Dual boot (windows+ubuntu) met 1 FF of TB profiel

Tips om handig gebruik te maken van Firefox als webbrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Dual boot (windows+ubuntu) met 1 FF of TB profiel

Bericht door vulture »

Ik draai sinds kort op mijn pc een dual boot syteem van Windows en Ubuntu. Ik beschik over 2 harde schijven. op de 1 is windows geïnstalleerd op de ander Ubuntu. Ik moest steeds 2 profielen bijwerken met bv instellingen, wachtwoorden en bladwijzers. Nu maak ik echter onder windows gebruik van mijn ubuntu Firefox profiel. Hoe doe ik dat. Dat is gelukkig niet al te moeilijk.
1. Onder windows ga naar de volgende site http://www.fs-driver.org/ en download en installer het volgende bestand http://www.fs-driver.org/download/Ext2IFS_1_10c.exe
2. als je dat bestand geïnstalleerd hebt ga dan onder windows naar je configuratiescherm hier vind je nu een extra item genaamd IFS drives. Klik daarop. Dan zie je staan bij je windows harde schijf NTFS (of fat32) met C: Daaronder zie je staan Linux. Links vind je een knopje waarmee je een letter toe kan wijzen aan je linux drive. Ik heb voor Z gekozen. In je verkenner vind je nu onder Z je Linux harde schijf.
3. Start onder windows Firefox met de profielmanager op zie :
Sluit Firefox af als deze is opgestart.
Ga naar 'Start' --> 'Uitvoeren...', typ "Firefox -p" en klik op 'OK'. Profielbeheerder wordt gestart.
Klik op 'Profiel aanmaken'/'Create Profile' en volg de instructies. Bij map kiezen blader naar de z schijf waar je linux profiel staat
Linux- en Unix-systemen ~/.mozilla/Programmanaam/xxxxxxx.Profielnaam
Selecteer het nieuwe profiel en klik op 'Start Firefox'.
Firefox start met het nieuwe profiel vanuit je Linux harde schijf.

Op deze manier is het ook mogelijk je office of openoffice bestanden op een plaats te bewaren en zowel onder Ubuntu als onder windows te bewerken en op te slaan.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Bedenk dat niet alle extensies zo goed werken.
Dat wil zeggen, kijk maar bijvoorbeeld naar de MinimizeToTray extensie.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Vulture vergeet je dan niet onder ubuntu een virusscanner te installeren bijvoorbeeld f-prot. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

rappie pappie schreef:Vulture vergeet je dan niet onder ubuntu een virusscanner te installeren bijvoorbeeld f-prot. :wink:
Ik heb f-prot geinstalleerd maar kom deze na de installatie nergins in een of ander menu tegen. Klopt dit??
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

vulture schreef:
rappie pappie schreef:Vulture vergeet je dan niet onder ubuntu een virusscanner te installeren bijvoorbeeld f-prot. :wink:
Ik heb f-prot geinstalleerd maar kom deze na de installatie nergins in een of ander menu tegen. Klopt dit??
Ja klopt f-prot is een command line scanner.
Daarom is hij heel erg snel met scannen en de meest betrouwbare en beste virusscanner die er voor linux bestaat.Het is wel even wennen zo'n command line scanner maar als je het eenmaal door hebt een eitje.

Hier kun je lezen hoe het werkt.

http://www.f-prot.com/support/helpfiles ... index.html

http://www.f-prot.com/support/unix/unix ... index.html

P.s er is ook een grafische interface voor f-prot xf-prot die moet je zo installeren.

http://www.debianadmin.com/f-prot-antiv ... htmlprint/
Afbeelding
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Even een kleine "side-note".
Door zo'n driver te installeren, compromiseer je je Linux-filesystem. Stel nu dat Windows iets leest of schrijft en daardoor je Linuxbestandssysteem (ReiserFS, ext2/3,...) corrupt maakt?

Mijn ervaring is ook dat zulke drivers voor ext3 e.a. geen uitgebreide Linuxrechten ondersteunen. Weet dus ook dat iedereen dan aan je gegevens kan.

De beste oplossing ligt meestal iets meer voor de hand:
Als je van plan bent om een dual-boot te maken, zorg dan voor een aparte partitie die je als FAT formateert. Deze kan zowel door Windows als door Linux gelezen en geschreven worden. Zet er dan enkel de nodige gegevens en je bent vertrokken.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Jammer dat ik dat van die FAT niet eerder wist. Kost een halve dag ongeveer een clean install van windows. Het is een test PC dus als er een keers iets fout gaat is dat ook niet zo erg. Overigens log ik in in windows als gewone gebruiker en niet als admin. Dat maakt het toch ook weer een klein beetje veiliger. :D
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

vulture schreef:Overigens log ik in in windows als gewone gebruiker en niet als admin. Dat maakt het toch ook weer een klein beetje veiliger. :D
Tuurlijk, maar dat neemt niet weg dat je de deur naar je Linux-systeem nu wagenwijd openzet voor anderen.
Vandaar dat ik FAT een betere keuze vind. Niet de beste keuze, want dat is natuurlijk ... singleboot Linux. ;-)
Plaats reactie