Mozilla Camino 1.1 Alpha

In dit forum kun je ervaringen uitwisselen met Mozilla-producten onder Apple's Mac OS (zoals Firefox, Camino, etc).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Mozilla Camino 1.1 Alpha

Bericht door vulture »

Er is weer een nieuwe versie van de Mozilla browser speciaal voor de mac. Wat is er allemaal verbeterd in deze versie:
- single mode voor tabbrowsing
- ingebouwde MAC osx spelling controle
- ondersteuning feeds
- nieuw popupblockking syteem
en nog veel meer

release notes http://wiki.caminobrowser.org/Releases:1.1a1:Notes
download http://ftp-mozilla.netscape.com/pub/moz ... -1.1a1.dmg
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Wanneer komt de finale versie uit?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Samuël schreef:Wanneer komt de finale versie uit?
Misschien moet je eerst even bekijken hoe deze versie jou bevalt. Wie weet is het voor jou al wel goed genoeg.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ik ben niet verzot op alpha- en betaversies. Ik gebruik het noodgedwongen voor NeoOffice. Van 1.0.3 ben ik niet bijster tevreden.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik wil alleen maar zeggen dat de ene alpha/beta de andere niet is. Zo zijn veel diensten van Google voortdurend in beta, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bruikbaar zijn. De software van Microsoft wordt daarentegen sneller niet-beta (RTM) verklaard, maar dat wil niet zeggen dat dan alle fouten er al uit zijn gehaald.

Daarom geef ik aan dat je dat het beste voor jezelf kunt bepalen door het zelf uit te proberen. Bevalt de versie dan is die goed genoeg voor jou. En mocht je er al snel achter komen dat de kwaliteit nog onvoldoende is dan kun je die versie voorlopig links laten liggen en op een volgende wachten. Alleen het labeltje (alpha, beta, etc) dat iemand erop plakt zegt zo weinig.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

nirwana schreef:Ik wil alleen maar zeggen dat de ene alpha/beta de andere niet is.
Sommige clubs maken gewoon erg stabiele code, en dan is zelfs een alphaversie al prima te gebruiken. Hangt ook ervan af of je als gebruiker voor een experimentje bent te porren...
nirwana schreef:Alleen het labeltje (alpha, beta, etc) dat iemand erop plakt zegt zo weinig.
Daar ben ik het niet mee eens. Het labeltje geeft de ontwikkel en test-fase aan. Dit is een erg belangrijk communicatie vlaggetje van de ontwikkelaars aan de gebruikers. Alpha software is een tussenstap waarbij nog niet alle functies werken of er zijn, terwijl Beta een feature freeze is. Alpha is echt een sneak-preview voor avontuurlijke gebruikers.

Vaak zijn er na beta nog één of meerdere release candidates die steeds beter getest zijn en dus steeds stabieler zijn naar mate de RC versie oploopt.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Hoe kun je een alpha of beta dan updaten? Ik veronderstel dat zulke updates dagelijks gebeuren? Voor Firefox en Thunderbird gebruik ik gewoon de laatst versies (2.0.0.1 & 1.5.0.9).
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Samuël schreef:Hoe kun je een alpha of beta dan updaten? Ik veronderstel dat zulke updates dagelijks gebeuren?
Dit doe je door een handmatige installatie, dit gaat niet via de automatische updates.

Er zijn nightly builds van Camino die je zo kunt proberen:
http://www.caminobrowser.org/development/
Let wel dat dit een automatisch proces is. Het kan best zijn dat er in de tussentijd niets is aangepast, of slechts met minimale verschillen.
De veranderingen in Camino kun je hier volgen:
http://bonsai.mozilla.org/cvsquery.cgi? ... %2Fcvsroot
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Samuël schreef:Wanneer komt de finale versie uit?
Volgens de roadmap zou 1.1 er al lang moeten zijn...
Camino 1.1 is currently planned for Q2 2006, with Camino 1.2 following in Q3 2006. After that, our focus will be on Camino 2.0 and the major technology changes it brings.
Zoals gebruikelijk in software projecten lopen ze flink uit, maar zoals je in de check-ins kunt zien werken ze er nog wel aan.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Nu is ook de Alpha2-versie van Camino 1.1 uitgebracht.
http://beta.caminobrowser.org/
The following major features have been added to Camino 1.1 Alpha 2 and will be in Camino 1.1 when it is released. The full release notes are also available.

Note: Some of these features are not yet completely implemented.

* Keychain interoperability: Camino can now read passwords stored in the Keychain by Safari and will use Safari passwords if no passwords have been saved for the site by Camino.
o Camino versions older than 1.1a2 will not be able to read passwords modified or created in Camino 1.1a2 or later versions.
o Using “Reset Safari” will delete any passwords saved by Camino 1.1a2 or later that have been used in Safari.
* Window Zooming: The Zoom command now resizes the window to fit the current page’s content instead of making the window full-screen.
* Session Saving: Camino now has a preference to save a list of all active tabs and windows on quit and will periodically save the list while browsing (this feature is not yet exposed in the the user interface).

In addition, Camino 1.1 Alpha 2 includes the following notable bug fixes over Camino 1.1 Alpha 1.

* Spell-checking: Control-clicking on a misspelled word now selects the word and properly offers spelling suggestions.
* Bookmarks Backup: Camino now makes a backup copy of the bookmarks file on startup if the file is not corrupted and tries to use a backup copy of the bookmarks file if the original bookmarks file appears to be corrupt on startup.
* Bookmarking Single Pages: Camino 1.1a2 fixes an issued introduced in Camino 1.1a1 which sometimes prevented bookmarking single pages.
* Pop-up Blocking: Camino 1.1a2 fixes an issue in Camino 1.1a1 where pop-ups were sometimes blocked without showing the pop-up blocker. In addition, text and buttons in the pop-up blocker now wrap properly in small windows.
http://wiki.caminobrowser.org/Releases:1.1a2:Notes
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Iemand een idee wanneer de 1.1 beta komt?

Is het echt een kwestie van weken zoals hier is te lezen?
http://gigaom.com/2007/02/02/camino-11-coming-soon

"maybe in a couple of weeks" is een beetje vaag en
heb zelf geen zin in het testen van alpha's.
Echter, de 1.1 beta wil ik best eens aan de tand voelen...
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

common sense schreef:Iemand een idee wanneer de 1.1 beta komt?
Kreeg zojuist antwoord van Philippe Wittenbergh, die aan de graphics van Camino werkt, dat het echt een kwestie van een paar weken is voor de 1.1 beta. Stay tuned. 8)
Plaats reactie