Ubuntu

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Ubuntu

Bericht door the old man »

Ik lees regelmatig op diverse fora over Linux en Ubuntu.
Heb daar verder geen kennis aan, maarrrrrrr, kan ik die download cd Ubuntu ook gebruiken en evt. installeren naast Windows op dezelfde computer?

Dit uiteraard om er eerst eens langdurig mee te experimenteren.
Ik heb een Acer Aspire AMD Sempron 2800+ 120 GB HDD 512 MB DDR Ram

Geen verstand van Partities of hoe dat mag heten, dus het moet simpel te installeren zijn zonder kunstgrepen.
En Windows moet voorlopig gewoon bruikbaar blijven.

Wie heeft een zinnig antwoord.

de Olde.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Zo'n Ubuntu-CD kan je ook als live-CD draaien (Hoe downloaden en branden). Dus je steekt hem in je CD-station, je start je computer opnieuw op en je krijgt een volledig werkende Ubuntu voor je neus, zonder iets te installeren. Ik raad je aan om daar eerst een tijdje mee te spelen om het een beetje gewend te raken. Je kunt je gegevens opslaan op een USB-stick indien nodig. Houd er wel rekening mee dat rechtstreeks van CD draaien trager is dan een geïnstalleerde Ubuntu.

Als je daarna Ubuntu wilt installeren naast Windows laat je maar iets weten en dan leiden wij je er wel doorheen.
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Bedankt, ga e.e.a. eens proberen.

de Olde.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Ik heb Ubuntu gedownload en op schijf gebrand.
Zo'n kleine 700 Mb.
Als ik nu de computer opstart met de schijf zie ik het volgende scherm.
Afbeelding

Daarin heb ik de mogelijkheid om een aantal programma's te downloaden.
FF en TB heb dus heb ik even buiten beschouwing gelaten, Abiword heb ik gedownload.
Andere mogelijkheden heb ik niet op dit scherm. alles wat ik verder aanklik geeft alleen een soort image screen weer dat onmiddellijk verdwijnt als je nogmaals klikt.
Het mooie bruine rustgevende (zeg maar opstart) scherm van Ubuntu krijg ik niet in beeld, Ik kan dus niets verder met bovenstaand voorbeeld en iets anders krijg ik niet van de CD.

Doe ik iets verkeert, of is dit alles. Abi word staat als gewoon programma bij het startmenu, maar verder zie ik niets van Ubuntu.

Hoe verder?

the Old Man
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

De Ubuntu-CD heeft 2 delen:
- 1 deel vrije Windows-software, dat is wat je nu ziet
- 1 deel Ubuntu zelf

Om met Ubuntu te kunnen werken moet je je computer terug opstarten, met de CD. Dus als de CD er in zit herstart je de computer en wanneer anders Windows zou opstarten zou je dan het keuzemenu van Ubuntu moeten zien. Als dat niet zo is helpen we je wel verder.
Gebruikersavatar
Millman
Berichten: 413
Lid geworden op: 3 augustus 2006, 19:21
Locatie: Zaandam
    unknown unknown

Bericht door Millman »

Mag ik je als je het niet erg vind je er wel op attenderen dat je de bootsequense in je bios moet instellen dat je eerst van cd af opstart.

De meeste computers rechtstreeks door de fabrikant geleverd staan ingesteld dat als eerste de harde schijf wordt op gezocht.

Als ik mijn computers bij Dell bestel, dan zet ik meteen de bootsequense in eerst naar de cd/dvd speler zoeken.

Maar hier kunnen ze daar wel doorheen leiden hoor. Maak je niet ongerust over deze (misschien moelijke) termen.

Grtjs.
ThunderFox- en FireBird-gebruiker!
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

als je vanaf een live cd werkt met ubuntu kun je volgens mij geen programma's downloaden en installeren. Dat kan alleen als je Ubuntu op je harde schijf installeert
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Als ik jullie nu vertel dat dit bericht is neergeschreven met FF vanuit Ubuntu.

Ik had de schijf in een USB station en daarmee lukte het niet.
Vervolgens de CD in het officiele station en ik kreeg inderdaad het welkom scherm van Ubuntu.

Maar nu zou het natuurlijk mooi zijn als de simpele Olde kon switchen tussen Ubuntu en Windows om zodoende zonder steeds opnieuw op te hoeven starten alles kon uit proberen.

Maar julllie snappen wel dat dit voor mij al een overwinning is. Dus zijn er nog ideeën dan probeer ik dat uit. Moet uiteraard wel simpel worden omschreven, met m'n 61 jaar kan ik niet alles direct volgen. :oops:

Tot zover groei ik bijna uit m'n eigen schoenen. :D

de Olde.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Hallo Old Men gefeliciteerd is inderdaad een hele stap. Maar voor iedereen die overstapt. Een jaar geleden heb ik ook de stoute schoenen maar eens aangetrokken en ben begonnen met Ubuntu. Ik heb hier op het forum geweldige ondersteuning gehad. En met die hulp kom jij er zeker ook wel. Succes :D
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Paul Siemons
Berichten: 43
Lid geworden op: 1 april 2004, 20:59
Locatie: Wommelgem Belgie
    unknown unknown

Bericht door Paul Siemons »

Of installeer eens met Wubi: http://www.cutlersoftware.com/ubuntuset ... index.html



Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

the old man schreef:Als ik jullie nu vertel dat dit bericht is neergeschreven met FF vanuit Ubuntu.

Ik had de schijf in een USB station en daarmee lukte het niet.
Vervolgens de CD in het officiele station en ik kreeg inderdaad het welkom scherm van Ubuntu.

Maar nu zou het natuurlijk mooi zijn als de simpele Olde kon switchen tussen Ubuntu en Windows om zodoende zonder steeds opnieuw op te hoeven starten alles kon uit proberen.

Maar julllie snappen wel dat dit voor mij al een overwinning is. Dus zijn er nog ideeën dan probeer ik dat uit. Moet uiteraard wel simpel worden omschreven, met m'n 61 jaar kan ik niet alles direct volgen. :oops:

Tot zover groei ik bijna uit m'n eigen schoenen. :D

de Olde.
Welkom in Linux-land. :)
Switchen zonder rebooten kan ook d.m.v. de gratis VMWare Player. Je moet die dan eerst installeren en daarna kun je binnen Windows VMWare opstarten met Ubuntu, SuSE, Slackware, of wat dan ook.
Hier vind je een lijst met alle besturingssystemen die je zomaar op VMWare kunt draaien.
Let wel, dat is altijd wat trager en instabieler dan een echte installatie, maar misschien wel leuk om eens wat te proberen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Na een aantal pogingen om met VMWare Player Ubuntu binnen te krijgen, (is me niet gelukt) kreeg alles niet gedownload, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en met Wubi Ubuntu geinstalleerd.

Nu kan ik na het opstarten dus kiezen in zo.n soort ms-dos scherm wat ik wil zien, Windows of Ubuntu.
Beiden krijg ik aan de gang dus tot zover lukte het.

Nu begint natuurlijk mijn vragen half jaartje.

In open org kan ik niet printen en ook niet vanuit FF en TB. zal wel logisch zijn omdat daarvoor Linux drivers nodig zijn lijkt me.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik heb 1 printer Canon Pixma MP 530 en een printer Canon S 750
Waar vind ik die en hoe installeer ik ze.
Of ga ik nu veel te snel :oops:

Tot zover in ieder geval mijn dank aan allen.

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

the old man schreef:In open org kan ik niet printen en ook niet vanuit FF en TB. zal wel logisch zijn omdat daarvoor Linux drivers nodig zijn lijkt me.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik heb 1 printer Canon Pixma MP 530 en een printer Canon S 750
Waar vind ik die en hoe installeer ik ze.
Ik denk dat je het beste even je printers hier kunt opzoeken en de resultaten daarvan kunt weergeven. Dan weet je het snelst hoe het staat met de ondersteuning van jouw printers onder Linux.

Hier zie je alle printers van Canon (voor zover bekend c.q. ondersteund onder Linux): www.linuxprinting.org/printer_list.cgi?make=Canon
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

the old man schreef: Ik heb 1 printer Canon Pixma MP 530 en een printer Canon S 750
Waar vind ik die en hoe installeer ik ze.
Of ga ik nu veel te snel :oops:

Tot zover in ieder geval mijn dank aan allen.

The Old Man.
Ga in ubuntu naar systeem>beheer>printers.Klik op nieuwe printer.Kies voor lokale of gedetecteerde printers.Klik op volgende.Dan zie je bovenaan producent en kies daar voor canon en zoek het type die het is of er het meeste erbij past.Een type printer erboven of eronder maakt ook niet zoveel uit.Klik daarna op het type dat je wilt installeren.Daarna op stuurprogramma.Je zult zien dat deze balk leeg is maar als je op het pijltje klikt krijg je de stuurprogrammas te zien.Als je het stuurprogramma hebt gekozen klik je d'r naast op stuurprogramma installeren.

Heb even gezocht voor je.En de canon s750 kun je volgens mij installeren.Maar dan moet je de s800 kiezen maar die doet het ook!

http://i8.tinypic.com/4uj6zk2.png

Groetjes en welkom in linux land! rappie pappie. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

rappie pappie,

Ik heb wat drivers gedownload, ik heb ook nog de installatie cd{s van de printers geprobeerd te installeren maar dat lukt niet.
Geeft een fout aan met iets van ms dos.

Als ik instal druk krijg ik een hoop tekst in Open org. en geeft daar aan dat er iets niet lukt i.v.m. ms dos.

Heb in ieder geval al wat drivers, ik probeer een andere keer wel weer, te lang bezig zijn vertroebeld de geest zegt men wel eens.

Zover dank,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Plaats reactie