Voor wie verder wil met Ubuntu Edgy Eft

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Voor wie verder wil met Ubuntu Edgy Eft

Bericht door nirwana »

Als aanvulling op dit onderwerp wil ik graag wat ervaringen delen omtrent het gebruik van Ubuntu Linux (Edgy Eft). Ik gebruik dit systeem nu sinds het uitgebracht is en ben er zeer over te spreken. Maar ik ben er ook wel achter gekomen dat er een aantal handige trucs zijn die je even moet weten.

Lange tijd zwart scherm bij het opstarten ?
In Edgy Eft zou een nieuwe USplash zitten. Ik geloof best dat die erin zit, maar ik heb er nog niets van gezien. Enkel een zwart scherm tijdens het opstarten. Uiteindelijk heb ik USplash uitgeschakeld (door in /boot/grub.menu.lst de splash-woorden te verwijderen) en dan zie je waar Ubuntu tijdens het opstarten echt lang mee bezig is.

fsck duurt lang ?
Na het uitschakelen van USplash viel me op dat fsck nogal lang duurt. Daarom kreeg ik dus een tijdlang dat zwarte scherm. Ik vind het prima dat de partities gecontroleerd worden, maar volgens mij probeert het programma ook de NTFS-partities die ik nog van Windows heb te controleren. Dat lijkt me wat overdreven, want laat Windows dat maar lekker zelf in de gaten houden.
Uiteindelijk vond ik een tip om dit uit te schakelen in /etc/fstab. Door aan het einde van de regels bij de partities de 1 te veranderen in een 0 worden deze partities niet meer gecontroleerd tijdens het opstarten.

Firefox 2 crasht op Flash-animatie op webpagina
Edgy Eft komt standaard met Firefox versie 2. Na het installeren van de Flash-plugin in Firefox en het bezoeken van een webpagina met Flash crasht deze de browser.
Bewerk /etc/X11/xorg.conf en zet de depth op 24 (ipv 16). Systeem herstarten en daarna crasht Firefox niet meer zodra je een Flash-pagina laadt. Uiteraard heb je geen last als je de Flash-plugin niet in Firefox hebt geinstalleerd, maar doe je dat 1 keer dan loop je dus dit crash-gevaar.

Eenvoudig software installeren
Uiteraard kun je via Synaptics nieuwe software installeren. Ook kun je daar nu zelf bronnen aan toevoegen zonder dat je je sources.lst steeds hoeft te bewerken.

Maar via automatix2 gaat bepaalde software nog net even sneller. Dit programma verdeelt de software onder in Filesharing (Azureus, DirectConnect, eMule, etc), Internet (AMSN, Skype, XChat, etc), Overig (Microsoft core fonts, Nvidia-drivers), Multimedia (dvdrip, flash-plugin, democracy player, multimedia codecs, realplayer, etc), Office (GnuCash, Adobe Reader) en Utilities (GnomeBaker, VMWare, Wine, etc).
Dit zijn veel programma's die beginnende gebruikers die net van Windows overschakelen toch wel willen gebruiken (tot ze een goed open alternatief hebben gevonden).
Update: zie de opmerking hieronder over Automatix.

Overige wensen (suggesties zijn uiteraard welkom):
- Microsoft VPN aan de praat krijgen (met pptpconfig kom ik er nog niet helemaal uit of ik dan wel een goede verbinding krijg)
- gerelateerd: via Remote Desktop kunnen inloggen op Microsoft Terminal Servers
Laatst gewijzigd door nirwana op 5 november 2006, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Martijn, heb je het via een upgrade of heb je een geheel nieuwe installatie gedaan?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ik ben heel erg over Ubuntu Edgy te spreken. Ik heb eerst Dapper Drake geinstalleerd en toen de update gedaan zoals te lezen in de Wiki van de Ubuntu website.

Firefox
Firefox werkt zoals verwacht en ik heb zonder grote problemen me profiel van Windows ook in Linux kunnen importeren, alleen een paar kleine dingen zoals incompatible extensies. Ik heb geen problemen met Flash of Java en alles werkt zoals ik heb verwacht van Mozilla en Ubuntu.

Opstarten
Ubuntu ontwikkelaars hebben hun woorden waargemaakt, inderdaad start Ubuntu een heel stuk sneller op. Dapper Drake, Ubuntu versie 6.06, was met opstarten hardstikke traag, ongeveer twee keer zo traag als Windows XP met opstarten. Maar nu met Edgy Eft, versie 6.10, is Ubuntu hardstikke snel met opstarten, bijna twee keer zo snel als Windows XP.

Makkelijk andere pakketten erbij installeren
Ik heb laatst het pakket kubuntu-desktop en xubuntu-desktop erbij geinstalleerd en Ubuntu wordt er niet langzamer op, wat ik bij Dapper Drake, toen ik dat virtueel had draaien, wel had. Ik had wel wat kleine problemen met het opstartscherm dat ineens 'Kubuntu' in plaats van 'Ubuntu' toonde, maar dat heb ik met een zelfgecompileerd programmaatje opgelost.

Games...
Uiteindelijk heb ik ook Doom 3 geinstalleerd, wat eerst niet wilde werken vanwege het gebrek aan drivers, maar ook via Google heb ik snel uitgevonden dat je via Synaptic je nvidia-drivers zo kon installeren.

Kortom, alles loopt zoals het hoort, soepel en goed.

Mijn partitionering: Ubuntu schijf is 15gb, swap 1gb, maar 0 wordt gebruikt :p
Laatst gewijzigd door Sebazzz op 4 november 2006, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

vulture schreef:Martijn, heb je het via een upgrade of heb je een geheel nieuwe installatie gedaan?
Geheel nieuwe installatie. Mijn vorige Ubuntu-CD was een jaar oud en ik had geen zin om daarmee een dist-upgrade uit te voeren. Ik had die nog niet veel gebruikt, dus erg veel belangrijke gegevens konden er niet in staan. Daarom mocht Ubuntu daar overheen installeren.
Overigens heb ik nog geen swap-partitie, maar met 1 GB intern geheugen hoop ik dat ook niet direct nodig te hebben.

Windows toonde vanochtend al voor de zoveelste keer een blauw scherm bij een hernieuwde poging van mijn kant om een stuurprogramma voor mijn geluidskaart te installeren.
Ja, ik weet het: Windows toonde een waarschuwing dat de driver misschien niet compatible was, maar ik moet toch wat als Windows weigert om er een geschikt stuurprogramma voor te installeren ?!?
Daarna volgde een geheugendump en startte het systeem niet meer goed op, dus mocht ik de installatie weer met de XP-CD repareren. Ubuntu daarentegen herkent netjes mijn geluidskaart en die kan ik daar ook zonder problemen gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Re: Voor wie verder wil met Ubuntu Edgy Eft

Bericht door rappie pappie »

nirwana schreef: Maar via automatix2 gaat bepaalde software nog net even sneller. Dit programma verdeelt de software onder in Filesharing (Azureus, DirectConnect, eMule, etc), Internet (AMSN, Skype, XChat, etc), Overig (Microsoft core fonts, Nvidia-drivers), Multimedia (dvdrip, flash-plugin, democracy player, multimedia codecs, realplayer, etc), Office (GnuCash, Adobe Reader) en Utilities (GnomeBaker, VMWare, Wine, etc).
Dit zijn veel programma's die beginnende gebruikers die net van Windows overschakelen toch wel willen gebruiken (tot ze een goed open alternatief hebben gevonden).\
Mensen ik vind het fijn om te lezen dat jullie edgy eft geweldig vinden. :wink: Maar ik wacht nog wel even een paar maandjes met updaten. :wink:

Maar alsjeblieft mensen ga geen automatix gebruiken.Het is een dirty hack. :cry: Die ook zeker niet door ubuntu ondersteunt worden en aangemoedigd om te gebruiken.Het kan je systeem breken.PAS OP.Het doet dingen in je systeem waar je niks vanaf weet.

Wil je alles in een keer en VEILIG...!.. :wink:

In Ubuntu zul je heel wat moeten installeren als je multimedia in alle gangbare formaten wilt kunnen beluisteren en bekijken. De makkelijkste manier om dit in versie 6.06 LTS (Dapper Drake) te doen, is via de pakketbron van Seveas. Hiermee worden de standaard-mediaspelers bijgewerkt met de meeste gangbare formaten.

Als je Edgy Eft (6.10) gebruikt, voeg je de volgende pakketbron toe aan je /etc/apt/sources.list:
deb http://mirror.ubuntulinux.nl edgy-seveas all

Als je Dapper Drake (6.06 LTS) gebruikt, voeg je de volgende pakketbron aan je /etc/apt/sources.list:
deb http://mirror.ubuntulinux.nl/ dapper-seveas extras seveas-meta

Herlaad nu de pakkettenlijst en installeer het pakket ubuntu-multimedia-gnome, of, als je Kubuntu gebruikt, ubuntu-multimedia-kde. Nu kun je de meeste audio- en video-formaten, DVD's en Flash-programma's afspelen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

nirwana schreef: Overigens heb ik nog geen swap-partitie, maar met 1 GB intern geheugen hoop ik dat ook niet direct nodig te hebben.
Toch wordt het algemeen wel aangeraden om een swap-partitie te hebben, i.v.m. stabiliteit.
Ook als je 1 Gig RAM hebt.
De vuistregel 2 x RAM gaat met zoveel RAM niet op, maar ik zou toch tussen de 5oo en 1000 MB swap nemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Voor wie verder wil met Ubuntu Edgy Eft

Bericht door nirwana »

Rappie pappie schreef:In Ubuntu zul je heel wat moeten installeren als je multimedia in alle gangbare formaten wilt kunnen beluisteren en bekijken. De makkelijkste manier om dit in versie 6.06 LTS (Dapper Drake) te doen, is via de pakketbron van Seveas. Hiermee worden de standaard-mediaspelers bijgewerkt met de meeste gangbare formaten.
Bedankt voor de tip. Die kende ik nog niet en daarom gebruikte ik Automatix. Die kende ik nog van een vorige Ubuntu-installatie en een mens gebruikt nu eenmaal hetgeen hij/zij nog kent. Maar nu weet ik in elk geval wat ik een volgende keer kan gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie