database

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
larf
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 november 2006, 22:11
Locatie: Hoorn
    unknown unknown

database

Bericht door larf »

Ik wil in een query van de database de volgende vraag stellen: voer een begindatum in, voer een einddatum in. Hoe doe ik dit. In Microsoft office is het het volgende: Between [Voer de begindatum in ?(notatie dd-mm-jj):] And [Voer de einddatum in ?(notatie dd-mm-jj):] Hoe doe je dit bij Open office. Ik heb al veel geprobeerd maar krijgt steeds medlingen over een foute syntaxis. Kan iemand deze beginner helpen? :(
Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Je gebruikt het Base-product van OpenOffice.org ?

Voor datum-notaties in database-queries kun je altijd het beste yyyy-mm-dd gebruiken.

Zojuist heb ik met Base een kleine tabel gemaakt en daarbij als criterium voor de datumkolom aangegeven >= #1976-01-01# om alles na die datum op te vragen.

Als je de huidige datum bijvoorbeeld wilt gebruiken dan kun je daarvoor de functie CURDATE() gebruiken.

Wil je het verschil tussen 2 datums (ehrm, data) dan kun je DATEDIFF gebruiken.
Zie ook www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?p=179832
www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=44934

Maar wil je een BETWEEN uitvoeren dan weet ik nog niet helemaal of dat wordt ondersteund. Als ik een criterium probeer te wijzigen dan krijg ik wel een melding over dat BETWEEN of IN ofzoiets verwacht wordt. Maar als ik een query met BETWEEN erin opstel dan krijg ik ook alleen maar foutmeldingen.

http://hsqldb.org/doc/guide/ch09.html#N12265 bevat een lijst met functies die in de database van OpenOffice.org zitten ingebouwd.
Laatst gewijzigd door nirwana op 11 november 2006, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
larf
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 november 2006, 22:11
Locatie: Hoorn
    unknown unknown

Bericht door larf »

Ja, Martijn, Base van open office. Fantastisch dat je wilt helpen.
Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

larf schreef:Ja, Martijn, Base van open office. Fantastisch dat je wilt helpen.
Ik heb inmiddels mijn bericht ook verder uitgebreid.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
larf
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 november 2006, 22:11
Locatie: Hoorn
    unknown unknown

Bericht door larf »

Bedankt Martijn, ik zal het proberen.
Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.
larf
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 november 2006, 22:11
Locatie: Hoorn
    unknown unknown

Bericht door larf »

Wat ik wil is het volgende. Ik heb een database waarin staat wanneer iets is geproduceerd, en door wie. Nu wil ik daar uit halen wat bijvoorbeeld iemand heeft geproduceerd tussen datum X en datum Y. Bij Microsoft doe je dat vrij simpel. Ik heb naar je links gekeken maar dat is voor mij net iets te diep. Ik ben geen programmeur maar iemand die meer met de wizzards werkt en de achtergronden niet echt begrijpt. Soms echter maak ik een query zoals hierboven. het lijkt me een vrij basis opdracht voor een database. Als je nog meer wilt helpen, stel ik dat op prijs.
Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.
Plaats reactie