Mozilla Kennisbank

"Mozilla is goed, u bent snel weer beter." Maar hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met deze boodschap?
Dit forum is voor het coördineren van de promotie van Mozilla-software.
Plaats reactie

Zou jij een FAQ/Kennisbank gebruiken?

Peiling eindigde op 6 maart 2007, 20:08

Ja, om naar te verwijzen bij veelgestelde vragen
4
57%
Ja, om zelf dingen op te zoeken
2
29%
Ja, enkel als de kennisbank uitgebreid genoeg is
1
14%
Nee, zoiets lijkt me overbodig
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 7

Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Mozilla Kennisbank

Bericht door ByteWarrior »

Ik heb de eerste stappen gezet voor het maken van een Mozilla Kennisbank.

Het idee is om een uitgebreide FAQ te maken die iedereen kan doorzoeken en waarnaar makkelijk kan verwezen worden. Ik merk immers dat heel veel vragen op dit forum wekelijks en zelfs dagelijks terugkomen. Getuige daarvan de Thunderbird "datum"-vraag (no offence aan de poster trouwens, het is maar een voorbeeld).

Zulke veelgestelde vragen kunnen we makkelijk opnemen in een database (FAQ). Als de vraag dan nogmaals gesteld wordt, kan er makkelijk naar verwezen worden.

De wiki was voor dit doel ontworpen, maar ik heb de indruk dat deze niet veel meer bezocht wordt. Tevens staat er in zo'n wiki heel veel informatie, meer dan de gebruikers soms willen. Deze informatie moet ook constant geüpdate worden, omdat hij anders veroudert. Een wiki vergt dus meer onderhoud dan een faq...


Mocht je geïnteresseerd zijn in het meehelpen maken van zo'n FAQ/kennisbank, stuur me dan een privébericht met je naam, e-mail en gewenst paswoord (je kan dit evt achteraf veranderen) en ik bezorg je een login zodat je zelf vragen en antwoorden kan toevoegen.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit initiatief.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Mozilla Kennisbank

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit initiatief.
In het begin had ik hier een beetje dubbel gevoel over, omdat we zelf al een wiki hebben. We moeten natuurlijk uitkijken dat niet een deel van de informatie hier is te vinden en een ander deel weer elders. Maar ik wil dit initiatief toch zeker een kans geven. Op des te meer plaatsen Mozilla-informatie te vinden is, des te beter.

Wat mij betreft kun je ook stukjes uit onze wiki overnemen, zodat je op bepaalde onderdelen niet zelf het wiel opnieuw hoeft te beschrijven.

Kun je mij via PB een gebruikersnaam (nirwana) en wachtwoord (verzin maar iets leuks) toesturen ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik vind het allemaal best (mocht je mijn toestemming al nodig hebben :) ), maar ik vrees dat het toch allemaal wat dubbel werk gaat worden. Het aantal actieve leden op de wiki is inderdaad niet groot, ben een beetje bang dat het bij jouw initiatief niet veel anders zal zijn.
'k Heb er een beetje een hard hoofd in, eerlijk gezegd.

De wiki wordt m.i. vrij aardig gelezen hoor. :!:
Afbeelding
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

Ik vind de FAQ een stuk beter geschikt hiervoor dan de wiki. Vooral de lijstjes op de begin pagina voegen veel toe lijkt me. Ook het overzicht en gebruikersgemak is hoger m.i.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Mozilla Kennisbank

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:In het begin had ik hier een beetje dubbel gevoel over, omdat we zelf al een wiki hebben. We moeten natuurlijk uitkijken dat niet een deel van de informatie hier is te vinden en een ander deel weer elders.
Er gaat natuurlijk altijd heel wat informatie dubbel zijn. Het idee van een wiki vind ik trouwens nog altijd goed, maar in een wiki staat altijd heel veel informatie over één bepaald onderwerp en het beantwoord niet altijd een vraag van een gebruiker. Een wiki lijkt me meer geschikt als je alles over één bepaald onderwerp wilt weten, maar minder geschikt om iets op te zoeken als je een specifieke vraag hebt.

Veel van de informatie zal dan op twee plaatsen staan, hoewel ik de FAQ wel wat eenvoudiger wil houden. Aan de gebruikers dan om te kiezen welke manier van werken/zoeken ze het makkelijkst vinden.
Wat mij betreft kun je ook stukjes uit onze wiki overnemen, zodat je op bepaalde onderdelen niet zelf het wiel opnieuw hoeft te beschrijven.
Bedankt. Zal ik doen. :-)
Kun je mij via PB een gebruikersnaam (nirwana) en wachtwoord (verzin maar iets leuks) toesturen ?
Check je inbox!
adri schreef:ben een beetje bang dat het bij jouw initiatief niet veel anders zal zijn
Het makkelijke aan een FAQ is dat je snel een vraag kan toevoegen van zodra je merkt dat deze enkele keren gesteld is. In een wiki moet je dan dingen aan de structuur gaan wijzigen, de geschikte pagina zoeken etc.

Ik kijk sowieso dagelijks naar het forum en ik merk snel welke vraag er meermaals gesteld wordt. Die kan ik dan gewoon even met een antwoord copy/pasten naar de FAQ. Zoveel extra werk lijkt het me niet, maar het zal alleszins altijd een 'work in progress' zijn, net zoals een wiki. :-)
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Is het niet verstandiger om dit toe te voegen aan mozbrowser.nl of mozilla-nl.org. dan blijft de informatie tenminste bij elkaar. Ik wil wel de faq module toevoegen aan mozilla-nl.org zodat je (ongeveer) het zelfde layout/idee krijgt als je huidige site.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Mad Maks schreef:Is het niet verstandiger om dit toe te voegen aan mozbrowser.nl of mozilla-nl.org. dan blijft de informatie tenminste bij elkaar. Ik wil wel de faq module toevoegen aan mozilla-nl.org zodat je (ongeveer) het zelfde layout/idee krijgt als je huidige site.
Dat is een goed idee, maar ik zou eerst willen zien of het wat wordt (en gebruikt wordt). Anders lijkt het me veel moeite. Vandaar dat ik ook nog niets aan de standaard lay-out veranderd heb. ;-)
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Een tijdje geleden heb ik me opgegeven om de wiki ook te gaan onderhouden. Het is mij behoorlijk tegengevallen hoe je informatie kunt toevoegen.
Dat maakt de drempel voor mij persoonlijk hoger.
Zelf heb ik zonet even gesnuffeld op http://kbpublisher.sourceforge.net/demo.php en ik moet zeggen dat het wel makkelijker werkt als de wiki. :D
En idd is het m.i. ook zo dat een FAQ beter werkt dan (veel) informatie verzamelen in een wiki.
Dus ByteWarrior ik zal je een PB sturen... :wink:
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Het ziet er mooi en overzichtelijk uit. Mijn complimenten een goed initiatief. Wiki is meer algemeen. Kennisbank gaat dieper. Maar het is wel hezelfde als met de wiki , het moet onderhouden worden.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Blizzard
Berichten: 109
Lid geworden op: 6 januari 2006, 9:48
Locatie: Purmerend
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Er moet natuurlijk nog wel een kopje SeaMonkey komen (en voor de overige belangrijkere Mozilla gerelateerde producten)
using: SeaMonkey 2.13
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Blizzard schreef:Er moet natuurlijk nog wel een kopje SeaMonkey komen (en voor de overige belangrijkere Mozilla gerelateerde producten)
Dat komt er zeker, maar dan moet ik nog eens op zoek gaan naar vragen die specifiek voor Seamonkey zijn. Ik denk dat veel van Firefox/Thunderbird gelijkloopt met Seamonkey, of vergis ik me (ik gebruik Seamonkey zelf niet, dus verbeter gerust ;-) ).
Gebruikersavatar
Blizzard
Berichten: 109
Lid geworden op: 6 januari 2006, 9:48
Locatie: Purmerend
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

ByteWarrior schreef:
Blizzard schreef:Er moet natuurlijk nog wel een kopje SeaMonkey komen (en voor de overige belangrijkere Mozilla gerelateerde producten)
Dat komt er zeker, maar dan moet ik nog eens op zoek gaan naar vragen die specifiek voor Seamonkey zijn. Ik denk dat veel van Firefox/Thunderbird gelijkloopt met Seamonkey, of vergis ik me (ik gebruik Seamonkey zelf niet, dus verbeter gerust ;-) ).
De meest voorkomende vraag is natuurlijk waarom SeaMonkey en niet Fx en Tb :) En de daaraan gerelateerde vragen wat er dan ook echt anders is.

Daarbij komt dat de menu structuur en het instellen van de prefs wel anders gaat.

't Zullen er niet veel zijn, maar ik vermoed meer nog anders dan bij Camino (maar dat ken ik dan weer niet)
using: SeaMonkey 2.13
Plaats reactie