paginaweergave en geluiden in firefox 0.9

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Marjan
    unknown unknown

Bericht door Marjan »

Kijk ik werk gewoon verder met IE omdat ik donders op de hoogte ben van de problematiek die het heeft.

Een router met Firewall lost veel op, daarnaast een goede virusscanner en 2 gratis spy removers gecombineerd met Registry medic (overigens een prog. dat naast elke browser op zijn plaats is) en IE is goed mee te werken. En ben al geruime tijd virus, spy en trojan vrij.

De reden om Firefox uit te proberen is simpel:

Er wordt uiteenlopend over gesproken en zolang het niet zo popi. is als IE is het in veel mindere mate doelwit voor spy en virussen en het schijnt sneller te zijn dan IE.

Zelf ben ik dus erachter gekomen dat het een beperkte browser is en redelijk bewerkelijk is voordat het aan de wensen voldoet.
Daarnaast beperkt het progr. zich tot een bepaald soort pagina's (correcte weergave) op zich niets mis mee, enkel voor mij, werktechnisch, een te grote handicap.
Via dit forum heb ik getracht de juiste info te krijgen om de beperkingen zo minimaal mogelijk te maken, en dat is niet gelukt.


Groetjes
Marjan
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Marjan,

ik vind niet dat je echt je best hebt gedaan om 'de juiste info' te verkrijgen om je problemen op te lossen die je met Firefox lijkt te ondervinden.

Je hebt alleen aangegeven dat er "iets niet werkt" met "geluid" en "weergave". Daar kan niemand iets mee!!

En je schrijft "Zelf ben ik dus erachter gekomen dat het een beperkte browser is en redelijk bewerkelijk is voordat het aan de wensen voldoet. "
Ik moet concluderen dat je hier erg kort door de bocht steekt en je mening vormt op basis van een paar websites, en dit topic dat je niet heeft kunnen helpen.

Nou goed, als je het zo wilt, jij je zin. Wij weten wel wat je mist.
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Ria
    unknown unknown

Niks met layers en IE te maken?

Bericht door Ria »

Ik hoor eigenlijk nooit geluiden op de pagina, tenzij ik duidelijk kan zien dat Realplayer of WMP worden opgestart. Ik vind dat overigens alleen maar een voordeel omdat ik al genoeg geluiden om me heen hoor.
Als ik deze pagina http://lifeje.apsinfo.nl/ in IE oproep dan hoor ik geluid, maar er wordt geen (in Taakbeheer zichtbare) player opgestart. Zou dit niet iet met het probleem te maken kunnen hebben? Als ik klik op een IE-bookmarklet "Clear Layers" dan houdt het geluid subiet op.

Groeten,
Ria
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Irmen schreef: ik vind niet dat je echt je best hebt gedaan om 'de juiste info' te verkrijgen om je problemen op te lossen die je met Firefox lijkt te ondervinden.
Ik denk niet dat je kunt oordelen over de uren, moeite en de diverse info kanalen aanspreken, die er door mij in firefox gestoken zijn en vind deze uitspraak dan ook erg ongepast en een voortvloeisel uit, waarschijnlijk, geprikkeldheid dat er mensen zijn die het product minder goed bij zichzelf
vinden passen en hier een een melding van maken.
Irmen schreef: Je hebt alleen aangegeven dat er "iets niet werkt" met "geluid" en "weergave". Daar kan niemand iets mee!!
Vermoedelijk heb jij dan niet de hele topic gevolgd
lees maar mee:
Anonymous schreef:
ByteWarrior schreef: Geluid werkt hier wel in Firefox 0.9. Met wat speel je geluid af?
Alle wave progs staan op deze machine, in IE werkt het wel.
Vermoedelijk heb ik dus in firefox iets niet goed staan als het bij jou wel werkt.
Het probleem is dus gelokaliseerd, echter niemand schijnt firefox zo goed te kennen dat hier een antwoord op gegeven kan worden.
Alle informatie die er over firefox te vinden is beperkt zich tot de vorige versie, op zich logisch gezien de releas dd.

Volgens mij ga je hier heel erg de fout in door een tekst uit zijn verband te trekken en te misbruiken om je eigen mening aan te geven.
Irmen schreef: En je schrijft "Zelf ben ik dus erachter gekomen dat het een beperkte browser is en redelijk bewerkelijk is voordat het aan de wensen voldoet. "
Ik moet concluderen dat je hier erg kort door de bocht steekt en je mening vormt op basis van een paar websites, en dit topic dat je niet heeft kunnen helpen.
Dit mist er:
Daarnaast beperkt het progr. zich tot een bepaald soort pagina's (correcte weergave) op zich niets mis mee, enkel voor mij, werktechnisch, een te grote handicap.
En wat die "paar" website's aangaat, 3 van de 5 worden niet juist weergegeven, 1 op de 5 is dusdanig verminkt dat er geen herkenbaarheid inzit.
Irmen schreef:Nou goed, als je het zo wilt, jij je zin. Wij weten wel wat je mist.
Dit is ook zo een aparte opmerking die meer lijkt op kinderlijkonvermogen kritiek te verdragen dan een hulp- en slagvaardig
houding.

Varen onder deze vlag is makelijk:
Zoals nirwana al zei is het een tekortkoming van de website, niet van Firefox. Het enige dat je kan doen is een vriendelijk mailtje sturen naar de maker van de website om hem (of haar) ervan te overtuigen zich aan de webstandaarden te houden.
maar is niet echt een advies waarmee je uit de voeten kunt.
"De wereld moet zich aanpassen aan firefox is het motto."

De ext. view in IE geeft al aan dat ik niet alleen in mijn mening sta en is m.i ook een heel sterke en belangrijke fuctionaliteit in firefox.

Motto:
Firefox is een goede browser, en heeft zeker hele goede kansen de vervanger van IE te worden, mits er IE naast staat voor de probleem gevallen.

Deze mening is de mijne, iemand die hoge eisen stelt, goed op de hoogte is van wat er op internet gebeurd, geen leek is en intensief (zakelijk) met internet werkt.

Groetjes
Marjan
Bezoekert
    unknown unknown

Bericht door Bezoekert »

Marjan schreef: Hier dus niet en ik kan geen informatie vinden het wel goed werkend te krijgen.

[...]
En op een gegeven moment moet je stoppen als je muurvast komt te ziten.

[...]
Ondertussen gewoon met IE verder, het mag dat een zeef zijn maar alles werkt wel.

Groetjes
Marjan
Sorry hoor, maar de twee sites die niet 'werken', werken wel. En het is m.i. géén IE vs. Firebird probleem.

Goed, ik zie ook geen achtergrond bij de ene en hoor geen geluiden (gelukkig!) bij de andere, maar eerlijk gezegd boeit me dat als bezoeker helemaal niet.

De inhoud/informatie is verder gewoon toegankelijk, en daar gaat het gewoon om.

Als ik verder kijk naar broncode van beide web sites, dan zie ik een hele hoop onnodig ingewikkelde codering, wat een web site veel trager maakt dan noodzakelijk of zelfs wenselijk is. Een beetje (X)HTML/CSS leren schrijven zal een hoop schelen om de boel een meer logische structuur te geven en bandbreedte (voor jezelf!) te besparen.

En bij één van de web sites worden de achtergronden dan wel getoond, maar (sommige van) de gekozen achtergronden maken de tekst weer moeilijk leesbaar. Of ik het nu met IE bekijk of met een andere browser, de achtergronden storen in deze gevallen meer dan dat ze iets positiefs aan de geboden informatie toevoegen.

Er zijn dus nogal wat structurele problemen met de gegeven web sites die ontwerptechnisch zo eenvoudig opgelost zouden kunnen worden dat ze in elke browser goed kunnen werken, of het nu IE of wat dan ook is. En gezien de opzet en inhoud van die web sites, zou dat niet eens zoveel werk hoeven te zijn. Als je weet wat je doet. ;)

Gratis tip: Grafische vormgeving (evt. met multimediale toeters&bellen) tesamen met het aanbieden van tekstuele informatie moet je gewoon met beleid en terughoudendheid toepassen; zorg ervoor dat het niet stoort of afleid van de informatie die je biedt, wil je meer bezoekers laten terugkeren op een web site.

Maar goed, ik ben als bezoeker/gebruiker allang blij dat ik een leuke extensie in Firefox heb waarmee ik met gemak een aantal zaken uit kan zetten. Voor de voorbeeld sites die je gaf, zou ik normaliter meteen gebruik hebben gemaakt van die extensie. Gewoon, omdat je het mij als bezoeker/gebruiker bijna onmogelijk maakt om met plezier en gemak de boel te bekijken. (Ja, ook in IE, dus.)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Marjan schreef:Varen onder deze vlag is makelijk:
Zoals nirwana al zei is het een tekortkoming van de website, niet van Firefox. Het enige dat je kan doen is een vriendelijk mailtje sturen naar de maker van de website om hem (of haar) ervan te overtuigen zich aan de webstandaarden te houden.
maar is niet echt een advies waarmee je uit de voeten kunt.
"De wereld moet zich aanpassen aan firefox is het motto."
Nu bekijk je het van de verkeerde kant. Je moet beter lezen. Ik heb het hier over webstandaarden. Als een website zich daar niet aan houdt, is de kans klein dat de website goed weergegeven wordt. Of anders gezegd GIGO (garbage in, garbage out). Je kan niet van Firefox verwachten dat hij van een slechte website een goede website maakt (ik heb het hier niet over de inhoud van een website, alleen over de opbouw).

De wereld moet zich dus niet aanpassen aan Firefox, maar aan de standaarden. Als je het zo formuleert, dan heb je gelijk. FireFox wordt door alle webbouwers geroemd omdat het de webstandaarden zo goed volgt. Het is namelijk veel makkelijker om een website te maken voor Firefox dan voor bijvoorbeeld IE. Met IE moet je met allerlei hacks maar proberen de website er goed laten uit te zien.

Een mailtje sturen naar de websitebouwer kan soms al veel oplossen. Niet iedere websitebouwer maakt er een probleem van. Sommigen passen hun site direct aan zodat hij ook op andere browsers werkt.
Motto: Firefox is een goede browser, en heeft zeker hele goede kansen de vervanger van IE te worden, mits er IE naast staat voor de probleem gevallen.
Dat is correct. Nu zeg je het zelf. Er zijn websites die zo slecht gemaakt zijn dat enkel IE ze kan weergeven. IE slikt namelijk alles. Ook al zit het verkeerd in elkaar, worden tags niet gesloten, etc.
Deze mening is de mijne, iemand die hoge eisen stelt, goed op de hoogte is van wat er op internet gebeurd, geen leek is en intensief (zakelijk) met internet werkt.
Ik denk dat iedereen in dit forum aan dit profiel voldoet. Iedereen die Firefox gebruikt, eist veel, en surft veel. Niet voor niets wordt Firefox overal aangeraden door webmagazines, webbouwers, e.a.

FireFox is een professionele browser. Ik gebruik deze browser nu al meer dan 3 jaar en ik heb nog geen onoplosbare problemen tegengekomen. En ik kan toch wel zeggen dat ik zeer goed op de hoogte ben van wat er zich op het Net afspeelt. En Firefox doet alles wat ik wil.
Ik vind het raar dat je zegt dat er bij jou maar zo weinig websites werken. Ik surf namelijk veel en intensief (meestal 4 à 5 uur per dag) en ik kom bijna geen websites tegen waar FFx niet mee overweg kan. Ik durf toch te zeggen dat 97% van de websites goed getoond worden in FFx. (Ik moet wel zeggen dat de meeste websites naar waar ik surf de W3C webstandaarden toepassen).

Ik vind het spijtig dat je niet verder probeert om met Firefox te werken. Ik snap echter wel waarom je zo teleurgesteld bent. Niets is zo frustrerend dan iets dat niet wilt werken. Vergeet echter niet dat we nog maar aan versie 0.9 van FFx zitten. Hoewel Firefox al zeer stabiel is, is het voor sommige mensen nog niet geschikt. Wacht tenminste tot de 1.0 release voor je je definitieve oordeel over Firefox velt.
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Marjan,

Er zijn mensen, waar jij kennelijk toe behoort, die heel erg prijs stellen op alle toeters en bellen (draaiende frutsels om je muispijl, illustrerende geluiden enz.) en die in IE vaak mogelijk zijn omdat IE op een andere manier werkt dan FF. Die eigenschap - de manier waarop IE werkt - is inherent aan onveiligheid.
De toon uit je reply wordt je vermoedelijk ingegeven door gefrustreerde teleurstelling omdat je beide eigenschappen had gewild, de tamtam en alles-moet-mogelijk-zijn mentaliteit van IE, maar dan gecombineerd met de veiligheid en het gebruiksgemak van Firefox.
Je moet zelf uitmaken wat je het belangrijkst vindt, volgens mij heb je dat al gedaan (hoewel je er nog moeite mee hebt versta ik uit je toon) en ik heb er absoluut geen problemen mee.

Groeten, succes,
Ria
Plaats reactie