Waarom Mozilla Thunderbird slechts voor een kleine groep?

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Plaats reactie
johandulac
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 december 2004, 21:38
    unknown unknown

Waarom Mozilla Thunderbird slechts voor een kleine groep?

Bericht door johandulac »

Al geruime tijd gebruik ik Thunderbird, bevalt me prima. Bij lezingen over OpenSource programma's zal ik ook altijd Thunderbird aanbevelen. Echter bij de installatie van versie 1.5 moet de spellingscontrole apart gedownload worden. Volgens de website zou installatie heel gemakklelijk zijn. Natuurlijk is het me wel gelukt alleen:

de minder ervaren pc- gebruikers zullen er zeker problemen mee hebben en gemakkelijk weer terugkeren naar Outlook Express.

Bij praktisch alle updates van Windows-programma's installeer je de nieuwe versie over de oude heen. Zo niet bij Thunderbird. Natuurlijk staat op de website hier iets over. Waarom echter niet een melding bij het installeren dat je eerst de oude versie moet de-installeren of dit automatisch laten doen zoals b.v. bij I-tunes?

Je kunt hiet niet spreken van bugs, maar hoe kaart je nu bij de ontwikklelaars de gebruikersvriendelijkheid aan?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Waarom Mozilla Thunderbird slechts voor een kleine groep

Bericht door nirwana »

johandulac schreef:Je kunt hiet niet spreken van bugs, maar hoe kaart je nu bij de ontwikklelaars de gebruikersvriendelijkheid aan?
Alles waarvan jij vindt dat het anders c.q. beter kan, kun je in Mozilla's Bugzilla-systeem aanmelden: https://bugzilla.mozilla.org
Het helpt natuurlijk als je met gerichte suggesties komt hoe de gebruiksvriendelijkheid verbeterd kan worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Waarom Mozilla Thunderbird slechts voor een kleine groep

Bericht door ByteWarrior »

johandulac schreef:de minder ervaren pc- gebruikers zullen er zeker problemen mee hebben en gemakkelijk weer terugkeren naar Outlook Express.
De minder ervaren gebruikers zullen sowieso de stap naar Thunderbird niet zetten, meestal omdat ze zelfs niet weten dat er nog andere mailprogramma's zijn...
Bij praktisch alle updates van Windows-programma's installeer je de nieuwe versie over de oude heen. Zo niet bij Thunderbird. Natuurlijk staat op de website hier iets over. Waarom echter niet een melding bij het installeren dat je eerst de oude versie moet de-installeren of dit automatisch laten doen zoals b.v. bij I-tunes?
Ik weet niet bij wie je je inlichtingen ingewonnen hebt, maar je kan een nieuwe versie van Thunderbird gewoon over de oude installeren. Sinds 1.5 zit er zelfs een auto-update functie in. Makkelijker kan het niet meer.
Je kunt hiet niet spreken van bugs, maar hoe kaart je nu bij de ontwikklelaars de gebruikersvriendelijkheid aan?
De dingen die je hier opnoemt, zijn wel bekend bij de ontwikkelaars hoor. Het kan altijd gebruiksvriendelijker en stabieler, maar die twee kunnen nooit tegelijkertijd. ;-)

Ik ben wel benieuwd naar versie 2.0, want daar zullen alvast heel wat verbeteringen in zitten.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Waarom Mozilla Thunderbird slechts voor een kleine groep

Bericht door Gert-Paul »

johandulac schreef:Al geruime tijd gebruik ik Thunderbird, bevalt me prima. Bij lezingen over OpenSource programma's zal ik ook altijd Thunderbird aanbevelen. Echter bij de installatie van versie 1.5 moet de spellingscontrole apart gedownload worden. Volgens de website zou installatie heel gemakklelijk zijn. Natuurlijk is het me wel gelukt alleen:

de minder ervaren pc- gebruikers zullen er zeker problemen mee hebben en gemakkelijk weer terugkeren naar Outlook Express.
Wat dit punt betreft. Het niet mee-installeren heeft te maken met licensie zaken. Als het zou kunnen, zou het idd voor gebruikers veel makkelijker zijn.

In TB 1.5 is het wel mogelijk om dit met 2 klikken te doen. Via de startpagina kan nl direct het installeren venster gestart worden en na een herstart zal daarna alleen de standaardtaal geselecteerd moeten worden.
Maar aangezien dit idd 3 handelingen betreft misschien iets te complex...

Firefox 2 moet volgensmij ook spellingscontrole krijgen en daarom is de MozillaCorperation op zoek naar een manier om dit ook in alle vertalingen goed te laten werken. Ik ben benieuwd wat hier uit komt en wsl zal het daarna ook voor Thunderbird te gebruiken zijn.
Plaats reactie