Extensies worden in Firefox geinstalleerd!?

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:
Ria schreef:Ik vermoed dat men daarvoor heel makkelijk en goed abstract en ruimtelijk moet kunnen denken; je moet a.h.w. in de HTML de pagina al voor je zien. Als je die eigenschap niet of in mindere mate hebt, is Mozilla Composer verbazend nuttig.
Meestal maak ik op voorhand een schets over hoe de website er moet uitzien. In het hele codeerproces verandert er nog heel veel aan, maar de grote structuren blijven. Vroeger begon ik zo op het wilde weg maar wat te tikken, maar zo'n schets is veel handiger. Dan kun je daar alles direct op benoemen (bv. menu, hoofding, etc) en dit in je CSS gebruiken. Je weet dan altijd wat waarvoor dient.
Feitelijk deel ik een site in onderdelen (blokken) op en dan maak je de site blok voor blok. Meestal ben ik nog met gewone HTML bezig. De stap naar XHTML heb ik nog niet geheel gemaakt, maar die kant ga ik natuurlijk wel steeds meer op.
ByteWarrior schreef:In (X)HTML schrijven hoeft trouwens niet moeilijk te zijn. Je hoeft maar enkele tags te kennen en je bent vertrokken. De editors zorgen voor de rest (inspringen, Doctype, etc).
Welke editor(s) gebruik je ? Zelf gebruik ik Syn van http://syn.sf.net
Maar dat is puur omdat deze editor het allround wel goed doet. Ik ben ook wel eens met JEdit bezig geweest, maar die is te zwaar voor mijn huidige PC. Java-programma's vind ik prima, maar laat dan alsjeblieft Swing links liggen en gebruik iets als SWT (zoals bij Azureus/Eclipse het geval is).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Feitelijk deel ik een site in onderdelen (blokken) op en dan maak je de site blok voor blok. Meestal ben ik nog met gewone HTML bezig. De stap naar XHTML heb ik nog niet geheel gemaakt, maar die kant ga ik natuurlijk wel steeds meer op.
Ik probeer enkel nog XHTML te schrijven. Ik heb het voordeel dat ik de stap van HTML naar XHTML zeer snel gemaakt heb, waardoor ik niet te veel slechte gewoontes van HTML aangeleerd heb (zoals het niet sluiten van de <br /> tag).
Welke editor(s) gebruik je ? Zelf gebruik ik Syn van http://syn.sf.net
Maar dat is puur omdat deze editor het allround wel goed doet. Ik ben ook wel eens met JEdit bezig geweest, maar die is te zwaar voor mijn huidige PC. Java-programma's vind ik prima, maar laat dan alsjeblieft Swing links liggen en gebruik iets als SWT (zoals bij Azureus/Eclipse het geval is).
Ik gebruik VIM om de teksten te typen (goede syntaxcoloring). Voor het gewone XHTML-werk gebruik ik HTML-kit. Aangezien je daar voor alles wel een menu-item hebt, vind je ook alles vrij snel terug. En natuurlijk auto-tagclosing, auto-indent enzo. Het zijn gimmicks, maar het helpt wel.
Syn heb ik ooit eens geprobeerd, maar dan terug aan de kant geschoven (ik ben al vergeten waarom :s).
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

In Mozilla Composer kan je het ook in HTML tikken als dat makkelijker is. Alleen er zitten geen kleurtjes in. En met één klik zie je dan hoe de pagina eruit ziet. De meeste websites kan je daarin invoeren en dan bewerken of van fouten ontdoen en je hoeft je ook niet druk te maken over character encoding fouten.
Maar ik zie het nu wel in, mensen die met HTML in hun hoofd naast een computer zijn geboren krijg je niet meer bekeerd tot een WYSIWYG-editor :)
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Klinkt ook niet erg cool, Mozilla Composer :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ria schreef:Maar ik zie het nu wel in, mensen die met HTML in hun hoofd naast een computer zijn geboren krijg je niet meer bekeerd tot een WYSIWYG-editor :)
Ik heb het natuurlijk ook moeten leren 8)
En ik ben ook wel eens met WYSIWYG-editors aan de slag gegaan, hoor. Die voegen soms wel handige dingen toe. Bijvoorbeeld als je een afbeelding toevoegt, dan worden automatisch width en height van die afbeelding ingevoegd enzo (al kan die HTML-Kit dat mogelijk ook wel).

Mijn voornaamste probleem met WYSIWYG is dat ze doorgaans te veel in de HTML stoppen en niet altijd even overzichtelijke HTML produceren. Daarom gebruik ik WYSIWYG voornamelijk als ik iets snel op Internet wil plaatsen en niet zo geinteresseerd ben in het later aanpassen van de HTML (zoals bij het gisteren geplaatste vertaling van Why You Should Dump Internet Explorer).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

dit onderwerp begint totaal offtopic te raken ;-) zullen we het afsluiten
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Mad Maks schreef:dit onderwerp begint totaal offtopic te raken ;-) zullen we het afsluiten
Lijkt me ook beter. Aangezien er momenteel niet zoveel te doen is aan dit probleem. Voor WYSIWYG editors kunnen we beter een ander discussietopic openen.

[De Vergaarbak] Welke HTML-editor gebruik jij?
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gesloten