Ubuntu 6.10: driverproblemen

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Ubuntu 6.10: driverproblemen

Bericht door Crépieux »

Sinds gisteren ben ik ook aan het linuxavontuur begonnen en het bevalt me best. Ik ondervind echter problemen om mijn printer aan de praat te krijgen. Ik zocht en vond de nodige driver (voor lexmark z617) maar ik krijg hem niet geïnstalleerd. Kan er iemand me stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen.
Dank bij voorbaat.
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Jouw type staat er net niet bij (de Z615 wel), maar mogelijk heb je er wel iets aan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=49714
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Dit is allemaal chinees voor mij, ik snap dus niks van code. Kan er iemand dit in 'mensentaal' vertalen? me stap voor stap vertellen hoe?
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik wil wel eens proberen. Welke driver heb je gevonden?
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

/home/erwin/CJLZ600LE-CUPS-1.0-1.TAR.gz
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Ik sta versteld van mezelf, ik heb het voor elkaar gekregen dankzij de tip van Nirwana

Thanks!!!
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Crépieux schreef:Ik sta versteld van mezelf, ik heb het voor elkaar gekregen dankzij de tip van Nirwana
Applaus voor jezelf. Je bent op weg om een echte Linux-gebruiker te worden...
En de hoofdprijs is... volledige vrijheid en vele gratis toepassingen voor uiteenlopende doeleinden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Gefeliciteerd! Van hier af aan wordt het alleen maar makkelijker.
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Even een beschouwing over mijn prille ervaringen met Ubuntu:
Ik ben heel tevreden met dit systeem, reeds veel goeie dingen ontdekt o.a. over Amorok ben ik zeer te spreken.
Toch nog een paar probleempjes:
- WMA-filmpjes in firefox lukken niet ondanks installeren van diverse codexen. Ik behelp me voorlopig met Opera.
- Het syncroniseren met mijn PDA (Windows 5.0) lukt ook nog niet. Ik weet uberhaupt niet of dit wel mogelijk is.
- Kan er me iemand een gratis firewall en virusprotection aanraden die compatibel is met dit systeem?
Dank,
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Crépieux schreef:Even een beschouwing over mijn prille ervaringen met Ubuntu:
Ik ben heel tevreden met dit systeem, reeds veel goeie dingen ontdekt o.a. over Amorok ben ik zeer te spreken.
Toch nog een paar probleempjes:
- WMA-filmpjes in firefox lukken niet ondanks installeren van diverse codexen. Ik behelp me voorlopig met Opera.
- Het syncroniseren met mijn PDA (Windows 5.0) lukt ook nog niet. Ik weet uberhaupt niet of dit wel mogelijk is.
- Kan er me iemand een gratis firewall en virusprotection aanraden die compatibel is met dit systeem?
Dank,
- Amarok is inderdaad een fantastische audio-speler (de mooiste, gebruiksvriendelijkste en beste die ik tot nog toe gezien heb).
- Heb je de MPlayer plug-in wel geïnstalleerd, WMA hoort nl. geen probleem te zijn als je de codecs geïnstalleerd hebt (uitzonderingen daargelaten)?
- PDA: weet ik niks van, misschien iemand anders.
- Firewall: Firestarter, gewoon via Synaptic te installeren. Anti-virus heb je echt niet nodig. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

adri schreef: - Heb je de MPlayer plug-in wel geïnstalleerd, WMA hoort nl. geen probleem te zijn als je de codecs geïnstalleerd hebt (uitzonderingen daargelaten)?
- PDA: weet ik niks van, misschien iemand anders.
- Firewall: Firestarter, gewoon via Synaptic te installeren. Anti-virus heb je echt niet nodig. ;)
Dank voor je snelle reactie. Mplayer heb ik, ook Totem met de nodige plugins, de codexen ook >>>> Geen bewegend beeld in Firefox te krijgen.

Ter info: Xgine start op bij filmpje in Opera.

Firestarter geïnstalleerd en loopt, waarvoor dank.

en mijn PDA, tja dan zal ik nog via XP moeten syncroniseren zeker??? :cry:

Dank u wel en een goede nacht. :wink:
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Je moet behalve Mplayer ook nog de Mplayer plug-in installeren (gewoon via Synaptic -mits je de repositories aangepast hebt, maar dat zal wel, anders had je Mplayer en de codecs ook niet gehad). Zoek dan op mozilla-mplayer, dan vind je hem zo. ;)
E.e.a. (en nog veel meer) staat ook duidelijk, eenvoudig en vlot beschreven in de Ubuntugids (maak er een bladwijzer van!).

Over PDA's heb ik het volgende gevonden: Familiar. Heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien dat je er wat aan hebt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Hmmm, sinds ik geüpgrade heb van Dapper Drake naar Edgy Eft kan ik bijv. het NOS-journaal ook niet meer bekijken...
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Bij mij werkte embedded video in Firefox pas toen ik totem-xine geïnstalleerd had, geloof ik.

Als je persé een virusscanner wilt, kun je clamav installeren, maar die scant niet on the fly, alleen handmatig.
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Zowel Mplayer plugin als totem-xine zijn geïnstalleerd, schermpje blijft zwart, met vermelding 'no video' middenin.
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Plaats reactie