te laten passen zodat dergelijke problemen steeds minder voorkomen. Des te meer mensen Firefox gebruiken en hier melding van maken, des te meer bedrijven en instanties houden hier rekening mee. Zo gaat het dus steeds beter, maar soms kom je nog wel een site tegen die weigert om goed in Firefox te werken. Dat is dan erg jammer voor de betreffende website (kost ze bezoekers) en dat proberen we veelal in samenspraak met de maker van de site te verbeteren.

Overigens is er ook de IEView-extensie. Daarmee kun je een website die het niet goed lijkt te doen tijdelijk in IE openen. Dan kun je zien of deze het daarmee wel goed doet om vervolgens een volgende site weer gewoon met Firefox te openen. Zo gebruik je IE het minst vaak en dat lijkt ons een goed idee (aangezien Firefox veiliger is en je die browser beter aan je eigen wensen kunt aanpassen (websites openen in tabbladen, geavanceerd advertenties en popups blokkeren, etc)
Zie http://ieview.mozdev.org/ voor de extensie.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
gitana
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2005, 21:54
    unknown unknown

Bericht door gitana »

Hallo Martijn, ik heb net je antwoord bekeken en ik heb me bedacht: ik heb het er weer terug op gezet en ga nou ook maar switchen , mocht het met ff even niet lukken.
m. vr. gr. Gitana :D
gitana
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2005, 21:54
    unknown unknown

Bericht door gitana »

Hallo Martijn, ik heb net de IEview-extensie gedownload, maar kun je me s.v.p. ook even uitleggen hoe het werkt?
Alvast bedankt, Gitana
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Ik ben martijn niet maar ik neem aan dat ik ook mag antwoorden ;-)

Als je de extensie geinstalleerd hebt kan je in een pagina die je met IE wilt zien met je rechtermuisknop klikken en kiezen voor "view this page in IE". Dan wordt IE geopend met de pagina waar je op dat moment bent.

Ook kan je bij Extra, Extensies, IEView => opties instellen dat als je met Fx op een bepaalde pagina komt altijd die pagina met IE wilt zien.

succes

MM
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Mad Maks schreef:
Ook kan je bij Extra, Extensies, IEView => opties instellen dat als je met Fx op een bepaalde pagina komt altijd die pagina met IE wilt zien.
ik zie dat er nu ook een menu entry is in het Extra menu van Fx om aan te geven dat je een bepaalde pagina ltijd met IE wilt bekijken
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

gitana schreef:Hallo Martijn, ik heb net de IEview-extensie gedownload, maar kun je me s.v.p. ook even uitleggen hoe het werkt?
Als een webpagina niet goed werkt, dan klik je er met de rechtermuisknop op en kies je ervoor om de pagina in IE te openen.

Zie ook deze pagina met schermvoorbeelden: http://ieview.mozdev.org/screenshots.html
Daarop lees ik dat je er nu zelfs voor kunt kiezen om bepaalde websites altijd standaard met IE te bekijken. Dan houdt de browser dus zelf bij welke sites blijkbaar nog niet goed werken met Firefox en die worden dan met IE geopend zonder dat je er nog iets extra's voor hoeft te doen. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
gitana
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2005, 21:54
    unknown unknown

Bericht door gitana »

Hallo MM, hartelijk dank voor je uitleg.
Ik heb het meteen geprobeerd en weet nou hoe het gaat.
Moet hier nog veel leren, dus alle hulp is welkom :!:
En Martijn ook bedankt :D
Groetjes Gitana
Gebruikersavatar
Shifty
Berichten: 18
Lid geworden op: 4 juli 2005, 15:02
    unknown unknown

Bericht door Shifty »

IE is zoooo boring :lol:
FireCat
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 juli 2005, 11:36
    unknown unknown

Instellingen

Bericht door FireCat »

gitana schreef: Hoe kan dat toch? Ik heb het al vaker meegemaakt en nu was ik het zat en dacht hij gaat eraf. Maar nou lees ik al die goede reakties hier en ga ik twijfelen of ik er wel goed aan heb gedaan.
Wie geeft raad??
Alvast bedankt en ik ben benieuwd op jullie reakties.
Groetjes Gitana
Wel Gitana
Ik denk het volgende: zoals met alle progjes dien je je instellingen aan te passen...met het gewoon te installeren heb je de 'default' dus moet je zelf aanpassen hoe jij wil dat het werkt...
en dat houdt in dat je even moet kijken hoe het werkt en dan de instellingen aanpassen naar jouw voorkeur..
gtz
Cat
Roberttus
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 juli 2005, 15:26
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Roberttus »

Ik heb verschillende browsers waaronder ook firefox, omdat niet alles werkt bij sommige, en thunderbird vind ik gewoon fantastisch. :D
RGvZ http://www.dagjeweg.nl Dagje uit, overnachting, weekendje weg, uitstapjes en er op uit tips.Je vindt eropuit tips, evenementen en nieuws.
U kunt ook uw hotel boeken of het vakantiehuizen aanbod bekijken. ... Meld je aan op de gratis DagjeWeg.NL E-Krant voor info & aanbiedingen ...
Buddie1959
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 juli 2005, 10:14
Locatie: zoetermeer
    unknown unknown

IE staat te veel bagger toe

Bericht door Buddie1959 »

Ik ben van IE overgestapt naar Moz omdat ik een beetje gestoord werd van de lekken in IE.
EN er werden te veel bestandjes ongezien op mijn computer geinstalleerd waar ik niets mee had en heb.

Ik heb overigens nog wel een vraagje:

Via de homepage van MSN Messenger wordt de "oude browser" nog opgestart.
Hoe kan ik die veranderen ??
Plaats reactie