Onregelmatig terugkerende afspraken in Lightning

Dit forum is voor Mozilla Sunbird, Lightning en Calendar. Dit zijn de agenda-toepassingen van Mozilla. Zie het Calendar-project voor meer info.
Plaats reactie
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Onregelmatig terugkerende afspraken in Lightning

Bericht door Freston »

Weet iemand of het mogelijk is of wordt dat je onregelmatig terugkerende afspraken in een sjabloon kan zetten. Bij voorbeeld, ik werk met een onregelmatig rooster. Nu moet ik iedere keer ingeven dat ik van 7u30 tot 15u30 werk. Het zou voor mij makkelijk zijn als ik door op de dag te klikken vanuit het context menu ofzo een sjabloon neer kan zetten met al die gegevens er al in, of een macro starten die dat doet.
asterix
Berichten: 194
Lid geworden op: 10 januari 2005, 19:36
    unknown unknown

Re: Onregelmatig terugkerende afspraken in Lightning

Bericht door asterix »

Freston schreef:Weet iemand of het mogelijk is of wordt dat je onregelmatig terugkerende afspraken in een sjabloon kan zetten. Bij voorbeeld, ik werk met een onregelmatig rooster. Nu moet ik iedere keer ingeven dat ik van 7u30 tot 15u30 werk. Het zou voor mij makkelijk zijn als ik door op de dag te klikken vanuit het context menu ofzo een sjabloon neer kan zetten met al die gegevens er al in, of een macro starten die dat doet.
Misschien kun je als "work-around" 1x de gebeurtenis
aanmaken en daarna met copy/past naar de gewenste datums brengen. In feite maak je dan een sjabloon.
'k Geef toe dat dit niet de schoonheidsprijs verdient maar je hoeft maar 1x in te geven.

Asterix
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

asterix schreef:Misschien kun je als "work-around" 1x de gebeurtenis
aanmaken en daarna met copy/past naar de gewenste datums brengen. In feite maak je dan een sjabloon.
'k Geef toe dat dit niet de schoonheidsprijs verdient maar je hoeft maar 1x in te geven.
Ja, dit kan. Maar dan doe ik dingen die ik eigenlijk aan mijn computer over zou moeten kunnen laten ;)

Ik heb hier nog eens over zitten denken, en eigenlijk vind ik deze functie wel belangrijk genoeg om na te denken over het ontwikkelen ervan. Alleen ga ik dat niet redden, of ik zou ineens heel veel meer verstand moeten krijgen :?

Maar wie weet, misschien zegt een van jullie wel "makkie, ik doe dat in tien minuten"

Oké, stel: Je hebt met enige regelmaat een afspraak met een klant. Eigenlijk iedere keer spreek je af op zijn kantoor, en eigenlijk iedere keer van 9u tot 10u. Alleen; de ene keer op dinsdag, de andere keer op donderdag. Soms om de week, soms een paar weken niet. En soms veel vaker, net hoe de behoefte is.
Aangezien ik veel in deze situatie zit wil ik het invoeren van deze details automatiseren. Ik heb een stuk of wat unieke afspraken waarvan eigenlijk alleen de datum variabel is en waar geen echt ritme aan vast zit.

Wat mijn streven is:
Door op de datum (in de Lightning kalender) rechts te klikken kan je uit het contextmenu een standaard afspraak selecteren.
Alternatieve methoden heb ik ook overwogen, maar deze lijkt mij het makkelijkst, ook om te bouwen.

De technische kant is (voor mij) ingewikkelder. Vanuit het contextmenu moet een scriptje gelanceerd worden die een nieuwe gebeurtenis toevoegt aan de kalender op basis van voorgeprogrammeerde details.

Dan hebben we dus nodig:
1) een manier om details voor te programmeren.
2) een toevoeging aan het contextmenu.
3) een script dat in staat is te interacteren met het bestaande script 'nieuwe gebeurtenis'.
4) een manier om dit in een pakket te gieten, zodat het een Add-on zou kunnen worden voor Thunderbird. (Denk groot!)


Uitwerking:
Add 1
Ik denk aan een dialoogscherm, analoog aan het dialoogscherm 'nieuwe gebeurtenis', maar dan zonder de datum. Het doel is dat er een data-base wordt aangelegd waar de gegevens in staan die later opgehaald kunnen worden.
Het eenvoudigst is het aanmaken van een bestandje met als naam eenvoudigweg dat wat opgegeven wordt in de titelregel van het dialoogscherm. Geef het standaard een unieke (verder niet of nauwelijks voorkomende) extensie. Voor het gemak noem ik het even .xxx

Oké, door het invullen van het dialoogscherm en het bewaren ervan wordt een file aangemaakt. Stel mijn klant heet Gerard.

File:
Gerard.xxx
Kantoor locatie Hoofdbureau
9.00
10.00
gerardjanschoepenrad@hoofdbureau.com

Add 2
Een toevoeging aan het contextmenu moet zo ingewikkeld niet zijn (totdat we bij punt 4 komen). Maar wat doet het? Eenvoudigweg twee dingen. Ten eerste geeft het een weergave van alle .xxx bestanden in de opgegeven directory. Wordt er hier eentje van aangeklikt dan start het het script van punt 3.

Add 3
Hier ga ik met mijn kennis echt in de problemen komen. Er moet een script in werking gesteld worden die de gegevens uit de file van punt 1 importeert in het script 'nieuwe gebeurtenis', maar eveneens de datum pakt uit het huidige actieve veld in de kalender. Aangezien het script 'nieuwe gebeurtenis' dat al automatisch doet kan het zijn dat dat automatisch blijft, maar ik kan niet voorzien hoe ze op elkaar inhaken. Het kán zijn dat het hierop misloopt.

Goed, het importeren van gegevens uit de file en zetten in een ander script is al ingewikkeld genoeg. Ik heb geen idee. Misschien moet het wel anders. Tips? Ideeën?

Add 4
Heeft iemand zin om te bouwen? Leuk jôh! Onze eigen add-on voor Thunderbird & Lightning 8)
asterix
Berichten: 194
Lid geworden op: 10 januari 2005, 19:36
    unknown unknown

Bericht door asterix »

Freston schreef:
asterix schreef:Misschien kun je als "work-around" 1x de gebeurtenis
aanmaken en daarna met copy/past naar de gewenste datums brengen. In feite maak je dan een sjabloon.
'k Geef toe dat dit niet de schoonheidsprijs verdient maar je hoeft maar 1x in te geven.
Ja, dit kan. Maar dan doe ik dingen die ik eigenlijk aan mijn computer over zou moeten kunnen laten ;)

Ik heb hier nog eens over zitten denken, en eigenlijk vind ik deze functie wel belangrijk genoeg om na te denken over het ontwikkelen ervan. Alleen ga ik dat niet redden, of ik zou ineens heel veel meer verstand moeten krijgen :?

Maar wie weet, misschien zegt een van jullie wel "makkie, ik doe dat in tien minuten"

Oké, stel: Je hebt met enige regelmaat een afspraak met een klant. Eigenlijk iedere keer spreek je af op zijn kantoor, en eigenlijk iedere keer van 9u tot 10u. Alleen; de ene keer op dinsdag, de andere keer op donderdag. Soms om de week, soms een paar weken niet. En soms veel vaker, net hoe de behoefte is.
Aangezien ik veel in deze situatie zit wil ik het invoeren van deze details automatiseren. Ik heb een stuk of wat unieke afspraken waarvan eigenlijk alleen de datum variabel is en waar geen echt ritme aan vast zit.

Wat mijn streven is:
Door op de datum (in de Lightning kalender) rechts te klikken kan je uit het contextmenu een standaard afspraak selecteren.
Alternatieve methoden heb ik ook overwogen, maar deze lijkt mij het makkelijkst, ook om te bouwen.

De technische kant is (voor mij) ingewikkelder. Vanuit het contextmenu moet een scriptje gelanceerd worden die een nieuwe gebeurtenis toevoegt aan de kalender op basis van voorgeprogrammeerde details.

Dan hebben we dus nodig:
1) een manier om details voor te programmeren.
2) een toevoeging aan het contextmenu.
3) een script dat in staat is te interacteren met het bestaande script 'nieuwe gebeurtenis'.
4) een manier om dit in een pakket te gieten, zodat het een Add-on zou kunnen worden voor Thunderbird. (Denk groot!)


Uitwerking:
Add 1
Ik denk aan een dialoogscherm, analoog aan het dialoogscherm 'nieuwe gebeurtenis', maar dan zonder de datum. Het doel is dat er een data-base wordt aangelegd waar de gegevens in staan die later opgehaald kunnen worden.
Het eenvoudigst is het aanmaken van een bestandje met als naam eenvoudigweg dat wat opgegeven wordt in de titelregel van het dialoogscherm. Geef het standaard een unieke (verder niet of nauwelijks voorkomende) extensie. Voor het gemak noem ik het even .xxx

Oké, door het invullen van het dialoogscherm en het bewaren ervan wordt een file aangemaakt. Stel mijn klant heet Gerard.

File:
Gerard.xxx
Kantoor locatie Hoofdbureau
9.00
10.00
gerardjanschoepenrad@hoofdbureau.com

Add 2
Een toevoeging aan het contextmenu moet zo ingewikkeld niet zijn (totdat we bij punt 4 komen). Maar wat doet het? Eenvoudigweg twee dingen. Ten eerste geeft het een weergave van alle .xxx bestanden in de opgegeven directory. Wordt er hier eentje van aangeklikt dan start het het script van punt 3.

Add 3
Hier ga ik met mijn kennis echt in de problemen komen. Er moet een script in werking gesteld worden die de gegevens uit de file van punt 1 importeert in het script 'nieuwe gebeurtenis', maar eveneens de datum pakt uit het huidige actieve veld in de kalender. Aangezien het script 'nieuwe gebeurtenis' dat al automatisch doet kan het zijn dat dat automatisch blijft, maar ik kan niet voorzien hoe ze op elkaar inhaken. Het kán zijn dat het hierop misloopt.

Goed, het importeren van gegevens uit de file en zetten in een ander script is al ingewikkeld genoeg. Ik heb geen idee. Misschien moet het wel anders. Tips? Ideeën?

Add 4
Heeft iemand zin om te bouwen? Leuk jôh! Onze eigen add-on voor Thunderbird & Lightning 8)
Op 't gevaar af eigenwijs over te komen ga ik toch nog even op mijn idee verder. Als ik je prog.eisen lees dan zit e.e.a. naar mijn smaak voor een groot deel al ingebakken.
Als je je afspraken met klanten niet verwijderd, nadat ze zijn gepasseerd dan heb je in feite al een zgn. klantfile waar alle afspraken uit het verleden in staan en waaruit je kunt kiezen. Dat overzicht kun je als volgt inzien.
Net onder de hoofdwerkbalk van de agenda zie je 2 dunne lijntjes lopen. Ga daarop staan met de cursor en sleep de cursor vervolgens naar beneden. Het keuzevakje zet je op "alle gebeurtenissen" en in het vakje "bevatten"vul je de gewenste klantnaam in, of een ander zoekargument dat voor die betreffende klant specifiek is.

Je krijgt dan een overzicht van alle in het verleden gemaakte afspraken met de betreffende klant (mits je die natuurlijk niet hebt verwijderd). Ga in dat overzicht naar de afspraak
die je wilt herhalen, copy deze, ga naar de gewenste ingavedatum van je agenda, paste, en klaar is Kees.

Makkelijker kan ik het niet voor je maken :D
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

asterix schreef:Net onder de hoofdwerkbalk van de agenda zie je 2 dunne lijntjes lopen. Ga daarop staan met de cursor en sleep de cursor vervolgens naar beneden. Het keuzevakje zet je op "alle gebeurtenissen" en in het vakje "bevatten"vul je de gewenste klantnaam in, of een ander zoekargument dat voor die betreffende klant specifiek is.

Je krijgt dan een overzicht van alle in het verleden gemaakte afspraken met de betreffende klant (mits je die natuurlijk niet hebt verwijderd). Ga in dat overzicht naar de afspraak
die je wilt herhalen, copy deze, ga naar de gewenste ingavedatum van je agenda, paste, en klaar is Kees.

Makkelijker kan ik het niet voor je maken :D
Ehhh... toch? Het risico dat jullie mij allemaal heel erg dom vinden op de koop toe nemend, ik heb werkelijk geen flauw idee wat je bedoelt. We hebben het over Lightning toch nog steeds? :wink:

Twee lijntjes? Keuzevakjes? Hoofdwerkbalk? No comprendo señor. Het klinkt wel als iets dat ik handig zou vinden, zoals jij het verteld. Maar ik heb geen idee :? Kan mijn computer dat?
asterix
Berichten: 194
Lid geworden op: 10 januari 2005, 19:36
    unknown unknown

Bericht door asterix »

Freston schreef:
asterix schreef:Net onder de hoofdwerkbalk van de agenda zie je 2 dunne lijntjes lopen. Ga daarop staan met de cursor en sleep de cursor vervolgens naar beneden. Het keuzevakje zet je op "alle gebeurtenissen" en in het vakje "bevatten"vul je de gewenste klantnaam in, of een ander zoekargument dat voor die betreffende klant specifiek is.

Je krijgt dan een overzicht van alle in het verleden gemaakte afspraken met de betreffende klant (mits je die natuurlijk niet hebt verwijderd). Ga in dat overzicht naar de afspraak
die je wilt herhalen, copy deze, ga naar de gewenste ingavedatum van je agenda, paste, en klaar is Kees.

Makkelijker kan ik het niet voor je maken :D
Ehhh... toch? Het risico dat jullie mij allemaal heel erg dom vinden op de koop toe nemend, ik heb werkelijk geen flauw idee wat je bedoelt. We hebben het over Lightning toch nog steeds? :wink:

Twee lijntjes? Keuzevakjes? Hoofdwerkbalk? No comprendo señor. Het klinkt wel als iets dat ik handig zou vinden, zoals jij het verteld. Maar ik heb geen idee :? Kan mijn computer dat?
Sorry, foutje van mijn kant. Ik heb net Lightning 0.3 in mijn Thunderbird ge-installeerd en zie dat de zgn. dubbele lijn waar ik het eerder over had daar niet aanwezig is.

Mijn verhaal is gebaseerd op SunBird 0.3, dwz. de stand-alone-versie van Lightning. Daarvoor klopt mijn verhaal wel. Je kunt evt Sunbird 0.3 NL installeren en dan de Lightning-inhoud exporteren als bestand in ical-formaat. Daarna dit bestand importeren in Sunbird. Kan verder geen kwaad.
Ik heb in SunBird met een snelkoppeling in de werkbalk staan van Thunderbird, dus de agendabeschikbaarheid in Thunderbird is eigenlijk 't zelfde als wat met Lightning wordt bereikt.

Groeten/Asterix.
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Oké, geen probleem. Het is wel echt weer open source dit verhaal. Ik wil dat ik wat kan en dan moet ik weer een ander programma. Met M$ had ik dat nooit. Dan keek je altijd wat het programma kon, en dan ging je bedenken wat je daarmee ging doen.

Zo mag ik op mijn werk geen macro's draaien in Excel. Heb ik al thuis werkend het hele registratiesysteem geautomatiseerd (ik zit in een low-tech omgeving, dus dat betekend gewoon dat er een zooi macro's draaien in Excel). Niet zozeer het schrijven als het missen van de macro's heeft me uren en uren gekost.

Maar goed. Sunbird had ik al gedownload voor een vriendin van me, dus dan zet ik die thuis ook even aan. Kijken wat 't scheelt. Bedankt voor je hulp in ieder geval asterix.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Freston schreef:Oké, geen probleem. Het is wel echt weer open source dit verhaal. Ik wil dat ik wat kan en dan moet ik weer een ander programma. Met M$ had ik dat nooit. Dan keek je altijd wat het programma kon, en dan ging je bedenken wat je daarmee ging doen.
Kom op, niet zo negatief over open-source. Zelf ben ik geen Lightning gebruiker of ontwikkelaar dus weet ik ook zo 123 geen antwoord op jouw vraag. Als dit echt ontbrekende functionaliteit is kun je dit altijd als feature request indienen: http://www.mozilla.org/projects/calendar/help.html
(de onderste link)
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

@ common sense: Ik denk dat je mijn nonchalant neergezette stukje sarcasme aanziet voor negativiteit. En nu ik het teruglees begrijp ik dat dat niet aan jou ligt, maar aan mijn bewoording.

Het is wel zo, en dat probeerde ik over te brengen, dat je met M$ een heel stuk keuze mist. Dat maakt het ook wel weer overzichtelijk. Je wilt iets. Het kan niet. Klaar.
Met open-source wil je iets. Je gaat zoeken. En dan kan het best zo zijn dat je een ander programma nodig hebt. Inmiddels draai ik Sunbird, en ondanks dat ik de integratie met Thunderbird mis, ben ik zeer te spreken over de functionaliteit.
asterix
Berichten: 194
Lid geworden op: 10 januari 2005, 19:36
    unknown unknown

Bericht door asterix »

Freston schreef:@ common sense: Ik denk dat je mijn nonchalant neergezette stukje sarcasme aanziet voor negativiteit. En nu ik het teruglees begrijp ik dat dat niet aan jou ligt, maar aan mijn bewoording.

Het is wel zo, en dat probeerde ik over te brengen, dat je met M$ een heel stuk keuze mist. Dat maakt het ook wel weer overzichtelijk. Je wilt iets. Het kan niet. Klaar.
Met open-source wil je iets. Je gaat zoeken. En dan kan het best zo zijn dat je een ander programma nodig hebt. Inmiddels draai ik Sunbird, en ondanks dat ik de integratie met Thunderbird mis, ben ik zeer te spreken over de functionaliteit.
Dazz leuk om te horen :D

Asterix
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Freston schreef:Ik denk dat je mijn nonchalant neergezette stukje sarcasme aanziet voor negativiteit. En nu ik het teruglees begrijp ik dat dat niet aan jou ligt, maar aan mijn bewoording.
Phew, my humor sensors are still working... :D
Plaats reactie