In de strijd tegen spammers...

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

In de strijd tegen spammers...

Bericht door nirwana »

Beste forumgebruikers,

Vanochtend kwam ik op het forum en trof daar de volgende ravage aan:
- 19 berichten van een spammer
- veel reacties daarop op het forum
- een PM-box vol over spamberichten

Omdat het er zoveel waren heb ik besloten om de DeleteUser-mod op ons forum te installeren. Daarmee kan ik veel eenvoudiger een gebruiker verwijderen. Daarin zat alleen nog niet de functionaliteit om ook alle berichten van de betreffende gebruiker te verwijderen, maar dat was eenvoudig toe te voegen. Daarmee kan ik in elk geval snel een ongewenste gebruiker van het forum verwijderen. Ik moet dan alleen ook nog aan het script toevoegen dat de gebruiker direct aan de block-lijsten wordt toegevoegd ;-)

Maar daarmee verwijder ik alleen de berichten van de spammer zelf en niet de berichten die andere forumgebruikers daar weer als reactie op hebben gegeven. Zo kan het nu voor komen dat de berichten van de spammer van het forum verwijderd zijn, maar dat de reacties daarop er nog wel staan. Mocht dat nu het geval zijn, meld dat dan even zodat ik die berichten ook kan verwijderen.

Voor de toekomst wil ik dan ook met klem verzoeken om niet op het forum op spamberichten te reageren en ze enkel aan mij via PM door te geven.

Alvast bedankt,

Martijn
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Zijn het handmatig geregistreerde accounts waarna een spambot op dat account wordt geregistreerd? Of zijn het puur mensen? (lijkt me niet)
JAF
Berichten: 107
Lid geworden op: 2 februari 2005, 17:03
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JAF »

De registratie maakt gebruik van Captcha, toch? En volgens mij is die makkelijk te kraken door bots. http://www.hetlab.tk/?p=170
Ik zelf kan ik een snelle zoektoch ook geen betere Captcha module vinden, terwijl ze er moeten zijn lijkt me, want er zijn betere Captcha's in omloop...
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Captcha is zo goed als waardeloos naar mijn mening.
1) het kan dus gekraakt worden
2) het is zeer moeilijk om die dingen te lezen (en niet enkel voor een spammer)

Ik heb me al meerdere keren blindgestaard op zo'n afbeelding of het nu een "b" of een "h" is. En dan moet je 3x proberen tot het je lukt. Niet echt de meest prachtige oplossing.

Volgens mij is de beste manier waarmee je spammers kan tegenhouden dmv een simpele open vraag.

"Welke kleur heeft een citroen?"
"Welke kleur heeft een groene appel?"

Alle Nederlandstalige mensen kunnen dit direct beantwoorden, maar spammers (die meestal uit een ander land komen) en spambots (die hiervoor niet ingesteld zijn) kun je hier makkelijk mee om de tuin leiden.

Deze techniek heeft een naam, maar die ontsnapt mij nu even...
Gebruikersavatar
Mudfoot
Berichten: 625
Lid geworden op: 5 april 2006, 15:20
Locatie: Clown Town
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mudfoot »

Nirwana schreef:- een PM-box vol over spamberichten
Precies om die reden had ik de gewoonte geadopteerd om na het melden van spam, een 'spam gemeld' berichtje te plaatsen. Dit zou meerdere meldingen moeten voorkomen maar ik realiseer me dat Martijn dát dan óók weer moet verwijderen :?
Wel of niet doen? Please advise.

Misschien is het een idee om een 'Spam-meld Sticky' in te voeren? (Analoog aan: http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=423789 )
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Of in dit forumonderdeel een (sticky) topic openen waar iedereen die spam gemeld heeft dat in die topic even aangeeft. Voorkomt een hoop dubbel werk. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

of nog enkele (of een) moderator(s) aanstellen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Mudfoot schreef:
Nirwana schreef:- een PM-box vol over spamberichten
Precies om die reden had ik de gewoonte geadopteerd om na het melden van spam, een 'spam gemeld' berichtje te plaatsen. Dit zou meerdere meldingen moeten voorkomen maar ik realiseer me dat Martijn dát dan óók weer moet verwijderen :?
Wel of niet doen? Please advise.
Dat idee is ook prima, maar ik verwijder sneller berichten uit mijn persoonlijke inbox dan dat ik het forum af moet zoeken naar eventuele reacties op spamberichten. Vooral nu ik alle berichten van een spammer in 1 keer kan verwijderen. Als een spammer in staat is om 20 berichten te plaatsen, dan moeten we zelf ook met grover geschut over de brug komen.
Mudfoot schreef:Misschien is het een idee om een 'Spam-meld Sticky' in te voeren? (Analoog aan: http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=423789 )
Bedankt voor de suggestie. Ik heb direct zo'n onderwerp gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

JAF schreef:Ik zelf kan ik een snelle zoektoch ook geen betere Captcha module vinden, terwijl ze er moeten zijn lijkt me, want er zijn betere Captcha's in omloop...
Inmiddels heb ik op het forum de betere Captcha van http://sourceforge.net/projects/paulscriptsmods/ geinstalleerd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Goed werk Martijn!
Gebruikersavatar
Mudfoot
Berichten: 625
Lid geworden op: 5 april 2006, 15:20
Locatie: Clown Town
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mudfoot »

Nirwana schreef:Ik heb direct zo'n onderwerp gemaakt.
Excellento! Spijkers met koppen, precíes wat nodig is om spammers aan die paal te nagelen! :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

nirwana schreef:Inmiddels heb ik op het forum de betere Captcha van http://sourceforge.net/projects/paulscriptsmods/ geinstalleerd.
Prompt kreeg ik gisteren al een mail van iemand die niet door de nieuwe captcha heen kwam. Dus heb ik voor die persoon maar zelf een nieuw account aangemaakt. Ik hoop echter dat dat geen trend wordt: nieuwe gebruikers komen er niet doorheen, maar spammers bijvoorbeeld wel.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:
nirwana schreef:Inmiddels heb ik op het forum de betere Captcha van http://sourceforge.net/projects/paulscriptsmods/ geinstalleerd.
Prompt kreeg ik gisteren al een mail van iemand die niet door de nieuwe captcha heen kwam. Dus heb ik voor die persoon maar zelf een nieuw account aangemaakt. Ik hoop echter dat dat geen trend wordt: nieuwe gebruikers komen er niet doorheen, maar spammers bijvoorbeeld wel.
Dat zal toch niet? Als het maar een beetje goed leesbaar is. I.i.g. niet zoiets als bij wiki.nedlinux.nl :

Code: Selecteer alles

           ____   _   _    ##     _   _ 
          |  _ \ ( ) ( )  ####   ( ) ( )
 ######   | | | || |/'/' ##  ##  | |/'/'
 ##       | |_| || , <   ##  ##  | , <  
 ####     |____/ | |\`\  ######  | |\`\ 
 ##              (_) (_) ##  ##  (_) (_)
 ##                      ##  ##         
 ######      
(Bedenk dat de sterretjes ook letters vormen). Zo is het nog redelijk, i.i.g. voldoende leesbaar, maar bij het lettertype dat zij gebruiken krijg je dit:

Afbeelding

En afhankelijk van welke letters er staan wordt het evt. volkomen onleesbaar...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Voor mij is die bovenste juist totaal niet te lezen. :)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Voor mij is die bovenste juist totaal niet te lezen. :)
Hè!?!?!? Hoe is 't mogelijk...

Het enige wat ik dan kan bedenken is dat je onder Slackware, en/of in Firefox een niet-standaard lettertype gebruikt.

Ik zie bij de bovenste i.i.g. dit:

Afbeelding

P.S. Het zou ook nog kunnen zijn dat mijn instellingen afwijken: ik heb natuurlijk die GTK-QT Theme Engine geinstalleerd zodat Firefox er tenminste een beetje normaal uitziet onder KDE :wink:
Plaats reactie